Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ohme ladestasjon

Startet av Trond Mjøs, søndag 22. desember 2019, klokken 01:53

« forrige - neste »

Trond Mjøs

Er det noko firma i her i landet som importerer Ohme (https://www.ohme-ev.com)? Dette er den første ladestasjonen som etter det eg har funne ut kommuniserer med bilens system på den måten at den utnyttar til dømes info om SOC. Det er mogleg den er "spesialdesigna" for den britiske marknaden, men ser veldig spennande ut.

Wibla

#1
Den er kanskje ikke fullt så smart likevel? Hvis du har en bil med app/API-støtte så er saken biff, men uten er det ikke fullt så greit (fortsatt smart å kunne sette en timer på lading, da, sier ikke noe på det).


Klippet fra FAQ:
Sitat
How does Ohme work if I do not have access to my car's API.
Some vehicle manufacturers provide access to an API, which is a service that allows you to get information from the vehicle, usually to a smartphone app provided by the vehicle manufacturer, for example NissanConnect EV. Providing your login credentials in the Ohme app allows Ohme to access the vehicle's current state of charge. This is used to work out how much charge you need.

If you do not have access to the API, or your vehicle manufacturer does not provide one, then using Ohme is slightly different. Instead of using Charge Schedules to specify what state of charge you would like the battery to be in at the end of the charge session, you specify how many miles you would like to add to the range. So if your weekday commute is 50 miles, then you could create a Charge Schedule which says "add 50 miles range by 7am on weekdays".

When using Ohme without an API, it is quite common for the car to become "full" halfway through a charge session, and Ohme may send an alert to tell you that the car is not charging as expected.

Ref understreket sitat over: strengt tatt burde Ohme-softwaren kjenne igjen at strømmen dabber av rett før bilen er fulladet (gjelder ikke alle biler, og kommer an på ladeeffekt - men bør kunne stilles inn!), men nå spikker jeg fliser ;)
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

#2
Ohme kabelen ligner veldig på Zencar kabelen vår. Tydeligvis med internett tilkobling og App med API som gir strømselskapene mulighet til å (over)styre ladingen. (Et krav for å få OLEV avslag på innkjøpsprisen av både ladeutstyr og strøm i UK)

I Norge er Easee sammen med Tibber langt framme på bruk av API for lignende funksjonalitet , mens Myenergi sin Zappi har de samme mulighetene ved bruk av HUB og har siden tidlig 2018 tilbudt brukeren å lade inn kun ønsket mengde strøm i form av manuel Boost mens ladestasjonen står i Eco+ modus. Fint om en har gratis lading på jobb, og kun trenger å lade inn nok til å komme seg dit.

Vår nyeste ladekabel Accelev Basic er meg bekjent den eneste ladeløsningen som pr. dags dato via strøm og spenningsmåling føler når ladestyrken avtar like før fullading, og tilbyr automatisk ladestopp.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond Mjøs

Elles er det vel slik at mange bilar i dag har mykje funksjonalitet knytta til lading. Min Opel Ampera-e kan til dømes setjast opp for lading i høve til "peak-prisar", fordelt på kvar enkelt vekedag. For Norge sin del vil nok nattlading "alltid" vera rimelegast vil eg tru? Min bil kan også setjast opp for å alltid lada bilen opp til 40 %. Dette kan vera greit for folk som utnyttar batteriet ned mot 20 % kvar dag. Kan vera greit å ha 40 % kapasitet dersom ein plutseleg treng det på kvelden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA