Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen

Startet av tomrh, tirsdag 20. mars 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

Elbilkjøper Trøndelag

Sitat fra: fisken på onsdag 16. oktober 2019, klokken 14:30
Bor selv på Stjørdal og prøvde selv strekningen i påska med bar asfalt, 15grader, varmeapparat av, 2 voksne og 1 barn. Fult bagasjerom og meget økonomisk kjørestil. Kom frem til hytta i Stugudal med 13% batteri. På vinterstid MÅ du stoppe i Ås å lade hvis du i det hele tatt kommer dit. I tillegg til dette er bladfjærene bak i kombinasjon telen helt forferdelig(om jeg skal bruke fine ord). Etter denne erfaringen valgte jeg faktisk å selge bilen, da kjørekomfort og forbruk rett og slett var på trynet på disse veiene.

Tusen takk for et ærlig svar.
Dette var nok spikeren i lista for e-NV200 i nåværende utgave for min del.

tomrh

#76
Kjørte 14 mil fra Skatval til hytta vår i Rindal (P på 250 moh) i -10 grader forrige vintersesong med 3 voksne og 2 barn, ski på taket og ellers fullastet bil. Gikk ikke uten hurtigladestopp dessverre. Vi har lademuligheter underveis da. Returen kunne vi kjøre nonstop, så ikke mye om å gjøre.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Kjørte Blefjell - Hardangervidda - Bergen på:
5 mennesker pluss liten hund, fullastet bil samt stor skiboks på taket. 2,9-3,0 bar i kalde dekk.

Første strekning var på 120 km, fra Blefjell til Dagali. Starta med forvarmet bil og fullt batteri, så fikk ikke utnyttet noe særlig regenerering ned fra Blefjell. Temperatur mellom -5 og -9. Stort sett snø- og isdekke. Kom til Dagali med 7% batteri. Da hadde vi 5% på toppen (1100 mho.) før nedkjøringa til Dagali.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Høres mer ut som ekstremsport. Hva hvis man går tom for strøm der oppe i 1100 meters høyde?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Sitat fra: tomrh på onsdag 23. oktober 2019, klokken 17:46
Høres mer ut som ekstremsport. Hva hvis man går tom for strøm der oppe i 1100 meters høyde?

Da har du 1100 høydemeter med gratis lading på veg ned!  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ebe

Sitat fra: tomrh på onsdag 23. oktober 2019, klokken 17:46
Høres mer ut som ekstremsport. Hva hvis man går tom for strøm der oppe i 1100 meters høyde?

Bilen var ganske ny, og trodde 120 km skulle gå lett som en plett!  8)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

T.K

Finner ingen god/troverdig rekkevidde-historie her fra vinter, men mange snakker om forbrukstallene sine fra sommer, vår og høst, samt rekorder satt i mange varmegrader. Finner heller ingen god vintertest av denne bilen, bortsett fra denne:

https://www.dinside.no/motor/nissan-e-nv200-et-smart-elbil-kjop/61183577

hvor det bl.a. står: "Ved fire minusgrader med blandet kjøring holdt det til kun 6,7 mil. Det er helt kritisk ille!"

Dette samsvarer bra med Leafen jeg hadde i fem år, som gikk ca 100 km om vinteren, ofte kortere, og distansen jeg daglig kjørte, 90 km, mellom Oslo og Vesfold, måtte stadig kjøres med avslått varmeapparat, i 50 km/t, de siste 10-20 kilometerne. e-nv200 går med nødvendighet kortere enn leaf.

Realistisk rekkevidde med 5-10 grader minus, som vi ofte har på Østlandet vinterstid, er dermed ca 100 kilometer med 40 kwh-batteriet, om kalkulatoren min er riktig kalibrert. Jeg var i ferd med å bestille en slik forleden dag, til jeg så på yr.no og ser at neste uke, da blir det kuldegrader hele dagen og jeg begynte å regne litt og rekapitulere tidligere kjørte kilometer i hutrende kalde dager med Nissan om vinteren. Det blir nok dermed diesel varebil i stedet. Teslaen tar seg av privatkjøringen.

tomrh

#82
Artikkelen er 5 år gammel og gjelder 24 kWh versjonen. Du kan ikke ekstrapolere dette til 40 kWh ved å kun multiplisere med 1,5.

Fordi
1) større andel av batteri utnyttes i 40 kWh-versjonen
2) klima trekker relativt sett mindre i bil med større batteri (pga trafikale stopp, kø osv)

For å utdype:
1) 38,5 kWh / 21 kWh for nettoverdier gir faktor 1,8

2) anta at man står stille eller kjører sakte i en time og trekker 3 kW varme, dvs 3 kWh pr time. Som er 14,3% pr time med 21 kWh netto, og 7,8% pr time for 38,5 kWh netto.

Jeg vil påstå ut fra egne erfaringer at man trygt kan regne med minimum 120 km uansett forhold, så lenge man ikke skal opp på 1100 m.o.h.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

T.K

120 km er fortsatt for snaut. Selv kjører jeg rett frem på motorveien 90 km, kanskje etter å ha kjørt 10-20 kilometer med innkjøp. Jeg setter pris på å ha litt reserve på batteriet når jeg kommer frem. Jeg skal imidlertid prøvekjøre den på onsdag, kanskje jeg blir positivt overrasket, kanskje jeg klarer å presse 15-16 mil ut av den. Men til neste år kommer Citroen og Peugot med en like liten varebil som e-nv200, men med 75 kwh. Da begynner det å likne noe.

Morten Styren Jauert

Jeg ser at man savner gode tall for vinteren, og jeg er selv en av de som har bidratt med best case og tyning av rekkevidde. Å si noe bastant om rekkevidde vinterstid er litt vanskeligere enn å lete etter maks rekkevidde på sommeren. Ja, jeg kan sette opp behagelig varme, sitte i skjorteermene og kuske de 10 milene til hytta med aktiv kjøring i venstrefila en vinterdag og trolig klare å tømme batteriet fullstendig. Noen ganger kjører jeg nesten sånn, andre ganger er jeg i sparemodus, eller noe i mellom der. Foreløpig ikke hatt noe særlig kaldere enn 7-8 minus, men inntrykket er at jeg med litt konservativ kjørestil fint klarer 14-15 mil uten å lide stor nød. Har hatt mange turer rundt null grader m/våt veibane til og fra jobb (70 km, hvorav 55 km motorvei) og hvis jeg tyner komfort og rekkevidde bruker jeg ca 35%  av batteriet under slike forhold kontra ca 27% under sommerlige forhold. Men da snakker vi ligge bak trailer og sete+rattvarme. Ved bruk av varmeapparat på 22 grader og hastigheter rundt 100-115 så øker forbruket til ca 50% av batteriet. Så hvis man lurer på om dette er en bil som dekker ens eget behov så må man spørre seg selv i hvilken grad man er villig til å ofre litt hastighet og komfort hvis det er det som skal til for at du kommer frem til hytta uten ladestopp.  Er du ikke villig til å fire en millimeter på disse tingene, ja så er trolig ikke en env200 bilen for deg. Å spørre om forbruket ved 15 minus på vei mellom Oslo og Trysil blir nesten meningsløst. Litt sånn "hvor mye veier en fisk"? Du KAN doble forbruket ditt, hvis du står på litt for saken, eller du kan forvente 30-50% høyere forbruk alt ettersom hva slags type bilist du er.

Smiling when sailing

Kjørte nettopp fra Tromsø til Kolari. Det går fint selv med -23 underveis. Det verste var underkjølt regn ved -14 grader. Jeg måtte stoppe hver 5 km for å skrape vindu. Men det måtte alle de andre bilene også. Har aldri opplevd maken. Men for å kjøre eNV200 (og spesielt om vinteren) må man være veldig tålmodig. Kona og to av barna tok flyet ...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA