Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes

Startet av stefse, mandag 23. desember 2019, klokken 00:09

« forrige - neste »

stefse

Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen. Han forventet diesel-boom framover, fordi mange har sittet på gjerdet og ventet på brukbare elbiler, men innen disse ser ut til å komme, ser man at de økonomiske fordelene sannsynligvis forsvinner. Dermed kommer gjerdesitterne ned på "feil" side av gjerdet, etterhvert som de ser få grunner til å satse på byfenomenet elbil, eller man ikke gidder å sette seg inn i noe nytt når en vanlig dieselbil gjør bedre nytte for seg, til omtrent samme kostnad.

Det var i følge han et "hull" i markedet pga manglende salg av nye dieselbiler i over en årrekke. Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner var det han forventet ville holde seg meget godt i verdi fremover.

Jeg sa jeg så poenget hans...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Jeg tror han tar feil i at det vil bli dieselboom.

Slik det ligger an nå er det allerede dieselforbud i kraft visse dager i året i Oslo, og i flere storbyer i Europa er det totalforbud mot eldre dieselbiler enten i rushet eller totalt (i Hamburg var det en form for forbud mot alle biler pre euro 6 allerede rundt 2008 en gang, da jeg hentet en bil der). Det er også på vei inn totalforbud mot diesel flere steder, og man vil nok få dieselbiler kastet etter seg fremover. Jeg ville kun kjøpt bensinbil i dag, med mindre det var snakk om en veldig billig bil som ikke er krise å måtte "gi bort".

Med andre ord: Om det har vært manglende salg i noen årganger i Norge, så finnes det hundretusener av de i utlandet, bare å hente.

Electric cars in Norway

#2
Jeg håper da virkelig ikke at diesel nybil salget øker i Norge eller internasjonalt men det kan skje. Og det stemmer jo med der som skrives av andre her.

Selv slår jeg også er slag for elektrisk motorsykkel og les denne nyheten under fra elbil.no

Jeg kjører selv mc om sommeren til pendling og jeg prøvekjørte den nye elektriske motorsykkelen på årets mc vårmønstring på Lillestrøm. Tror merke var Zero. Det var full fres fra start og umiddelbart moment likt som elbil.

Helt klart like bra som å kjøre bensin mc.

Ja takk til en kombinasjon av elbil og el mc tenker jeg i fremtiden for mange :+1: :+1:

----------

Prøvetur med Harley-Davidsons LiveWire: Livsfarlig el-lykke

« på: fredag 20. desember 2019, klokken 19:00 »

Prøvetur med Harley-Davidsons LiveWire: Livsfarlig el-lykke

Blir dette det virkelige startskuddet for
elektriske motorsykler?


https://elbil.no/provetur-med-harley-davidsons-livewire-livsfarlig-el-lykke/

Amoss

Sitat fra: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 00:09
Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen.

... og resten av innlegget høres ut som en våt drøm for "en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen" og har investert mye i "Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner:P
Model S 85D

stefse

Sitat fra: Amoss på mandag 23. desember 2019, klokken 10:26
Sitat fra: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 00:09
Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen.

... og resten av innlegget høres ut som en våt drøm for "en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen" og har investert mye i "Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner" :P
Tro meg, jeg har andre ting å holde på med enn å pushe dieselbiler på folk. (lol) :laugh:
Dette var jo også et lystig lag og ting må takes med saltklyper. Jeg antydet jo også at han hadde sikkert mange slike å selge. Men argumentene virket forsåvidt plausible, og det ble hevdet at salget av slike biler gikk strykende. Det kom mest folk fra utkantene og kjøpte.

Alt avhenger av incentivene fremover, men la oss si at dieselpartiet(SP) og co. vinner valget i 2021, og skal kompromisse seg frem til en løsning. Økning av skatter og avgifter er selvsagt, og elbilbeskatningen står meget lagelig til for hugg, samtidig som MDG får gjennomslag for andre miljø-ting, gjerne kollektivløsninger. De vil jo ikke ha biler uansett.

Hva står vi igjen med da?

- Prisen på fossilt drivstoff kan ikke økes særlig mye pga enorm handelslekkasje og smugling av drivstoff fra
nabolandene.
- Bomring og innkjøps fordelene viskes sakte ut
- Hurtiglading forblir kostbart, og tildels for dårlig utbygd
- Elbiler oppnår rykte som dyrt å reparere fordi det ikke er mange nok verksteder som kan dem

At vi desverre kan få en diesel-boom spesielt "på bygda" høres ikke helt fjernt ut i et slikt scenario.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 11:12
Tro meg, jeg har andre ting å holde på med enn å pushe dieselbiler på folk. (lol) :laugh:

:laugh: Nei nei nei, mente ikke å antyde at DU prøvde på det, men denne karen du snakket med derimot...

Og joda, ser jo at det er en viss mulighet for at han kan ha noen poeng også, men nå er forventningene i markedet at prisene går ned for dieselbiler, så mange av disse "fra bygda" kundene vil forvente mye mer dieselbil for pengene nå enn tidligere - bla. nettopp grunnet forventingene om at disse igjen vil bli enda vanskeligere å selge igjen i neste runde.

Så jo, han karen får nok solgt bilene han har på lager, bare ikke til den prisen han tror og håper på.
Model S 85D

stefse

En ting er at de aktuelle dieselbilene sluses vekk fra byer og således gir lavere konsentrasjoner av forurensningen de skaper. Men at det bruktimporteres dieselbiler i større skala, og at salget av nye dieselbiler eventuelt skulle øke igjen, er noe man virkelig burde prøve å unngå.

Det er det som er synd med den forestående elbilbeskatningen,  er at det synes som at det til slutt skal være en "rettferdig" (altså lik) beskatning for alle biler. Det er jo grunnleggende feil. Det fokuseres på veislitasje og biltetthet, greit nok, men det bør være mulig å la innkjøps icentivene bestå på samme nivå, rett og slett ved å gjøre fossilkjøretøy mye dyrere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Daniel_0007

Jeg tror han kan ha rett spesielt fordi  de som kjører langt, det bygges for få ladestasjoner, kommer nok et punkt  hvor folk blir lei av å stå i ladekø, tesla er ikke alternativ for mange.
Pluss hvis man ikke har mulighet å lade hjemme  så blir elbil nesten dyrere i drift enn diesel spesielt hvis man må forholde seg til hurtiglading.
Model 3 2019 LR Rwd

kaiat

Jeg kjøpte en Leaf av en bruktbilforhandler tidligere i år. Han kunne fortelle at han hadde jevn og god etterspørsel etter fossilbiler, spesielt SUV'er og småbiler (spesielt Toyota Yaris, der solgte han alt han kunne få tak i).

Kjenner også en kar som driver bilpleiefirma, de har mye nybilklargjøring. Det er en god del nye fossil-SUV'er som går gjennom portene der.

Vollis47

Fremdeles er det jo slik at mer enn halvparten av nybilsalget er fossilbiler. Og for brukte biler er andelen enda større. Men det endres gradvis.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amoss

Sitat fra: kaiat på onsdag 25. desember 2019, klokken 08:57
Jeg kjøpte en Leaf av en bruktbilforhandler tidligere i år. Han kunne fortelle at han hadde jevn og god etterspørsel etter fossilbiler, spesielt SUV'er og småbiler (spesielt Toyota Yaris, der solgte han alt han kunne få tak i).

Kjenner også en kar som driver bilpleiefirma, de har mye nybilklargjøring. Det er en god del nye fossil-SUV'er som går gjennom portene der.

Ingen har vært i tvil om at det fortsatt kjøpes/selges både nye og brukte fossilbiler. Poenget med denne tråden går ikke på det, men at det forventes en økning av etterspørselen etter brukte dieselbiler. En økning som vil gå direkte på bekostning av salget av nye elbiler. Det er i alle fall slik jeg leser TP.
Model S 85D

stefse

Sitat fra: Amoss på onsdag 25. desember 2019, klokken 10:29
Sitat fra: kaiat på onsdag 25. desember 2019, klokken 08:57
Jeg kjøpte en Leaf av en bruktbilforhandler tidligere i år. Han kunne fortelle at han hadde jevn og god etterspørsel etter fossilbiler, spesielt SUV'er og småbiler (spesielt Toyota Yaris, der solgte han alt han kunne få tak i).

Kjenner også en kar som driver bilpleiefirma, de har mye nybilklargjøring. Det er en god del nye fossil-SUV'er som går gjennom portene der.

Ingen har vært i tvil om at det fortsatt kjøpes/selges både nye og brukte fossilbiler. Poenget med denne tråden går ikke på det, men at det forventes en økning av etterspørselen etter brukte dieselbiler. En økning som vil gå direkte på bekostning av salget av nye elbiler. Det er i alle fall slik jeg leser TP.
Det er riktig, pluss at det altså vil kunne føre til økt bruktimport av dieselbiler. Dersom den"rettferdige" avgiftsmodellen følges for bompenger og innkjøp, vil det rett og slett føre til at bilparken dreier tilbake til fossilt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Sitat fra: HVolland på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:25
Fremdeles er det jo slik at mer enn halvparten av nybilsalget er fossilbiler. Og for brukte biler er andelen enda større. Men det endres gradvis.
Stemmer det, men leste et sted at nær alle solgte rene fossilbiler var solgt til firmaer (taxier, transport etc.), slik at for privatbilismens del var det svært få rene fossilbiler. En del hybrid, såklart. Husker ikke hvor, men går sikkert an å finne statistikk hos TØI eller SSB..

JO

Tror og det kan komme en noe økt etterspørsel etter lett brukte diesel suv osv, det selges lite nytt og det finnes mange som fortsatt sverger til diesel som skal bytte ut sin enda eldre bil.

Jeg er en av de som bytta fra elbil(TMS) tilbake til Diesel. Drivstoff og bom utjør en svært liten del av bilholdet, så kostnadsmessig blir det litt hipp som happ. Jeg har en liten elbil i bestilling som nr2 bil som brukes i nærområdet, til det er elbilen perfekt. Men som familiebil er fordelen med Diesel så stor at jeg ikke ønsker elbil uansett slik dagens rekkevidde og ladefart er, kjenner mange som meg, og jeg har hatt langrekkevidde elbil med utbygd ladenettverk.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

ovev

Jeg kommer også til å gå for dieselbil som neste bil, riktignok da hybrid. Jeg ville egentlig ha en elbil, men jeg kjører mye med henger og kommer også til å kjøre en god del med campingvogn både innenlands og utenlands. Til denne bruken føler jeg at elbil er lite egnet, mest pga lange ladetider, men også måten mange ladeplasser er utformet på. Det er ofte liten eller ingen plass til hengere/campingvogner, i allefall hvis man vil unngå å kople fra henger/vogn. Er man heldig kan man finne en plass der man okkuperer flere ladeplasser, men med stigende antall elbiler blir det nok langt mellom disse. Når ladetid kommer ned mot 15min for 10-80% og ladeplassene blir utformet som bensinstasjonene vil jeg nok vurdere elbil på nytt.
Diesel-hybrid mener jeg derfor er den beste løsningen for oss, elbruk i nærområdet og lavt forbruk/mye trekkraft på turer. Det er riktignok ikke mange å velge i, men noen få er det jo.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA