Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP

Startet av batterimannen, onsdag 25. desember 2019, klokken 18:36

« forrige - neste »

batterimannen

VW-konsernet har nå fjernet aktivt sikkerhetsutstyr, som ikke engang lenger er tilgjengelig som tilleggsutstyr.

Straffen blir trekk i antall poeng og dermed også i antall stjerner. Volkswagen Up, Seat Mii og Skoda Citigo ender derfor opp med kun tre stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest.

https://www.elbil24.no/tester/vw-skoda-og-seat-fjerner-viktig-sikkerhetsutstyr/71964707

https://www.euroncap.com/en/results/skoda/citigo/39973

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Litt ironisk å fjerne sikkerhetsfunksjoner når iV står for Intelligent Vehicle?  :P

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

andy76

Mest ynkelige svaret jeg har sett noen gang. Og fyren kaller seg kommunikasjonssjef...!Allerede sendt mail til Skoda, håper flere sender til sin leverandør.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

Sven-E

Å fjerne dette, er dealbreaker for meg.
Jeg har send melding om at jeg nå vil avbestille bilen.

Skal ungdommene våre få kjøre bilen, er det en en vesentlig funksjon.
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

aageaasved

automatisk nedbremsing virker jo ikke over 40 km så jeg skjønner ikke problemet har d på min e up ,men er ikke sånn at jeg må ha d neste gang :)

Aja

For dårlig av vag. Har blitt berget av denne funksjonen en gang, ikke i min nåværende e-up men en 2013mod fossilgolf. Min neste bil skal ha denne funksjonen punktum. Ny vagtrilling blir derfor ikke vurdert ved neste bilbytte.

arthur

Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

batterimannen

Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?

Enda bedre grunn til å ha nødbrems med andre ord  ;)
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Sandvika

Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
For du ser aldri i speilene? Plukker aldri opp solbrillene? Endrer radiokanal? Skal i tillegg nevnes at i hvert fall Tesla bouncer radaren under bilen foran og kan agere på biler lengre fremme man ikke selv ser. 

arthur

Sitat fra: Sandvika på fredag 03. januar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
For du ser aldri i speilene? Plukker aldri opp solbrillene? Endrer radiokanal? Skal i tillegg nevnes at i hvert fall Tesla bouncer radaren under bilen foran og kan agere på biler lengre fremme man ikke selv ser.

Selvfølgelig ser jeg i speilene? Nei, solbrillene har jeg på nesen, bruker alltid briller. Radiokanaler skiftes ved et lite trykk med venstre tommel på rattet. Flere spørsmål før neste bråstopp?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sandvika

Sitat fra: arthur på lørdag 04. januar 2020, klokken 08:34
Sitat fra: Sandvika på fredag 03. januar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
For du ser aldri i speilene? Plukker aldri opp solbrillene? Endrer radiokanal? Skal i tillegg nevnes at i hvert fall Tesla bouncer radaren under bilen foran og kan agere på biler lengre fremme man ikke selv ser.

Selvfølgelig ser jeg i speilene? Nei, solbrillene har jeg på nesen, bruker alltid briller. Radiokanaler skiftes ved et lite trykk med venstre tommel på rattet. Flere spørsmål før neste bråstopp?
Tipper det er konsus her for at du er unik.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Skal ungdommene våre få kjøre bilen, er det en en vesentlig funksjon.
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

Jeg har ikke vært borti at bilen har sett og bremset på hendelser jeg selv har oversett, i hvert fall ikke som jeg kan huske. Derimot fortalte kona at hun lå i akselerasjonsfeltet, og akkurat når hun kikket over skulderen for å sjekke blindsone valgte bilen foran i akselerasjonsfeltet å bråbremse og stoppe opp istedenfor å legge seg ut. Da bremset bilen hardt før hun rakk å følge opp. Bilen foran valgte av en eller annen grunn å stoppe opp. Om det var manglende evne til å tilpasse seg trafikken på motorveien eller om det hendte noe i bilen vet jeg ikke. Men hun var i hvert fall fornøyd. Og uoppmerksomheten skyldes da noe alle trafikanter må gjøre ved feltskift.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elmo

#13
Det er selvfølgelig uforståelig og ganske forkastelig at de fjerner denne funksjonen.
MEN  . . til dere som viser til eksempler der dere har vært helt avhengig avhengige av autobrems funksjonen på TESLA.
eUp'n har aldri hatt noen så funksjon som Tesla (og andre). Den har "City Nødbremsfunksjon" som bare en ment å forhindre påkjørsel av myke trafikkaner og fungerer bare opp til 40 km/t .
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

andy76

Har prøvd å spørre Møller, og de ser ikke på dette som noe problem; mener bilen er like trygg som før- for de inni. Liten omtanke for myke trafikkanter ergo. Håper flere peser de på dette.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA