Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)

Startet av FrodeW, onsdag 25. desember 2019, klokken 01:20

« forrige - neste »

LASOL

#30
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. desember 2019, klokken 19:01
Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. desember 2019, klokken 18:42
Sitat fra: FrodeW på onsdag 25. desember 2019, klokken 18:20
Rart at ikke Tesla med verdien og resursene de har klarer å lage basic funksjonalitet som det faktisk var i Mobile Eye koden, vet ikke om gjenkjenningen av fartsgrense var basert på AI/deep learning eller kode skrevet av mennesker, men uansett imponerende!
...
Mike Ramsey, a research director at Gartner, said Mobileye's small, single-camera automotive vision system is both inexpensive and effective. It "uses a chip...that has a vision system embedded on [it] that recognizes vehicles, signs, pedestrians and lane lines and makes automatic emergency braking and lane-keeping possible"[/i]
MobilEye har patentbeskyttet skiltgjenkjenning, det er vel det som hindrer Tesla fra å ha dette, ikke tekniske utfordringer.

Gjenkjenning av tekst og skilt er ett løst problem, og er relativt enkelt å implementere.

Når det gjelder MobilEye sitt singlechip vision system så er det crap, har hatt det på i3 i over 4 år. Det gir veldig ofte opp i motlys, og enda værre så feiler det på deteksjon av biler foran og kjører med gled rett inn i bilen foran.

Eneste grunnen til at det etter hvert ble bra på AP1 på Tesla var når Tesla la på egen prosessering av radarsignal fra Bosch radaren.
Enig, og når man ser diverse videoer fra "FSD-sniktitten" hvor symboler og figurer i kjørefeltene, trafikklys med rett farge, kjegler og skilt samt en mengde andre objekter identifiseres, så tror jeg det bare er å trykke på en knapp for at Tesla skal kunne lese fartsskilt. Det er nok bare patenten til MobilEye og prinsippene til Tesla som står i veien.
Det står nok ikke på at de ikke får det til, og jeg tipper at skiltlesing funker knirkefritt i Elon sin bil  ;)

Jeg ser det skrives at MobileEyes patent hindrer Tesla å lese trafikkskilt. Det kan umulig være riktig. Det som er riktig er at de har patent på en av mange måter å lese trafikkskilt på. Tesla kan selvfølgelig ikke bruke den løsningen der patentet er gyldig uten avtale. Men når en søker på "Automatic traffic sign recognition" får en 257 treff på patenter/søknader som har disse ordene i tittel, abstrakt eller patentkrav. Det eldste var fra 1989.
Det er ikke mer riktig å si at MobilEye har patent på å lese trafikkskilt enn det ble sagt at selskapet Alvern i sin tid hadde patentert og fått enerett til å feste reklame på en bensin/diesel fyllepistol. Det var ikke riktig det fantes flere eldre patenter på å feste en reklamebærer på en fyllepistol. Det som beskyttes av en patent er en konkret løsning på problemet. For de som er spesielt interessert, les eventuelt patentkravene som MobilEye har fått godkjent. Det er det de har beskyttet i de landene som det er gyldig. Hverken mer eller mindre. De som har flest patenter på området er Magna electronics fulgt av Denso men også bilfabrikker som VW, BMW, Citroeng, Peugeot, Mercedes mfl har patenter/søknader på området. Noen av disse er sikkert gyldige enda, andre så gamle at de ikke er gyldige lenger.Tesla virker ikke å ha noen offentlige patentsøknader på dette. 
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

turfsurf

Sitat fra: LASOL på torsdag 26. desember 2019, klokken 09:05
Jeg ser det skrives at MobileEyes patent hindrer Tesla å lese trafikkskilt. Det kan umulig være riktig. Det som er riktig er at de har patent på en av mange måter å lese trafikkskilt på.
Det er stor forskjell på hva som kan patenteres i USA og Europa. Ref den beryktede handlekurvpatenten. Selv om man kun kan patentere spesifikke måter å implementere ting på, så er det ikke snakk om linje for linje med kode her. Når man ser på MobilEye sin patent er den ganske generisk. Hva den vil dekke og hvordan den vil holde i retten er vanskelig å si. Det som er sikkert er at nesten alle de store bilprodusentene er kunder av MobilEye, det er det vel en grunn til.

Som sagt, lesing av trafikkskilt er ett løst problem, hva som hindrer Tesla i å gjøre det i dag er det vel bare de som vet. Å bruke en database er ett så dårlig valg og åpenbart mot Tesla sin strategi (Ref høyoppløste kart) at jeg ser det som helt usannsynlig at det er noe annet enn midlertidig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jcnorway

... og hvordan kan man som kunder pushe Tesla på akkurat dette punktet? Alle YouTuberne ser ut til å være opptatt av helt andre ting og Twitter til Elon selv er dødfødt med mindre man er YouTuber/Influencer Så hvordan skal man klare å få Tesla til å få fortgang i noe som allerede finnes hos «nesten» alle andre?
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

turfsurf

Sende mail til support? Ringe de? Ta de opp via TOCN og lignende?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Påfallende er det også at saken blir dysset ned, og at man aldri hører noe om lesing av fartskilter, verken fra Twitter-kongen eller andre kilder i Tesla. Det er helt stumt. Mens andre uvesentligheter får bred omtale, så er dette problemet nærmest feid under teppet. Til dere som fulgte Autonomy Day, ble det i det hele tatt nevnt noe om lesing av fartsskilt i dette evenemanget?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. desember 2019, klokken 15:08
Sitat fra: gr på onsdag 25. desember 2019, klokken 14:53
.....Den ble også solgt med regnsensor og automatiske lys. Den hadde ingen av delene da jeg fikk den, ......
Regnsensor var vel bare på bilene med AP1, og funker vel greit på de bilene? Du mener kanksje automatiske viserkere?
Som du kan lese av innlegget mitt så er det AP 2.x, og om det kalles regnsensor eller autoviskere betyr vel nada for diskusjonen? Det stod iallfall i manualen beskrevet helt identisk med slik det var på AP1-bilene. Dette var i aug 17.

geear

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 25. desember 2019, klokken 16:55
Sitat fra: gr på onsdag 25. desember 2019, klokken 14:53
At Tesla har oversolgt funksjonalitet, tidvis ganske grovt, kan dere ikke nekte for?!

Min bil ble solgt med en AP som skulle være bedre enn forrige utgave, som blant annet leser skilt og kjører slik at en ikke mister lappen (iallfall vanligvis ikke like grove overtredelser), men det er enda ikke AP2.5 i stand til.

Den ble også solgt med regnsensor og automatiske lys. Den hadde ingen av delene da jeg fikk den, uten at noe av det kan skyldes "regulatoriske godkjenninger". At det nå er på plass hjelper selvfølgelig, men det hjelper ikke det faktum at de driver villedende markedsføring.
Poenget er at det ikke er villedende. Det er store forbehold som du var klar over da bilen ble kjøpt.

Kjenner flere som droppet AP pga det.
Hvordan mener du at jeg i august 2017 skulle vite om disse begrensningene, når selgere og nettsider ikke informerer om det? Eller rett og slett kommer med direkte feilinformasjon? Jeg hadde ikke interessert meg et sekund for Tesla før noen dager før jeg fikk et rimelig spontant innfall om å bestille en Model X.

Motorwatt

Helt riktig, gr. Jeg kjøpte bil bråkvikt i slutten av juli, da jeg fikk opplyst at jeg ville få ubegrenset superlading, gunstig rente, rask levering etc. om jeg bestilte før månedsskifte som var innen én dag. Ikke noe av det han nevnte slo til. Rentekampanjen og fri lading ble forlenget, og det ble også leveringstiden.  Det ble en kort prøvetur med en selger, hvor jeg bl. a. annet fikk klart bekreftet at bilen leste fartsskilt, og at det i oktober ville komme mange funksjoner for de som bestiller FSD (bekreftet skriftlig). Selger var mere opptatt av at jeg fikk føle akselerasjonen, noe som for meg var ganske uvesentlig. Jeg endte opp med EPA og FSD til 64K ekstra.....

Man spør i 2018 ikke om hvorvidt regnsensor virker på en bil i denne prisklassen, og hadde heller aldri trodd at biler ble levert med flere funksjoner på beta-stadie.

Skuffelsene stod i rad og rekke, men jeg har det heldigvis bedre nå......
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. desember 2019, klokken 11:15
Man spør i 2018 ikke om hvorvidt regnsensor virker på en bil i denne prisklassen, og hadde heller aldri trodd at biler ble levert med flere funksjoner på beta-stadie.
Da har du nok ikke satt deg godt nok inn i hvordan Tesla jobber.
Tesla har helt fra starten av Model S levert bilen med funksjonalitet som er "beta", noe som ble mer og mer tydelig etterhvert som AP1 og AP2 kom.

Som du sier, ting blir bedre...
Jeg kjører både bil med AP1 og AP2, og etter "Deep Rain" må jeg virkelig si at AP2 sin regnsensor er mye bedre enn det gamle systemet på AP1.
Tesla Model 3 Long Range

z4rd

#39
Da jeg kjøpte X i 2017 var ikke regnsensor en funksjon i bilen eller noe en selger prakket på meg. Det var definitivt noe jeg kommenterte til selger etter prøvekjøring - da det er en basic funksjon på moderne biler, men dette var altså status. Derimot kom funksjonen like etter i beta, og har siden blitt utbedret. I ganske lang tid nå har det virket tilfredsstillende for meg. Og enda bedre har det blitt nå nylig. Bare at dette er mulig har for meg en større oppside enn nedside. Og jammen har man ikke fått masse annet også...
Det hjelper iaff ikke å være bitter flere år senere.

Skiltlesing var ikke eget tema under autonomy day. Er det noen som har kontroll på dette, så er det Tesla. Vet dessverre ikke når dette blir «unleashed» som en tradisjonell skiltleser. Sannsynligvis en del av skiltlesningspakka som kommer snart. Den ser jo nå i dag stolper, søppelbøtter, mennesker, biler, lastebiler, mc/sykkel, stopp+lysskilt og kjegler. Tror de har grei kontroll på fartsskilt.

Motorwatt, du er altså en uskyldig part oppi det hele? Noen tvang deg å kjøpe en bil? Det er som jeg sa tidligere, det handler om forventninger - og mange har rett og slett et feil bilde av det de har vært med på.. man har også et snev av ansvar selv.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

#40
Bilen går i lysets hastighet. Da er det ikke merkelig at informasjonen henger litt igjen..

FSD  :   Får Sikkert Da  :angel:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Sitat fra: z4rd på torsdag 26. desember 2019, klokken 12:18
Motorwatt, du er altså en uskyldig part oppi det hele? Noen tvang deg å kjøpe en bil? Det er som jeg sa tidligere, det handler om forventninger - og mange har rett og slett et feil bilde av det de har vært med på..
En helt latterlig og urimelig påstand. Selvsagt var det ingen som tvang meg til å kjøpe bilen. Derimot er jeg interessert i å få en god deal når jeg kjøper bil, og har i veldig liten grad hatt tilfeller hvor jeg ikke kan stole på en selger. Jeg har aldri særlig store forventninger når det gjelder bilkjøp, (har kjøpt 40+ biler i mitt liv), og regner meg derfor som en kapabel bilkjøper. Hadde Tesla-kjøpet vært en middels opplevelse, så hadde alt vært greit for min del, men det var/er det faktisk ikke.

Men som sagt har jeg "lært meg å leve med det", men blir nok aldri en fan-boy. Bestilte nå mitt femte verkstedsbesøk på 14 måneder.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Fan-boy, den måtte komme. Jaja, jeg har akkurat bestilt min andre Tesla. Levering i februar. Oppsummert er min påstand at det er mer pro's vs. cons med Tesla. Selv har jeg kun kjøpt/solgt ca. 20 biler. Det er tydeligvis ingen garanti for at man får bedre opplevelser med mer erfaring.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Sitat fra: z4rd på torsdag 26. desember 2019, klokken 12:18
Da jeg kjøpte X i 2017 var ikke regnsensor en funksjon i bilen eller noe en selger prakket på meg. Det var definitivt noe jeg kommenterte til selger etter prøvekjøring - da det er en basic funksjon på moderne biler, men dette var altså status. Derimot kom funksjonen like etter i beta, og har siden blitt utbedret. I ganske lang tid nå har det virket tilfredsstillende for meg. Og enda bedre har det blitt nå nylig. Bare at dette er mulig har for meg en større oppside enn nedside. Og jammen har man ikke fått masse annet også...
Det hjelper iaff ikke å være bitter flere år senere.

Skiltlesing var ikke eget tema under autonomy day. Er det noen som har kontroll på dette, så er det Tesla. Vet dessverre ikke når dette blir «unleashed» som en tradisjonell skiltleser. Sannsynligvis en del av skiltlesningspakka som kommer snart. Den ser jo nå i dag stolper, søppelbøtter, mennesker, biler, lastebiler, mc/sykkel, stopp+lysskilt og kjegler. Tror de har grei kontroll på fartsskilt.

Motorwatt, du er altså en uskyldig part oppi det hele? Noen tvang deg å kjøpe en bil? Det er som jeg sa tidligere, det handler om forventninger - og mange har rett og slett et feil bilde av det de har vært med på.. man har også et snev av ansvar selv.
Du kan syns hva du vil, men det de har drevet med er i beste fall tvilsomt, i verste fall rett og slett ulovlig.

Begynn å lese deg opp i kap. 2 her:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2/KAPITTEL_1#shareModal

Rentekampanjen husker jeg og godt, den skulle allerede vært over da vi bestilte den 9. august, og jeg husker godt at mange hadde følt seg "presset" til å bestille innen den og den datoen for å få kampanjen, men så ble den forlenget om igjen om igjen og om igjen. Varte til langt uti september.

Hadde du sjekket manualen på bilen din, også den du fikk tilgang på til bilbestillingen din, så beskrev den regnsensor.

Men verst av alt var uansett måten autopilot ble solgt på i den tiden.

geear

Sitat fra: z4rd på torsdag 26. desember 2019, klokken 13:21
Fan-boy, den måtte komme. Jaja, jeg har akkurat bestilt min andre Tesla. Levering i februar. Oppsummert er min påstand at det er mer pro's vs. cons med Tesla. Selv har jeg kun kjøpt/solgt ca. 20 biler. Det er tydeligvis ingen garanti for at man får bedre opplevelser med mer erfaring.
At man opplever flere pros enn cons med Tesla, og antall Teslaer man har eller har hatt, har da ingenting med om de driver villedende markedsføring eller ei? Vi som kjenner Tesla vet hva de leverer og hva vi kan vente oss, men det gjør ikke alle nye kjøpere, og det er helt unødvendig å strekke strikken slik. Jeg hadde hatt en enda bedre opplevelse med Tesla om jeg opplevde at de var mer fair med markedsføringen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA