Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hellakkering

Startet av Tiger123, tirsdag 24. desember 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

Tiger123


Har en 2018 model (S) som jeg vurderer å hellakkere før våren kommer. Det er en god del steinsprut på den, har kjørt mye motorvei. Og Solid Black er vel ikke alltid det. Er vel Obsidian jeg har, men samme det.

Noen som vet hva det bør koste? Verdt investeringen er det neppe, men det bør bli lettere å få til et salg når den tid kommer.

Muffinman

Spørs vel hvor omfattende hellakkering du tenker. Bare ytre flater muligens? Vil tippe flere titusener. Men det går sikkert an å utbedre mye med polering/korrigering og spotrepair. Hellakkering er drastisk, og jeg synes det høres ut som vanvittig overkill på en nesten ny bil. Men så har jeg ikke sett lakken da :)

Hyperstress

Jeg lakkerte panser av samme grunn. Det ble veldig bra og kostet 5500 kr
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tiger123

Hele bakdelen den som går fra hjul til hjul skal lakkeres pga påkjørsel. Panseret er jo utvilsomt verst mtp steinsprut, trodde det kostet det dobbelte. Har hørt begge deler når det gjelder hellakkering vs dellakkering, men om det kan bli bra mtp skiller, så blir det dellakkering, utvilsomt. Takk for svar!

DeadLock

Det er forholdsvis rimelig å hellakkere bil i Polen, Litauen og Latvia.

Min søster hadde sin Skoda Octavia 2006 modell ned til Krakow i Polen i Novemver 2018 og fikk lakkert hele bilen pga rust og skraper. Kostet rett over 10 laken.  Full service på bilen med nye bremser og slikt kom på 3800,-

Vi brukte Speed Serwis i Krakow.

Tok 18 timer å kjøre nedover, gikk med 4 tanker bensin.  16 timer oppover til Sandnes og 5 tanker bensin (mindre trafikk på autobahn..).

Noe å tenke på?  Er Superchargers langs A4 fra Tyskegrensa til Krakow og helt til Rzeszow. Tollveg fra Wroclaw til Krakow, ca 30Pln hver vei.

Mvh,
Thor
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

Thomas Parsli

Sitat fra: DeadLock på mandag 13. januar 2020, klokken 14:53
Det er forholdsvis rimelig å hellakkere bil i Polen, Litauen og Latvia.

Min søster hadde sin Skoda Octavia 2006 modell ned til Krakow i Polen i Novemver 2018 og fikk lakkert hele bilen pga rust og skraper. Kostet rett over 10 laken. 

Det er riktignok et lavere prisnivå i Polen, men jeg tviler på at en lakkeringsjobb i Polen til 10.000,- er like god som en i Norge til 50.000,- eller opp mot 100.000,-

Har hørt om tilsvarende priser i Litauen, men *aldri* hørt noen nevne kvalitet.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

DeadLock

Vil presisere at bilen ble lakkert uten at dører, vinduer og slikt ble demontert, men hele utsiden som var synlig ble lakkert, samt all rust (synlig og under bil og under lister) ble fjernet.

Bilen ble profesjonelt preparert før lakkering i lakkeringsboks med mange filtre.  Jeg er ikke kjent med teknologi og utstyr for bruk til lakkering, men bilen hadde metallic-lakk og de slipte ned klarlakken før de la ny base og "mid-coat?" før de avsluttet med klarlakk i to lag.  Bilen ser ny ut.
Ulempen er at all den sorte/grå plastikken plutselig ser helt j¤vlig ut.  Noen runder med plastfornyer funka greit nok.

På EU-test ble det kommentert hvor bra tilstand det var på lakken da de brukte lakktest-verktøyet.

Buyers beware, men er man villig til å prøve så kan man finne gode priser, selv i Polen.

Er jo ikke værre enn å sende epost og spørre.  Det firmaet jeg linket til har folk som snakker og skriver Engelsk og det er ikke noe problem å gjøre seg forstått.  De legger heller ikke på "turist-tax" som kan hende mange steder hvis du dukker opp med bil med Norske skilter.
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

geear

Billakk/bilpleie er nok som stereo, det noen syns er bra er søppel for andre. Hvis det er en lakkjobb uten demontering av alt av plast og lister etc., så er det en billig lakkjobb der klarlakken ender rett ved listene, og fort kan begynne å skalle av med tiden. Må selvfølgelig ikke skje, men det er ikke unormalt å se på omlakkerte biler.

For å svare trådstarter, en hellakkering er fort 50-70k, men det kommer helt an på kvalitet, om det er fargeskifte eller originalfarge, om man kan levere bilen med alle lister demontert og gjøre monteringsjobben igjen selv osv. Hvis det kun er snakk om steinsprut så ville jeg definitivt vurdert å lakkere kun berørte deler, og få en detailer til å kjøre en 2-stegsbehandling på resten av bilen, så kan det fort se ut som nytt med mindre det er skraper/hakk ned til grunningen. Skal MYE til før det er verdt å ta en hellakkering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA