Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vegkantregistrering

Startet av JorgenM, mandag 23. desember 2019, klokken 12:49

« forrige - neste »

JorgenM

Denne funksjonen virker å slå seg på hver gang jeg starter bilen, selv om jeg under nesten hver eneste kjøretur deaktiverer den (via scrollehjul på rattet).
Er dette normalt, en bug eller finnes det noen måte å deaktivere den permanent på?

Hatt et par skumle episoder med denne funksjonen. Siste var ved forbikjøring av vogntog der bilen ville til høyre inntil vogntoget og jeg måtte tvinge den til venstre i sikkert 5 sekunder.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RayBomb

Det er normalt. Dette er noe som gjør at sikkerhets-ratingen til bilen blir høyere.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Chimp

JaguarNorge har meldt det inn iflg beskjed på facebook.
Men de får neppe gjort noe med det da denne funksjonen som nevnt over skal gi høyere sikkerhet. Mange nye biler som har dette. Fælt å oppleve, har opplevd selv men slipper det heldigvis i dagliglivet pga jeg kjører i Osloområdet

Maxwell_400

Minner litt om Boeings MCAS, må kjempe mot bilen for å hindre ulykke.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Synes ikke den er noe problem jeg....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:21
Synes ikke den er noe problem jeg....
Det er et problem, skvetter ukentlig når jeg kommer litt nært hvitlinja og det plutselig river til i rattet - og my humble opinion er at funksjonen har potensial til å skape flere ulykker enn det nødvendigvis motvirker.

Tror derimot ikke det er et spesielt Jaguar-problem, har hørt om tilsvarende opplevelser i MB, hvor bilen ikke nødvendigvis ser hele bildet og reagerer motsatt av føreren i trengte situasjoner.

Tellus

Kan ikke si at jeg kjenner igjen den beskrivelsen. De gangene justering skjer er det en relativt rolig bevegelse i rattet. Noe mer enn på min Ampera-E, men har aldri opplevd det som problematisk.

Har du forsøkt andre I-Pace ? Høres nesten ut som om din bil oppfører seg annerledes enn min.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på torsdag 26. desember 2019, klokken 19:53
Har du forsøkt andre I-Pace ? Høres nesten ut som om din bil oppfører seg annerledes enn min.
Det er godt mulig, eneste andre jeg har kjørt var de smålig tilmålte 20 minuttene med følge jeg fikk kjøre demobilen, sommeren 2018.. og da var jeg ikke i nærheten av vegkantene.

Neida, det er ingen krise og ikke noe jeg tenker over til daglig, men opplever det ofte nok til at om jeg kunne deaktivere den funksjonen for evig tid ville jeg gjort det, tvert.

Kanutten

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 26. desember 2019, klokken 23:55
Neida, det er ingen krise og ikke noe jeg tenker over til daglig, men opplever det ofte nok til at om jeg kunne deaktivere den funksjonen for evig tid ville jeg gjort det, tvert.

Samme her. Den funksjonen er bare til irritasjon.

RayBomb

#9
Sitat fra: Tellus på torsdag 26. desember 2019, klokken 19:53
Kan ikke si at jeg kjenner igjen den beskrivelsen. De gangene justering skjer er det en relativt rolig bevegelse i rattet. Noe mer enn på min Ampera-E, men har aldri opplevd det som problematisk.

Har du forsøkt andre I-Pace ? Høres nesten ut som om din bil oppfører seg annerledes enn min.

Dette skjer på min bil også, så jeg ser dette som normal oppførsel fra bilen.
Det er vanligvis bare et problem på smale veier der midtstripen ikke finnes.
Det finnes tre mulige "løsninger" på problemet.
1. Slå av funksjonen ved hver tur du tar på smale veier.
2. Kjør saktere enn 60km/t.
3. Lær deg bilen godt å kjenne slik at du alltid vet hvordan du skal hindre bilen i å tvinge seg fra veikant-stripen.

Personlig bruker jeg 3. løsning.
Ved å alltid holde to hender på ratte, er det egentlig ikke noe stort problem å holde bilen på eller utenfor stripen når man møter store biler på smale veier, bare man vet og kjenner hvordan bilen vil reagere.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Det er vel med denne funksjonen som at bilen altid starter i Komfort modus, det er en del av slik bilen er godkjent og kan derfor ikke endres permanent. Som det ble sagt når Jaguar hadde presentasjon her i Norge nylig så er det lite aktuelt å endre på disse funksjonene...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xyzzy

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. desember 2019, klokken 20:04
Det er vel med denne funksjonen som at bilen altid starter i Komfort modus, det er en del av slik bilen er godkjent og kan derfor ikke endres permanent. Som det ble sagt når Jaguar hadde presentasjon her i Norge nylig så er det lite aktuelt å endre på disse funksjonene...

En ting er å slå av sikkerhetsfunksjoner (har aldri merket den som irriterende selv, selv på smale veier der jeg kjører langt ut når det kommer noen imot), men at det skal være noe problem å starte siste kjøremodus skjønner jeg ikke...

JaguarNorge

Denne funksjonen må dessverre skrus av hver gang man starter bilen. Det er slik det sies over, at dette er en sikkerhetsfunksjon, men som sagt mulig å skru av om man ønsker ved hver oppstart oppstart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA