Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av eledille, tirsdag 06. mars 2012, klokken 13:29

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 13:29
Har dere et kjøremønster som gjør at superlading er noe dere kommer til å behov for ofte?
Ikke ofte, og hele ideen bak superladerne er at de ikke skal brukes ofte heller. Men de fyller et behov som gjør at Model S kan erstatte en fosilbil 100%, og ikke bare 99%. Så for meg er det ihverfall viktig at de blir realisert

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på torsdag 17. januar 2013, klokken 13:59
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 13:29
Har dere et kjøremønster som gjør at superlading er noe dere kommer til å behov for ofte?
Ikke ofte, og hele ideen bak superladerne er at de ikke skal brukes ofte heller. Men de fyller et behov som gjør at Model S kan erstatte en fosilbil 100%, og ikke bare 99%. Så for meg er det ihverfall viktig at de blir realisert

For min del også. De er en forutsetning for å kunne kjøre til Ålesund og Bergen, noe som skjer et par ganger i året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Er det korrekt oppfattet at man som standard (når en ser bort i fra supercharger) kan utnytte opptil 43A kurs (10kw)? Ved å oppgradere til twin charger kan man øke dette til 86A?

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:13
Er det korrekt oppfattet at man som standard (når en ser bort i fra supercharger) kan utnytte opptil 43A kurs (10kw)? Ved å oppgradere til twin charger kan man øke dette til 86A?

Neppe for EU-utgaven som sannsynligvis vil kreve trefase for å utnytte ladernes fulle potensiale. Og hvem har 80A enfase tilgjengelig ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 13:29
Har dere et kjøremønster som gjør at superlading er noe dere kommer til å behov for ofte?
2-4 ganger per år tenker jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:29
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:13
Er det korrekt oppfattet at man som standard (når en ser bort i fra supercharger) kan utnytte opptil 43A kurs (10kw)? Ved å oppgradere til twin charger kan man øke dette til 86A?

Neppe for EU-utgaven som sannsynligvis vil kreve trefase for å utnytte ladernes fulle potensiale. Og hvem har 80A enfase tilgjengelig ?

Hva blir maks for standard 10kw? 32A?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:31
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:29
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:13
Er det korrekt oppfattet at man som standard (når en ser bort i fra supercharger) kan utnytte opptil 43A kurs (10kw)? Ved å oppgradere til twin charger kan man øke dette til 86A?

Neppe for EU-utgaven som sannsynligvis vil kreve trefase for å utnytte ladernes fulle potensiale. Og hvem har 80A enfase tilgjengelig ?

Hva blir maks for standard 10kw? 32A?

Umulig å si ennå men mitt råtips er 3x16A 400V og 1x32A 230V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:37
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:31
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:29
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:13
Er det korrekt oppfattet at man som standard (når en ser bort i fra supercharger) kan utnytte opptil 43A kurs (10kw)? Ved å oppgradere til twin charger kan man øke dette til 86A?

Neppe for EU-utgaven som sannsynligvis vil kreve trefase for å utnytte ladernes fulle potensiale. Og hvem har 80A enfase tilgjengelig ?

Hva blir maks for standard 10kw? 32A?

Umulig å si ennå men mitt råtips er 3x16A 400V og 1x32A 230V.

Takk for svar! Trodde dette var klart.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

PerBear

Det finnes patent på bruk av motorkontroller som trefaselader men den utløper i disse dager. Du finner beskrivelse av patentet her på elbilforum (hvis det ikke er slettet)...
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Griffel

Sitat fra: Blip på torsdag 17. januar 2013, klokken 17:07
Jeg tipper (håper) 3x400VAC 32A og 3x230VAC 32A (22kW og 12,7kW)  ;)
Ikke utenklig for 20kW enheten, og da det halve for 10 kW installasjonen. (10kW 3x400V og 6 kW 3x230V, stadig forutsatt at de ikke trenger 0 leder for å tilfredstille krav til støydemping)

Helt sikker kan en imidlertid være på at en 10 kW enhet kan levere 10 kW ved 400V og dessuten 3,6kW ved tilkobling til en enfas 16A stikkontakt. Det som evt. kommer i tillegg får dere se på som en bonus.
(20 kW og 7,2 kW for 20kW enheten)

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:13
Er det korrekt oppfattet at man som standard (når en ser bort i fra supercharger) kan utnytte opptil 43A kurs (10kw)? Ved å oppgradere til twin charger kan man øke dette til 86A?
Importere du en USA versjon er det dette du får. (Enfas 85V-265V maks 40A 10kW og 80A 20 kW)
Som beskrevet i:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6923.msg74798.html#msg74798
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Hvorfor støydemping? 0V i et TN-nett er jo det samme som jord (PE/PEN)? Jord må uansett inkluderes både for 400VAC og 230VAC? Vi får bare håpe at det er noen andre enn USAere som designer laderne. De har rett og slett ikke forståelse for strømforsyninger.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Cronos

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:02
For min del også. De er en forutsetning for å kunne kjøre til Ålesund og Bergen, noe som skjer et par ganger i året.

Og i de tilfellene kan man kjøre leiebil og fortsatt spare penger (kontra å kjøpe og kjøre tilsvarende fossilbil).










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Bent

Sitat fra: Cronos på fredag 18. januar 2013, klokken 11:24Og i de tilfellene kan man kjøre leiebil og fortsatt spare penger (kontra å kjøpe og kjøre tilsvarende fossilbil).
Å forutsette at Model S-eiere skal betale folk penger for den nedturen det vil bli å kjøre fossilbil, er nesten litt slemt. :P

I jula var jeg på besøk i heimbyen, og ble rekruttert til noe kjøring med fossilbil for å frakte folk imellom.

Steike så trist opplevelse det var.
Tesla Roadster, 25Mm

Muffinman

Hvilke alternativer har man når det skal lades hjemme? Tenker da at noen ganger har man 10A tilgjengelig, noen ganger 16A osv. Kan strømtrekket stilles fra bilen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA