Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av eledille, tirsdag 06. mars 2012, klokken 13:29

« forrige - neste »

Nuvolari

Hei,

Behov for dobbellading og superlading er vel kun tilstede dersom man kjører lenger enn bilens rekkevidde? Dersom man ofte har slikt behov er vel kanskje ikke el-bil det optimale?

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Hei,

Et spm til, hvor mange ampere kurs trenger jeg for vanlig lading? Er 16A tilstrekkelig? Spesifisere man i bilens innstillinger hvor mange ampere strøm man tillater bilen å lade med?

Jeg vil sjeldent trenge en ladehastighet på mer enn 5km per ladetime. Hvor mange ampere trenger jeg for å lade med 5km per ladetime?

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 13. januar 2013, klokken 11:33
Hei,

Et spm til, hvor mange ampere kurs trenger jeg for vanlig lading? Er 16A tilstrekkelig? Spesifisere man i bilens innstillinger hvor mange ampere strøm man tillater bilen å lade med?

Jeg vil sjeldent trenge en ladehastighet på mer enn 5km per ladetime. Hvor mange ampere trenger jeg for å lade med 5km per ladetime?

Ja, du kan stille ned ladestrømmen på skjermen.

5km/t ladehastighet krever ikke mer enn 5-6A ladestrøm. Jeg tror ikke bilen går lavere enn 6A (?).

16A bør gi omkring 18km/t ladehastighet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaffen

Sitat fra: Blip på søndag 13. januar 2013, klokken 09:48
Jeg tviler på det blir noe trekant/stjerne siden dette vil gi 230VAC uansett (og samme effekt).


Tja... Det er jo forsåvidt bare å dimensjonere laderne for 20 kW ved 3 fas 230V. Og så regulere ned ladeeffekt elektronisk alt etter som hvor stort uttak man har tilgjengelig.

Kanskje man rett og slett kan få ladet med en 3 fas 230V 63A kontakt? I så fall kan man få utnyttet laderne fullt ut = 20 kW...

Nei nå gir jeg meg. Det blir jo bare en haug med antagelser. Håper på fasitsvar i løpet av en uke eller to.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

[quote author=Modelsn link=topic=4988.msg74263#msg74263
Tja... Det er jo forsåvidt bare å dimensjonere laderne for 20 kW ved 3 fas 230V. Og så regulere ned ladeeffekt elektronisk alt etter som hvor stort uttak man har tilgjengelig.

Kanskje man rett og slett kan få ladet med en 3 fas 230V 63A kontakt? I så fall kan man få utnyttet laderne fullt ut = 20 kW...
[/quote]
Helt usansynlig.
En tilpassning til EU standard vil si 10- og 20 kW ved 400V.
En dimensjonering 20kW ved 230V vil bety en dyrere lader.
Dersom den også dekker 3 fas 230V (uten = 0 (N) leder) som ikke er helt usansynlig men heller ikke sikkert, blir maksimal effekt tilsvarende lavere.

Siden dette er en kombinasjon av ladere og ikke en motor kan det hende at det er behov for 0 leder ved 3 fastilkobling av hensyn til elektromagnetiskstøydemping. Det er her den største usikkerheten runt dette med 3 fas 230V IT ligger.
At den kan lade 3 fas 400V (alle varianter) og 1 fas 230V (IT og TN) er uansett helt sikkert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 14. januar 2013, klokken 19:37
En tilpassning til EU standard vil si 10- og 20 kW ved 400V.
En dimminsjonering 20kW ved 230V vil bety en dyrere lader.
Dersom den også dekker 3 fas 230V (uten = 0 (N) leder) som ikke er helt usansynlig men heller ikke sikkert, blir maksimal effekt tilsvarende lavere.

Siden dette er en kombinasjon av ladere og ikke en motor kan det hende at det er behov for 0 leder ved 3 fastilkobling av hensyn til elektromagnetiskstøydemping.

Det kommer helt an på hvordan de bygger ladesystemet. Om de bygger det med separat likeretter før laderne og forer disse parallellkoblet med DC så er det sannsynligvis helt uproblematisk. Så vidt jeg skjønner kan samme likeretter både benyttes for enfase, trefase 230V og trefase 400V. Mulig det må inn et relé eller to i likeretteren for å koble ut deler av den, men hovedarkitekturen er lik for alle tre typene vekselstrøm. Spenningen ut vil variere med typen vekselstrøm som kommer inn, det samme vil kondensatorstørrelsen for glatting (den blir vel størst for enfase, så det er bare å dimensjonere for det). Spenningen for likerettet 400V trefase er meg bekjent ca. 325V, jeg er usikker på om laderne kan takle dette. Mulig laderne ved 400V kan kobles på hver side av N og få halv DC spenning hver seg, det forutsetter vel dog at de er isolerte.

Ladere generelt er vel ellers normalt begrenset på strømmen ut, ikke inn. Ihvertfall er det slik med begge laderne jeg har på hytta (en som fores fra aggregat (maks 120A ut) og en som fores med solceller (maks 70A ut)).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. januar 2013, klokken 19:45
Ladere generelt er vel ellers normalt begrenset på strømmen ut, ikke inn. Ihvertfall er det slik med begge laderne jeg har på hytta (en som fores fra aggregat (maks 120A ut) og en som fores med solceller (maks 70A ut)).
Selvfølgelig er det begrensninger på strømmen inn.
Dioder/IGBTer som varig skal tåle 43A (10 kW 230V 1fas) er dyrere enn de som skal tåle 14A (10kW 400V 3 fas), det samme gjelder ledningstversnitt inngangssiden, kjøleribber, transformator, chopperkretser, etc
En lader som skal kunne levere 10 kW både ved 400V 3 fas og ved 230V enfas blir både større og dyrere enn en som er dimensjonert 10 kW ved 400V 3 fas og 3,5 kW ved 230V enfas. Bilfabrikker har ikke som vane å overspesifisere.

Inngangskretsen må spesifiseres for høyeste spenning og høyeste strøm. Jeg benekter ikke at der er mulig å lage en lader som er dimensjonert for 30 kW på inngangssiden og 10 kW på utgangssiden, men tviler sterkt på at Tesla gjør det.

USA "varianten" dekker 85V til 265 V men inngangs strømmen er begrenset til 40A for 10kW og 80A for 20 kW så ved lavere spenninger enn 240V er det maks inngangsstrøm som begrenser maks effekt ut.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. januar 2013, klokken 19:45
Spenningen for likerettet 400V trefase er meg bekjent ca. 325V, jeg er usikker på om laderne kan takle dette.
Dette stemmer ikke for likrettere basert på diodebro ville spenningen ligget godt over 400V. nå brukes nok ikke rene diodebroer, men transistorer (IGBT) og da kan spenningen ut styres fra ca 450V ned til hva det skal være.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

I USA lader de jo glatt med 80A enfase 240V. Dette krever nok et rimelig romslig tverrsnitt på kabler og mekanikk i lader - så å si at den by-design ikke er tilrettelagt for høy spenning og stor effekt blir vel feil?

(Legger til at jeg kun ser på tall jeg har lest, og irettesettes gjerne)


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Griffel

Sitat fra: laumb på mandag 14. januar 2013, klokken 23:23
I USA lader de jo glatt med 80A enfase 240V. Dette krever nok et rimelig romslig tverrsnitt på kabler og mekanikk i lader - så å si at den by-design ikke er tilrettelagt for høy spenning og stor effekt blir vel feil?
Og dette er ulikt 400V trefas, slik at inngangskretsen blir en annen på EU modellen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleJA

Motoren i Model S er en 3 fase AC motor. Under regenerering kan denne produsere inntil 60kW effekt. Jeg vil anta at dette må igjennom en likeretter / lader før det kan kjøres tilbake til batteriet. Hvorfor kan man da ikke benytte den samme 'laderen' til 3 fase lading over nett?

Blip

Sitat fra: OleJA på torsdag 17. januar 2013, klokken 09:50
Hvorfor kan man da ikke benytte den samme 'laderen' til 3 fase lading over nett?
Var det ikke noe rare patent-rettigheter på akkurat dette? Synes å huske å ha lest det i en annen trå. Høres mer ut som konspirasjonsteori spør du meg... Men jeg er enig; det burde være det mest logiske...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

notonlyonlybutbut

I følge TMC ser det nå ut til at det er bekreftet at det blir Mennekes plugg for lading av Model S.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12819-Model-S-Europe-Chariging-Port-Confirmed

Hvordan blir det da med SuperCharging?
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

OleJA

Sitat fra: Blip på torsdag 17. januar 2013, klokken 10:07
Var det ikke noe rare patent-rettigheter på akkurat dette?

Dette blir isåfall som å ta patent på at den samme lysbryteren kan brukes til både å slå av og på lyset, eller at en kan bruke den samme motoren både forover og i revers >:(
Men ja, jeg vil ikke utelukke at det stemmer. Har sett patenter på merkeligere ting enn dette.

Øyvind.h

At bilen ville støtte Mennekes type 2 har stått på den norske siden fra dagen prisene ble offentliggjort (står IEC type 2 nå).

Superladerne tar jeg utgangspunkt i at de finner en løsning på, for jeg tviler sterkt på at Tesla nøyer seg med noe mindre enn 90kW maksimal ladeeffekt.

Kanskje Mennekes må kobles til en overgang tilsvarende J1772 overgangen for å passe i ladeporten på bilen? Tesla får komme med info etter hvert :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Har dere et kjøremønster som gjør at superlading er noe dere kommer til å behov for ofte?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA