Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Tesla AP i en egen klasse - eller er enkelte Teslaeiere i en egen boble?

Startet av Sulle, onsdag 25. desember 2019, klokken 17:25

« forrige - neste »

Sulle

Tar utgangspunkt i sitat fra @Motorwatt i et annet emne:
"Flere tyske bilmerker er allerede på linje med Teslas level 2, og vel så det."

Stemmer dette og hva er status? Mest interessert i erfaringer med norske forhold.

Jeg har bare erfaring fra Tesla MS og M3, begge med HW2.5 og FSD, og er i den kategorien som er mektig imponert over hva AP faktisk håndterer. Kjører med ujevne mellomrom fra Sandnes til Førde i Sogn. Utenom veikryss og rundkjøringer har AP utfordringer på noen få svinger litt før Bergen, og på noen av de trangeste/mest svingete veiene mellom Bergen og Førde.

Trenger jeg en realitetsorientering?
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

jcnorway

Jeg er stort sett fornøyd med tingenes tilstand. Det eneste jeg synes er en skikkelig nedtur er mangelen på gjenkjenning av fartsskilt - med så mye veiarbeid og midlertidige fartsgrenser (f.eks. miljøfartsgrenser) så stusser jeg veldig over at Tesla ikke evner å prioritere dette høyere. Min siste fossilbil (Passat 2015) hadde dette på stell og det fungerte finfint da. Vet ikke når dette kom på plass der i gården men nå har det gått 5 år siden da og her sliter man fortsatt med GPS-data som ikke henger med på alle endringene og kjøring i tunneler hvor fartsgrenser på bakkeplan vises i stedet for fartsgrensen i tunnelen.

Har vel på en måte gitt opp å få dette til Tesla. Vet de hadde det på AP1-bilene men dette forsvant da AP2 kom og har siden da aldri vært å se igjen i nyere biler.
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

turfsurf

Sitat fra: jcnorway på onsdag 25. desember 2019, klokken 17:38
Har vel på en måte gitt opp å få dette til Tesla. Vet de hadde det på AP1-bilene men dette forsvant da AP2 kom og har siden da aldri vært å se igjen i nyere biler.
De fleste tror vel at det skyldes mobileye sin patent på dette. At de ikke får til dette har jeg lite tro på. Skiltgjenkjenning er lett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Sulle på onsdag 25. desember 2019, klokken 17:25

Stemmer dette og hva er status? Mest interessert i erfaringer med norske forhold.


For de første vil øverste fellesnevner i Europa fort bli EU/UN reglement. Ellers kjenner jeg ingen merker som har tilsvarende smart summon som Tesla har. Jeg har og prøvd LKA til EQC, etron og I-Pace, og de er ikke i nærheten av autosteer til Tesla. ACC på disse oppleves som bedre med mindre fantombremsing, og de takler høyere fart. Men det er verdt å merke seg at disse ikke er "traffic aware" som Tesla, dvs at de prøver å unngå ulykker.

Sånn sett tror jeg den avanserte funksjonaliteten til Tesla er vesentlig bedre enn konkurrentene, men er nok og årsak til flere bugs.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________


ganton

Virket vel omtrent som Tesla autopilot, hele videoen er på motorvei. Klarte ikke henge med tysker'n som skravlet som en foss så kanskje noen med bedre tyskkunskaper...?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ganton

Denne lane testen er over et år gammel men bortsettfra merkelig ModelS resultat på hills så var det soleklar seier Tesla
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Sulle

Sitat fra: ganton på torsdag 26. desember 2019, klokken 10:31
Virket vel omtrent som Tesla autopilot, hele videoen er på motorvei. Klarte ikke henge med tysker'n som skravlet som en foss så kanskje noen med bedre tyskkunskaper...?

@Motorwatt, takk for video. Enig med @ganton med at det ligner på Tesla AP, og jeg sliter også med tysken. Visualiseringen i displayet ser ut til å være fullt på høyde. Hva med selve bruken? Er det levert på norske biler?


Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Motorwatt

Sitat fra: Sulle på torsdag 26. desember 2019, klokken 10:56
Sitat fra: ganton på torsdag 26. desember 2019, klokken 10:31
Virket vel omtrent som Tesla autopilot, hele videoen er på motorvei. Klarte ikke henge med tysker'n som skravlet som en foss så kanskje noen med bedre tyskkunskaper...?

@Motorwatt, takk for video. Enig med @ganton med at det ligner på Tesla AP, og jeg sliter også med tysken. Visualiseringen i displayet ser ut til å være fullt på høyde. Hva med selve bruken? Er det levert på norske biler?

Bare ett kort resumé:

Rattet er kapasitivt slik at det bare skal en veldig liten berøring til for å «nagge». Ellers er filskifte etc. tilstede. Leser fartsskilt, og regulerer hastighet. Kan overstyres med «wattpedal». Kritikk fra fører er at man ikke kan legge inn toleranse på ACC på fartsgrenser. 90 km/t er 90 km/t. ACC virker inntil 210 km/t (!). Man kan stille inn ACC-hastighet på forhånd, og aktivere den når det passer. Viser en kommende fartsgrense  i grått i god tid før den kommer. Indikerer/varsler krappe svinger på forhånd. Viser også flere andre varselskilt enn bare fartskilt. NoA virker, men er under utvikling (hørt den før...). HeadUp-display mener jeg er standard, men var litt utydelig. Og prisen skal vistnok være veldig bra.

Synes denne er omtrent på linje med Tesla, med noen få plusser og minuser. Bilen har ogs OTA. Begge bilmerker må selvsagt forholde seg til UN/EU-regler, og det blir derfor begrenset forskjell mellom dem. Utsagn og konspirasjonsteorier om at tysk bilindustri er med på begrense funksjoner har jeg ingen tro på. Vi ser nå at tyske biler er helt på nivå med Tesla, og er sikkert like interessert i å komme videre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sulle

Det er påstanden om at tyske biler er helt på nivå med Tesla jeg ønsker å utfordre med denne tråden. Hvilken bil kjører f.eks strekningen Stavanger - Bergen bedre enn Tesla?
Det kan se ut som VW har mange ting på plass, men fungerer det i praksis?  Det er lett å tro at andre systemer er bedre enn de faktisk er når en ikke
har egen erfaring. Gresset er alltid grønnere på den andre siden...

Denne artikkelen indikerer at tysk bilindustri er, som du sier, like interessert i å komme videre:
«Audi, BMW, others frustrated by hurdles slowing launch of self-driving cars»
https://europe.autonews.com/automakers/audi-bmw-others-frustrated-hurdles-slowing-launch-self-driving-cars
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

1000kwh


ganton

Tesla autopilot er bra sålenge den spiller. Men opplever at det skal skuffende lite til før den slår seg av, selv på ideelle forhold, sol og motorvei men -5 så slår den seg av relativt ofte pga front camera visibility. Dette må de løse skal de henge med. Hjelper ikke med komplisert deep learning og verdens beste naurale nettverk sålenge frontkamera bare virker halve året. 😒
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Sulle

Er forsåvidt enig i at det ikke alltid skal så mye til for å sette autopiloten ut av spill, og at det er frustrerende når det skjer. Jeg tenker at mye av dette vil løse seg med tiden, jo mer trening systemet får, desto verre forhold vil det takle.

For å komme tilbake til trådens tema. Fins det et tilgjengelig alternativ, i Norge, som er bedre?
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

ladov

Sitat fra: ganton på lørdag 28. desember 2019, klokken 18:54
Tesla autopilot er bra sålenge den spiller. Men opplever at det skal skuffende lite til før den slår seg av, selv på ideelle forhold, sol og motorvei men -5 så slår den seg av relativt ofte pga front camera visibility. Dette må de løse skal de henge med. Hjelper ikke med komplisert deep learning og verdens beste naurale nettverk sålenge frontkamera bare virker halve året. 😒
Det burde være en enkel bug å løse. Sannsynligvis dugg i kamerahuset, det er egne varmetråder der men de kjøres samtidig med front-defrost og den bruker man jo ikke med mindre det er dugg på resten av ruta. Den eneste måten å finne ut at det er dugg foran kameraene i dag er å stoppe og ta en titt. Jeg starter defrost når jeg har mistanke om dugg (samme gjelder kameraene i sidestolpene)


Om Tesla lager en automatisk kameradefrost funksjon blir dette problemet mindre. Eventuelt kan de vise bilde fra aktuelt kamera på skjermen så du selv kan ta en avgjørelse på om det er dugg der.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA