Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i definerte perioder (natt)

Startet av Olemann, søndag 15. desember 2019, klokken 17:31

« forrige - neste »

Olemann


Har testet ut funksjonen (via appen) for å lade kun i begrenset tidsrom, og har satt fra kl. 01 - 06.   
For å få valg om dette må man også sette avreisetid.  Denne satte jeg til kl. 1800.   Forvarming er ikke valgt.

Men;  Lading stoppet ikke kl. 06, tvert imot fortsatte den til fulladet kl. 08.  Da er jo poenget med begrenset tidsrom borte.

Tips om hvordan bruke definerte ladeperioder slik at bilen kun lader da, og ikke fortsetter lading?    Ser for meg at bilen blir forvirret av avreisetidspunkt og antar bilen da skal være fulladet, men like fullt merkelig at den da fulladet til kl. 08 når avreise var satt til kl. 18.

Hvordan komme rundt dette via appen?

moonbuggy

Personlig skulle jeg ønske det samme. Men, jeg tror dette henger igjen fra 60ah med begrenset batteri. Software prioterer fulladet til avreisetidspunkt og bare om satt lading tilfredstiller det kravet, oppfylles det. Prøvd noen gangen, men vet ikke sikkert hvordan SW styrer dette...

Olemann

Pussig likevel at bilen lades til 100% kl. 0800 når avreise er satt til kl. 1800.  Og lades 2 timer etter at perioden for satt lading er slutt (01-06).
Får sjekke med BMW om de har noen kloke hoder som kan besvare dette.

Sitat fra: moonbuggy på søndag 15. desember 2019, klokken 21:46
Personlig skulle jeg ønske det samme. Men, jeg tror dette henger igjen fra 60ah med begrenset batteri. Software prioterer fulladet til avreisetidspunkt og bare om satt lading tilfredstiller det kravet, oppfylles det. Prøvd noen gangen, men vet ikke sikkert hvordan SW styrer dette...

Orbit

Slik har jeg forstått logikken:

  • Bilen vil lade mest mulig i perioden med lav pris
  • Samtidig, så skal den være 100% ladet (om mulig) ved avgangstid
Med ditt oppsett vil den lade 01-06, men siden det ikke er nok (til 100%) ender den da uansett med lading i dyr periode, og kan da like godt gjøre det umiddelbart. Dersom du ønsket at bilen skal være fulladet i kortest mulig tid, kan du prøve å sette lavpris til 16-18 (eller tilsvarende periode før avgang), og at den da kanskje venter med den siste biten av lading til da.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vind

Dette fungerer bare om du har en ladestasjon - som kan gi nok strøm.

Det finnes også egne apper.  F.eks tibber, hvor du kobler til BMW Connected.  men igjen - om det ikke er fulladet til avreisetidspunktet så lader den allikevel.

Med Tibber så setter man ett nivå hvor den alltid skal lade (f.eks om bilen er under 50%), og så vil den stoppe ladingen til strømprisen er lav (f.eks kl 00:00, om den kan bli fulladet til avreisetidspukt.


BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Tibber krever at bilen er hjemme, og når gps-sporing slår seg av hele tiden i bilen blir dette veldig uregelmessig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olemann


Skjønner, da er det som jeg trodde at bilen prioriterer fullading foran ladeperioden, og godtar ikke å avslutte uten å være fulladet.
Jeg har Tibber lader, 16A enfase, men har ikke kjøpt strøm-abo. fra dem og derfor heller ikke intelligent kobling til sikringsskapet.

Da må jeg nok fortsette med å mosjonere ut i garasjen og nappe ut kabel når jeg ikke skal fullade.

Har nevnt dette for BMW og oppfattet at de vurderte ta det opp med BMW sentralt

Klykken

BMW har ikke gjort en dritt siden de lanserte bilen, annet enn facelift med større batteripakke og byttet grafikk på iDrive.
Techmessig er bilen en 2013-modell, knapt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. desember 2019, klokken 22:39
BMW har ikke gjort en dritt siden de lanserte bilen, annet enn facelift med større batteripakke og byttet grafikk på iDrive.
Techmessig er bilen en 2013-modell, knapt.
Det er vel å overdrive, den har f.eks fått trådløs CarPlay og adaptive LED lys. Og iDrive 6 er vel mere enn grafikk. I tillegg er antispinn funksjonen kraftig forbedret.

Men det viktigste har det ikke skjedd mye med nei, motoren er den samme, ACC er samme søpla, og den lader fremdeles med kun 50kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

BMW gikk fra å være innovatøren til sinken innen el-bil. Mest skuffende er at man har gitt total f... i alle rådene man fikk om små SW endringer fra brukerne for å gjøre bilen mer optimal....

Klykken

Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. desember 2019, klokken 06:24
Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. desember 2019, klokken 22:39
BMW har ikke gjort en dritt siden de lanserte bilen, annet enn facelift med større batteripakke og byttet grafikk på iDrive.
Techmessig er bilen en 2013-modell, knapt.
Det er vel å overdrive, den har f.eks fått trådløs CarPlay og adaptive LED lys. Og iDrive 6 er vel mere enn grafikk. I tillegg er antispinn funksjonen kraftig forbedret.

Men det viktigste har det ikke skjedd mye med nei, motoren er den samme, ACC er samme søpla, og den lader fremdeles med kun 50kW.
Det er satt på spissen selvsagt, men likevel sant, det er meget lite som har skjedd siden lansering av i3.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA