Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Tesla AP i en egen klasse - eller er enkelte Teslaeiere i en egen boble?

Startet av Sulle, onsdag 25. desember 2019, klokken 17:25

« forrige - neste »

IbizaMan

Sitat fra: gr på lørdag 04. januar 2020, klokken 15:08
IbizaMan, Er fullt klar over det, men nå henviste jeg også til nylig og reell relevant hendelse og sak der dette ble benyttet, og som jeg kjenner veldig mange detaljer fra, siden min samboer var involvert og jeg har sett alt på video.

Jo, men det du henviser til handler om "bilen bak" og konsekvenser for fører av denne eller disse. Det har liten relevans for det som blir diskutert, nemlig konsekvens for bilen som bråbremser. Og for å føre denne dialogen inn på sporet igjen så er det faktisk relevant å forstå hvilket ansvar man har når man kjører på Autopilot med en Tesla i dag og kanskje lever litt i sin egen boble..... :)

For å ta et eksempel så kjørte jeg hjem til jul og denne turen tar i overkant av 7 timer på ymse veier. Jeg prøvde Autopiloten ved noen anledninger men etter noen umotiverte nedbremsinger var "testingen" av Tesla sin AP over for denne gang (på akkurat denne turen). Da gjorde jeg meg faktisk noen tanker om hvilket ansvar jeg ville sitte igjen med om jeg hadde fått en i baken p.g.a. en tilfeldig nedbremsing av min bil. Spesielt aktuelt var dette de gangene jeg hadde en bil rett bak.

En annen sak som også slo meg etter å ha lest noen av innleggene over. Så vidt jeg vet kan man stille inn avstand til bilen foran fra 1-7. Mener å ha hørt at dette skal tilsvare billengder men det burde vel bilen ha justert i forhold til fart. Jo høyere fart, jo lengre avstand. Er det noe den gjør i dag automatisk (har aldri tenkt over dette før og derfor ikke testet men ville jo tro det)?


Sulle

@Arthur, det er vel strengt tatt to spørsmål i tittelen her, jeg heller, basert på det som er kommet frem til nå, at svaret er ja på begge...

Kun et innlegg om relevant erfaring fra annen bil en Tesla, resten handler om forskjellige utfordringer med Tesla sitt system + en del andre utskeielser...

Konklusjonen på det ene innlegget er, slik jeg oppfatter det, at Tesla sitt system håndterer flere oppgaver, men oppleves som mer uryddig (sensorer som faller ut, fantombremsing osv.) enn Volvo sitt system.


Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

1000kwh

Har aldri opplevd «fantombremsing» til å skape noen som helst farlig situasjoner.

Folk skvetter av at bilen bremser og tror at de har bråstoppet. I virkeligheten er det knapt mer enn full regen.

Tror ikke det er oppstått en eneste ulykken av fantombremsing.

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

Jeg oppfordrer alle til å selv måle tiden på avstanden til bilen foran når AP er innstilt på trinn 7. Jeg tror de fleste vil bli overrasket over resultatet.
På trinn 7 måler jeg i overkant av 2 sekunder, det trodde jeg ikke på forhånd!
De anbefalte 3 sekundene er nemlig veldig lange! I tett trafikk fører det til at biler hele tiden legger seg inn i rommet foran deg.
Jeg mener at trinnene på AP burde vært oppgitt i sekunder fra 1,5 sek og opp til 4 sekunder, med oppløsning på 0,5sek.
Og når mange påstår at fantombrems er bråbremsing, så er min påstand at dette som oftest bare er regen (relativ svak bremsing). De som er i tvil bør nemlig prøve en «full ABS-brems» uten å varsle passasjerene på forhånd. Etterpå tror jeg de fleste vil oppleve fantombrems som rimelig «uskyldig».
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 04. januar 2020, klokken 16:54
Har aldri opplevd «fantombremsing» til å skape noen som helst farlig situasjoner.
Samme her. Fantombremsing er irriterende, men har aldri opplevd at det har ført til mere enn 5-10km/t fartsreduksjon før jeg har foten på pedalen igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Handyman på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:00
På trinn 7 måler jeg i overkant av 2 sekunder, det trodde jeg ikke på forhånd!
Stemmer bra det. Nå oppfordrer jo politiet til 2 sekunders avstand i rushtrafikk og, så da bør det vel være greit. I tett trafikk er dog 2 sekunds avstand og for mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Min bil "phantombremser" konstant i venstre fil i tunnelutgangen i sydgående løp ved Grelland på E18. I dag var det lite trafikk, så jeg lot den "løpe løpsk", for ellers korrigererer jeg med litt watt-pådrag på stedet. 120 km/t til ca. 70 km/t (da tok jeg over) på litt under 4 sekunder. Så får det være opp til den enkelte hva som defineres som bråbrems. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:09
Sitat fra: Handyman på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:00
På trinn 7 måler jeg i overkant av 2 sekunder, det trodde jeg ikke på forhånd!
Stemmer bra det. Nå oppfordrer jo politiet til 2 sekunders avstand i rushtrafikk og, så da bør det vel være greit. I tett trafikk er dog 2 sekunds avstand og for mye.
Drøye 2sek stemmer bra med hva jeg opplever som tilstrekkelig under gode forhold. Dersom det er glatt el. er det noe snaut.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Reagerer ofte på avstanden på trinn7 og stiller ned farten manuelt pga den ligger for tett. Jeg liker å holde meg rundt 3 sekunder i avstand. Har og lagt merke til at den ofte er mye nærmere i nedoverbakker enn oppover.

Flere ganger her ved fantombremsing at det smeller i bremsepedalen, og det er lagt fra 5 km/t reduksjon hvis man ikke tar over og gir gass igjen.. vi har begge hengt i selen i et kort sekund, men dette begynner å bli noen oppdateringer siden
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lynkjapp

I tillegg er det ikke veldig heldig i tett trafikk å fyre opp bremselysene slik det blir gjort ved fantombremsing, selv om bilen bare bremser ned 5-10 km/h (men den bremser ofte vesentlig mer enn det). Bremselys kan fort få trekkspilleffekt bakover ved at føreren bak bremser på refleks, den bak ham igjen bremser enda hardere og til slutt har du en et stykke bak i køen som ikke klarer å bremse nok og så smeller det. Bare fordi en Tesla med fantombremsing blinket med bremselyset i et trafikkbilde hvor ting ellers hadde en god flyt.

Joda, hvis alle hadde holdt god avstand så ville det ha vært uproblematisk, men i den virkelige verden overholdes ikke tresekundersregelen og da er det jo litt synd at en helt unødvendig fantombremsing er det som får flyt til å bikke over i bulking.

Wibla

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:14
Min bil "phantombremser" konstant i venstre fil i tunnelutgangen i sydgående løp ved Grelland på E18. I dag var det lite trafikk, så jeg lot den "løpe løpsk", for ellers korrigererer jeg med litt watt-pådrag på stedet. 120 km/t til ca. 70 km/t (da tok jeg over) på litt under 4 sekunder. Så får det være opp til den enkelte hva som defineres som bråbrems.

Denne oppførselen har jeg også lagt merke til, skrur heller av AP/TACC i dette området...
2018 Tesla Model S 75D

Redgarden

Sitat fra: Sulle på onsdag 25. desember 2019, klokken 17:25
Tar utgangspunkt i sitat fra @Motorwatt i et annet emne:
"Flere tyske bilmerker er allerede på linje med Teslas level 2, og vel så det."

Stemmer dette og hva er status? Mest interessert i erfaringer med norske forhold.

Jeg har bare erfaring fra Tesla MS og M3, begge med HW2.5 og FSD, og er i den kategorien som er mektig imponert over hva AP faktisk håndterer. Kjører med ujevne mellomrom fra Sandnes til Førde i Sogn. Utenom veikryss og rundkjøringer har AP utfordringer på noen få svinger litt før Bergen, og på noen av de trangeste/mest svingete veiene mellom Bergen og Førde.

Trenger jeg en realitetsorientering?

Blåser liv i gammel tråd, i håp om å belyse spørsmålet trådstarter egentlig stilte (og ikke alle avsporingene tråden endte med...). Jeg har blitt helt "avhengig" av Teslas automatiske styring, og vurderer egentlig ikke andre merker ene og alene pga at jeg innbiller meg at ingen andre er i nærheten med sine versjoner av "lane assist". Men ekkokammeret har begynt å slå litt sprekker i det siste, og jeg har fått en ubehagelig mistanke om at systemene til Audi , Skoda osv kanskje kan fungere like bra? I hvertfall hvis man sammenligner basic "holde fila og avpasse fart"-funksjonalitet? Men jeg har aldri hatt et annet merke med lane assist, så jeg håper noen andre har erfaringer å dele. Kan man sette seg i en VAG-bil, kjøre ut på motorveien, sette på lane assist og så ikke røre en finger (bortsett fra den man må ha på rattet da) før man ankommer destinasjonen og tar av motorveien et par timer senere?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

THE

Sitat fra: Handyman på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:00
Og når mange påstår at fantombrems er bråbremsing, så er min påstand at dette som oftest bare er regen (relativ svak bremsing). De som er i tvil bør nemlig prøve en «full ABS-brems» uten å varsle passasjerene på forhånd. Etterpå tror jeg de fleste vil oppleve fantombrems som rimelig «uskyldig».
Det er enkelt å merke forskjell på om fantombrems utelukkende skyldes regenerering eller om mekanisk brems også blir aktivert, i alle fall på TMX. Når bilen min aktiverer bremser så hører og merker jeg at bremsepedalen jobber. De aller fleste tilfeller av automatisk nedbremsing er uten mekanisk brems for min del, men de få gangen bilen hogger bremsen på så er det særdeles ubehagelig når det skjer uten at man har den minste anelse om at det skal skje. Automatisk uforklarlig nedbremsing er årsaken til at AP/TACC ikke brukes når jeg har biler bak meg i trafikken.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

SurSnasen

Sitat fra: Redgarden på onsdag 09. februar 2022, klokken 09:28

Blåser liv i gammel tråd, i håp om å belyse spørsmålet trådstarter egentlig stilte (og ikke alle avsporingene tråden endte med...). Jeg har blitt helt "avhengig" av Teslas automatiske styring, og vurderer egentlig ikke andre merker ene og alene pga at jeg innbiller meg at ingen andre er i nærheten med sine versjoner av "lane assist". Men ekkokammeret har begynt å slå litt sprekker i det siste, og jeg har fått en ubehagelig mistanke om at systemene til Audi , Skoda osv kanskje kan fungere like bra?

Og jeg kan gi deg et svar: ja, travel assist på Audi, VW og Skoda fungerer like bra som Tesla sin autopilot. Tesla sin holder nok fila litt bedre på krappere svinger, mens VAG-bilene unngår du fantombrems på. Tesla har policy at enten kjører du, eller så kjører bilen. Med brått og distinkt skille derimellom (med rykking og plinging). Mens VAG har dette som førerstøttesystemer, hvor du slipper at passasjerene (og du selv) plages av plinging når systemet settes i gang eller avsluttes. Videre slipper du reaktivering ved filskifte.
https://www.youtube.com/watch?v=ejbKa7N_Bvs

BMW har i sine nyeste biler også en meget potent "autopilot". https://www.youtube.com/watch?v=OEbl9Ny2CTI&t=972s
Og egentlig de fleste andre produsenter nå.

Så ta turen ut av Tesla-boblen, så kan du bli positivt overrasket!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA