Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)

Startet av FrodeW, onsdag 25. desember 2019, klokken 01:20

« forrige - neste »

FrodeW

Tror vi som sitter på utsiden av utviklingsavdelingen til Tesla (som baserer oss på synsing :o) kanskje kan konkludere med at grunnen til at Tesla fremdeles ikke har kommet med skiltgjenkjenning sikkert er fordi Intel/Mobile Eye sitter med patenten for dette, det vil de gjøre frem til 2030 i følge den offentlig patenten som ligger ute som dekker worldwide.

Andre grunner til at Tesla ikke gjør dette i 2019/2020 klarer ikke jeg å se, for lesing av skilter klarte faktisk Mobile Eye å gjøre allerede i 2011 hvor patenten ble godkjent med tilgjengelig maskinvare tilbake i 2011, det har faktisk skjedd såpass mye innen maskinvare og programmering at noen annet vil være usannsynlig mener jeg.

Da dette er en av hovedfunksjonene for enhver selvkjørende bil så ser jeg ikke annet enn at Tesla har en kjempeutfordring med å levere det de har lovet

FrodeW

Sitat fra: Topsy på lørdag 28. desember 2019, klokken 11:24
Imponerende hva de kameraene før med seg og viser på skjermen. Som en som jobber i en form for blålysetat et jeg spent på om de legger inn noe for å kjenne igjen blålys etterhvert. Det må vel selvfølgelig inn i selvkjørende egenskaper, men kunne vært fint om det ble lagt inn og at man fikk et tydelig varsel på skjermen eller noe om at det er oppdaget blålys og retning, så kan sjåføren selv reagere på det. 😊

Så en presentasjon hva Waymo (Google) kan gjøre rundt utrykningskjøretøyer, de detekterer både biler under utrykning, personell som dirigerer trafikken.

De bruker bla LIDAR for å se om motor er i gang på biler de passerer, så de har kommet ganske langt innen dette feltet.

Motorwatt

SitatDet må vel selvfølgelig inn i selvkjørende egenskaper, men kunne vært fint om det ble lagt inn og at man fikk et tydelig varsel på skjermen eller noe om at det er oppdaget blålys og retning, så kan sjåføren selv reagere på det

Kan vel også løses ved at alle utrykningskjøretøyer obligatorisk utstyres med en enkel transponder som aktiveres ved bruk av blålys/sirener. En slik kan sende både fart og retning, og eventuelt type kjøretøy. Koster heller ikke all verden.

Se her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_signal_preemption
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric Avenue

Jeg kjøpte min første Tesla (Model S) i sommer og har vært veldig fornøyd med bilen. Noen små bugs har det vært, men ikke noe krise.

Når det gjelder autowipers så må jeg si meg enig i at den ikke er av de beste jeg har hatt. Det ble riktig nok vesentlig bedre etter oppdateringen nå, men fremdeles ikke like bra som noen andre biler jeg har kjørt, men den funker helt greit nå. Ikke noen dealbreaker for min del iallefall.

Når det gjelder å lese skilt så syntes jeg dette burde vært på plass nå. Mulig dette er pga patent-strid, men det irriterer meg veldig at databasen er så utdatert der jeg kjører til daglig.
Den legger seg i 70 der det er 80, og i en strekning på 3-4 km ligger den i 50 hvor det nå er 80, så der får jeg ikke brukt autopilot i det hele tatt. Jeg har satt den til 10 over slik at den fungerer iallefall der det er 80 nå og ikke 70, men så ender den jo da opp med å kjøre for fort der fartsgrensen faktisk stemmer, så da må jeg manuelt sette ned farten igjen.
Når du kjører under en bro f.eks, så vil den ofte fange opp fartsgrensen på veien som krysser, og setter da farten ned midlertidig. Litt skremmende når den plutselig bråbremser fordi den tror farten går fra 80 til 30, og så opp igjen til 80 noen sekunder senere.
Forhåpentligvis blir dette fikset etter hvert.

Jeg var inne på siden til Tesla for litt siden og da stod det fremdeles at autopilot til bykjøring kommer senere i år. Dette virker vel lite sannsynlig nå, så når det gjelder markedsføring så kan jeg vel være enig i at de kanskje burde være litt mer varsomme.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med bilen. Jeg fikk kjøpt den til 0,25% rente i 3 år og den ene gangen jeg har vært innom verkstedet med den for å få sjekket en ladekabel som ikke fungerte ordentlig så tok de inn bilen og ordnet det der og da. Det var også kommet noe polish fra klarkjøringen ned mellom frontlyktene og fangeren, så de demonterte fangeren og fjernet dette. Samtidig oppdaget de en liten vibrasjon i fronten som kom fra en kabel som lå og tok borti noe, så de fikset det også på eget initiativ.  :)

Det er altså ikke så mye jeg kan klage på hittil. Det er noen småting som jeg syntes kunne/burde vært forbedret, som f.eks skiltgjenkjenning, men for alt jeg vet kan jo dette plutselig komme i en oppdatering.

Advanced summon osv hadde så klart vært kjekt, men dette er jo begrenset pga EU og ikke noe Tesla kan gjøre så mye med desverre. De burde uansett informert bedre om dette.
Tesla Model S

Baldrian

Innehaveren av et  patent gir vedkommende enerett til å produsere og markedsføre produktet i en bestemt tidsperiode, vanligvis 16 år etter offentliggjøring. Han kan velge om han vil forestå produksjonen i egen regi eller lisensiere denne til andre mot en royalty. Det er altså ingen plikt til å gjøre det siste.

Når det gjelder fartsskilt som bilen plukker opp nå (uten skiltgjenkjenning) er denne, som sagt tidligere, veldig tilfeldig og nesten fri for oppdatering. På E18 gjennom Vestfold viser bilen korrekt hastighet (110 km/t) nordover, mens sydover vises kun 100 km/t. Denne motorveien er vel snart 10 år gammel.  Jeg påpekte dette på et SC for en tid tilbake og fikk beskjed at Tesla hentet hastighetsdata fra et register som Statens Vegvesen (SVV) har ansvaret for. Jeg tok videre kontakt med SVV og det er riktig at de har et slikt register, men det oppdateres daglig hvis det er noen endringer. Vedkommende sjekket hva som stod i SVVs register for E18 i Vestfold (mens jeg ventet i telefonen) og kom tilbake med at i deres register var det 110 begge veier, bortsett fra en strekning forbi Holmestrand hvor det var 100 km/t p.g.a. mange tunneler på denne strekningen.

Det er altså tydlig at det er Tesla som ikke gjør jobben sin, og dette har vart i mange år. Hvilket registre Tesla henter sine data fra og hvem som vedlikeholder disse, vet jeg ikke, men siden dette er en intergrert del av TACC så er det Teslas ansvar at disse data er korrekte. Hvis ikke, er det en mangel ved bilen som de er pliktig til å utbedre. Jeg fåreslår derfor at alle som er plaget av dette, melder dette som feil på APP'n og ber om servicetime.  Jeg har gjort det og fikk tilbakemelding etter noen dager om at det var ingen feil med bilen.  Det var slik den var, og den reserverte time ble automatisk avbestilt. Hvis flere gjør dette, tar kanskje Tesla fatt i problemet.

Motorwatt

Dette er Tesla klar over, men inntil videre ignoreres det. SVV har en database som viser alle faste skilt med nøyaktige koordinater, blir oppdatert nærmest kontinuerlig, og basen er gratis med det verktøyet som trenges (API). Tesla Norge er blitt informert om dette, men de bryr seg tydeligvis ikke om det.

https://www.vegvesen.no/fag/teknologi/nasjonal+vegdatabank/kart
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elmo

#81
Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. desember 2019, klokken 01:02
Tesla Norge er blitt informert om dette, men de bryr seg tydeligvis ikke om det.

https://www.vegvesen.no/fag/teknologi/nasjonal+vegdatabank/kart
Hva med å Twitter det til Elon ??  Noen som har Twitter 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Motorwatt

Problemet er globalt, så det er tvilsomt om det hjelper. Forøvrig er de drøssevis av Twitter-spørsmål EM har fått de siste 3 1/2 årene om dette aldri besvart. Hastighetsinformasjonen som Tesla bruker, baserer seg på "eldgamle" data, og blir ikke vedlikeholdt. Det spekuleres i om det var OSM (OpenStreetMap) som en gang var kilden, men denne er idag betydelig bedre enn det bilene har.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA