Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Gardermoen t/r

Startet av howcome, tirsdag 06. mars 2012, klokken 14:14

« forrige - neste »

howcome

Det er 53 km hjemmefra i Oslo til Gardermoen flyplass. Så en Nissan Leaf burde lett klare turen -- og returen -- uten lading. Men hvordan går det når man parkerer der en uke eller to uten lading? I kulda? Noen som har praktiske erfaringer?

Jeg vet det finnes ladestasjoner der opp -- www.ladestasjoner.no har en fin oversikt -- men man vil vel helst være uavhengig av å skulle finne spesielle plasser.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

Thomas Parsli

Siden det er mye motorvei (hvor man i praksis bør holde 90-100km/t) er jeg faktisk ikke sikker på om t/r går greit de dagene temperaturen faller under -10.

Selvutladingen på Li-Ion er 5-10%/mnd ved 20 grader, så et par uker skulle gå greit.
Det er riktignok et par som har opplevd flatt 12v-batteri etter en ukes tid, men det er sannsynligvis feil ved disse bilene.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: howcome på tirsdag 06. mars 2012, klokken 14:14Jeg vet det finnes ladestasjoner der opp -- www.ladestasjoner.no har en fin oversikt -- men man vil vel helst være uavhengig av å skulle finne spesielle plasser.

Mulig jeg misforstår deg, men det er kanskje ikke så populært å bli stående 2 uker på en slik plass heller...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

howcome

Sitat fra: RuneW på tirsdag 06. mars 2012, klokken 14:35
Mulig jeg misforstår deg, men det er kanskje ikke så populært å bli stående 2 uker på en slik plass heller...

Nettopp. Derfor må man finne løsninger som ikke betinger lading på Gardermoen. Spørsmålet mitt er om dette går i praksis når man bor i Oslo. Dersom Leaf klarer dette forsvinner et argument for å beholde bensinbilen. (Det er vel nesten bare hengerfestet igjen.)
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

Aspiranten

Kjapp hurtiglading før man parkerer?
Nissan Leaf

eledille

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 06. mars 2012, klokken 14:30
Selvutladingen på Li-Ion er 5-10%/mnd ved 20 grader, så et par uker skulle gå greit.

Selvutladingen på Li-ion er mye lavere enn det, ca 2-3% per måned ved 20 grader. Hva selvutladingen på bilen er er en helt annen sak, det er helt avhengig av hva fabrikanten har valgt å bruke strøm på :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Stjerneglis

Gardermoen Parkering has masse elbilplasser med ladestasjoner. Billigere å langtidsparkere der enn på selve flyplassen er det også.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Arha

http://www.gardermoenparkering.no/Default.asp?CatID=1116

Gardermoen parkering tilbyr 1 ukes gratis parkering for elbil inkl strøm, og 200 for 2 uker.  Dette er jo et godt tilbud.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

arnejorg1

Sitat fra: howcome på tirsdag 06. mars 2012, klokken 14:14
Det er 53 km hjemmefra i Oslo til Gardermoen flyplass. Så en Nissan Leaf burde lett klare turen -- og returen -- uten lading

Jeg vil tippe den kan klare turen i 80 km/t, men du burde vel helst holde 90-100 fra oslo til gardermoen slik Thomas Parsli nevner, men dett er jo ikke noe problem siden det som nevnt er nok av lademuligheter på gardermoen.

Du kunne jo testet tur retur med en opplading og holde 95 km/t, så får vi andre vite hvordan det går. Det er jo altids interesant og vite hvor mye Leafen klarer, så kan du jo ta med deg følgebil med henger i tilfelle du går tom for strøm ;) 
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Rasmus.B

T/R Oslo Gardermoen er ingen selvfølge. Jeg bor på Lørenskog og har kjørt T/R Gardermoen ett par ganger. Fra meg er det 39 Km en vei. Første gang var dagen etter jeg kjøpte bilen, og det var -25 C ute.
Da jeg kom til Olavsgård turde jeg ikke fortsette, svingte innom ett ladepunkt. Neste tur var ved ca -3 C og da kom jeg hjem med 22Km igjen på guessometeret. Da kjørte jeg i 90 til 100 Km/t indikert. Har i ettertid målt at jeg må indikere 107Km/t for å få 100Km/t på gps'en.
Å kjøre saktere en 90 indikert på E6 til Gardermoen er sikkert lov, men da blir en fort ett irritasjonsmoment for andre bilister. Jeg lar meg påvirke av det, men det er ikke alle som gjør, selvsagt. Har du tenkt deg til Osl så bør du lade når du kommer fram. Det er flust av lade muligheter der oppe.  God tur.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

howcome

Takk for nyttige tilbakemeldinger. Det kan se ut som om lading på Gardermoen er det tryggeste, men det er mange -- og billige -- ladeplasser der oppe. Bare man setter av tid til bussing.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

gbzdoc

Tilbudet til Gardermoenparkering er jo utrolig bra! Nok et argument for å kvitte seg med fossilen! :-)

Olofm

Jeg skal bruke gardermoenparkering neste gang vi skal ut og fly. Flott med gratis parkering og lading!
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

keca

Jeg kjører t/r Minnesund-Oslo. Dette er 70 km en vei. Jeg lader på jobben, men har veldig mye å gå på så jeg skulle nok ha kommet meg hjem uten å lade, hvis jeg bare hadde kjørt økonomisk hele veien. For meg er det ingen grunn til å kjøre sparsomlig, jeg ligger i 100-110 km/t etter speedometer, lader jo på jobben ellers har jeg jo BNH to minutter unna. Bruker en del varme, men bilen er alltid varm før jeg kjører og jeg har alltid varmeklær på så jeg sitter aldri å fryser.

Så hvis du skal t/r samme dag eller kun noen dager hadde jeg nok ikke tvilet. Men skal du stå der over en lengre periode hadde jeg satt den på en ladeplass.
Da det er mange her, er jo ikke dette noe problem.

Da man kjører på motorvei og vil spare litt strøm har jeg noen ganger( da bilen absolutt ikke har vært full da jeg skal kjøre) lagt meg bak en lastebil og følger bare farten til den, også i oppoverbakker... Litt kjedelig, men man bruker ihvertfall veldig mye mindre strøm.

Legger ved skjermbilde fra Carwings, kan se at jeg har vært nede i 8,8 kWh på 69,5 km med motorvei 68 km av disse.
På kalde dager og vanlig kjøring ligger jeg på 13-14kWh, da med god varme og fart 100-110 km/t.
Med 16A lader bruker jeg 3 og en halv timer til fire timer for å fullade bilen igjen, til 100%
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

mariowing

Skal man bare være borte en dag eller to så kan man vel fint parkere på ladeplassene enten i P-huset eller på den nærmeste utendørs parkeringen. Arbeidsgiver betaler parkeringen og OSL spanderer strømmen så det blir jo nesten vinn-vinn :-D
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA