Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017 TMX 60 D, reel rekkevidde?

Startet av kesk, torsdag 26. desember 2019, klokken 22:07

« forrige - neste »

kesk

Er dette ett godt kjøp i disse tider? Greit utstyrt i prisklassen 550-600'.?


Som topic sier, hva er reel rekkevidde?

Hva er prisen for å åpne  den opp til 75d?

nie

Nei.
Disse bilene er vel etterhvert tre år gamle og da synes jeg 550-600 blir for dyrt. Jeg hadde iallfall vært happy hvis jeg fikk solgt min 09/17 X75 for 600k og da synes jeg 600 for en X60 blir dyrt.

spirrevipp

Jeg synes 550-600' høres dyrt ut for en 2017 X60.
Sannsynligvis er det dårlig butikk å kjøpe en X60 og så låse den opp kontra å kjøpe en X75.

Hvilken setekonfigurasjon er du ute etter?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Kim-

Nei. Mest sannsynligvis vil du ikke motta noen oppdateringer som gir merverdi/glede
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

z4rd

Jeg har ikke helt kontroll på X60, men de er vel HW 2.0 og ikke 2.5?

Uansett, som en referanse - så har noen konkrete biler som jeg kjenner til - som er attraktive X75D med 2.5 og autopilot aktivert (EAP) fra sent 2017 gått for 600-630k i det siste. Da snakker jeg om prisen selger har fått. Avhengig av kmstand og ellers tilstand.

550k kan være en grei pris avhengig av en rekke faktorer, men 600k vil jeg si ikke er en god pris.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

X60 er AP2.0 ja, det var kun 75 og 100 i salg da 2.5 kom.

600k høres ut til å være forholdsvis høyt for en 5-seters X60, men det kan være greit å huske på at premiumpakke (var vel oppdelt i flere pakker i den tiden, stereo, vinterpakke, etc.), AP+FSD, 20" vinterhjul (i stedet for 19) og 22" sommerhjul kan ha vært noe sånt som 150k ekstra i innkjøpspris kontra standard, og en slik bil fortjener å være verdt mer på bruktmarkedet, selv om forskjellene viskes mer og mer ut jo eldre bilen blir.

Hvis du ikke har behov for å kjøre non stop over 200 km vinterstid og over 250 km sommertid, så kan 60 være en god bil, og den lader raskt. I praksis er det en 75 som du mangler muligheten for toppladingen på.

daktari

Får jo en ny ubrukt e-tron 50 fra 499k, så tenker også 550 for en snart 3 år gammel X60 er dyrt i disse dager.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Vil tro det går veldig fint med X60, iallfall med 19", men utfordringen er å alltid starte fulladet på slike turer. I praksis vil det passe godt for en X75, siden du fortsatt vil ha nok rekkevidde om du har kjørt noen småturer lokalt før avreise. Har selv 28 mil til hytta, og det er for langt for X75 med 20" og den ruta/farten jeg kjører, må alltid lade på SuC etter 23 mil.

Øyvind.h

Sitat fra: kesk på fredag 27. desember 2019, klokken 14:30
Har 18 mil til hytta, så er vel snaut med rekkevidden.
Hvilken rute er det snakk om? Er det særlig med motorvei og stigning kan du glemme det med X60D.
Er det flatt, lav fartsgrense og begrenset stigning bør det gå greit.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. desember 2019, klokken 14:45
Sitat fra: kesk på fredag 27. desember 2019, klokken 14:30
Har 18 mil til hytta, så er vel snaut med rekkevidden.
Hvilken rute er det snakk om? Er det særlig med motorvei og stigning kan du glemme det med X60D.
Er det flatt, lav fartsgrense og begrenset stigning bør det gå greit.
Mener X60 har 58 kWh tilgjengelig? Det betyr at for å ikke klare 18 mil så skal man snitte mer enn 320 Wh/km. Forholdsvis drøyt fra Farsund til Kragerø... og nesten uansett hvor. Dessuten er det TRE bra superchargere på den ruta der (Lyngdal, Lillesand og Brokelandsheia), så om man skulle ha henger eller starte med lite strøm så er det null problem.

Degradering er sikkert ikke noe tema på 60-en, siden den er sodtwarebegrensa?

Øyvind.h

Som jeg skrev; Er det særlig med motorvei og stigning kan du glemme det med X60D.
Er det flatt, lav fartsgrense og begrenset stigning bør det gå greit.

Trådstarter har nå beskrevet ruten og den faller i siste kategori. Dermed mener jeg at ruten bør gå greit.

58kWh utnyttbart er nytt batteri. Utfra det jeg har lest så langt går ikke pakketapet kun av buffer. Tilgjengelig for bruk faller også. Pakketap har du uansett pga aldring og slitasje selv om man ikke lader til reelle 100%. Så du kan ikke la være å tenke på dette. Videre får man litt mindre ut av batteriet når forbruket går opp, noe en også må ta inn i regnestykket.
På toppen av dette er det utopisk å regne 100-0% i praktisk bruk. Du får sjeldent startet med nøyaktig 100% og kan ikke ende utenfor hytta med beregnet 0%.
Å bruke 320Wh/km som målestokk blir dermed misvisende. I praksis må du godt under 300Wh/km, men det virker lett oppnåelig på den ruten. Jeg klarer fint å komme opp i over 300Wh/km på vinteren på motorvei, men jeg klarer også å få forbruket ned om det trengs.

X60D kan vel oppgraderes trådløst til X75D. Så lenge man sparer minimum denne prisdifferansen på en X60D kan man jo starte med den og heller oppgradere om man ser det blir litt tynt? Å stresse med hurtiglading på en så kort tur går man fort lei av.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Oslo (E16 via Leira) til Etnedal (ca 950 moh), 21 mil, ca 0 grader, litt nedbør, noe is/snø deler av veien, fulgte fartsgrensene, 4 personer, hund og fullpakket bil + fullpakket X-box bak, 2019 pre-Raven X75, 8000km på odometret, forbruk ca 80%.
Burde altså gått på millimeteren med en X60:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA