Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilen lader ikke!

Startet av Charnelle, lørdag 21. desember 2019, klokken 22:29

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: ryback på mandag 23. desember 2019, klokken 17:54
...... Redigert: Etter 40 min med  UMC-lading på 6A så byttet jeg til L2-lader. Nå har den ladet fint i et par timer på 6A.
Hva mener mener du med L2-lader? Mener du Type 2 kabel.... altså Mode 3 lading? eller noe annet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Hvis det er lav spenning i huset ditt må du kanskje skru ned amper på skjermen.

Handyman

Tenkte på det samme, men det forklarer ikke hvorfor han har hatt problemer andre steder og andre typer ladere/kabler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Anderskri

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 24. desember 2019, klokken 15:19
Hvis det er lav spenning i huset ditt må du kanskje skru ned amper på skjermen.

Hvorfor skal dette hjelpe?

ryback

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. desember 2019, klokken 12:05
Sitat fra: ryback på mandag 23. desember 2019, klokken 17:54
...... Redigert: Etter 40 min med  UMC-lading på 6A så byttet jeg til L2-lader. Nå har den ladet fint i et par timer på 6A.
Hva mener mener du med L2-lader? Mener du Type 2 kabel.... altså Mode 3 lading? eller noe annet?

Ja det er kanskje Mode 3 det heter. :)

turfsurf

Sitat fra: Anderskri på onsdag 25. desember 2019, klokken 05:47
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 24. desember 2019, klokken 15:19
Hvis det er lav spenning i huset ditt må du kanskje skru ned amper på skjermen.

Hvorfor skal dette hjelpe?
Skrur man ned strømtrekket faller spenningen mindre på vei til bilen fra sikringsskapet. Hadde problemet når jeg ladet i Italia en gang. Spenningen før strømtrekk var 230V men falt under 207V og bilen sluttet å lade. Skrudde ned strømtrekket og bilen ladet fint. Varslet husverten og ba han om å kontakte elektriker før det ble brann. Må ha vært enten veldig tynne ledninger eller noen dårlige kontaktpunkt en plass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. desember 2019, klokken 12:33
Sitat fra: Anderskri på onsdag 25. desember 2019, klokken 05:47
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 24. desember 2019, klokken 15:19
Hvis det er lav spenning i huset ditt må du kanskje skru ned amper på skjermen.

Hvorfor skal dette hjelpe?
Skrur man ned strømtrekket faller spenningen mindre på vei til bilen fra sikringsskapet. Hadde problemet når jeg ladet i Italia en gang. Spenningen før strømtrekk var 230V men falt under 207V og bilen sluttet å lade. Skrudde ned strømtrekket og bilen ladet fint. Varslet husverten og ba han om å kontakte elektriker før det ble brann. Må ha vært enten veldig tynne ledninger eller noen dårlige kontaktpunkt en plass.
Lav spenning betyr normalt ikke fare for brann eller varmgang. Det betyr oftest at forbrukeren er langt fra nettstasjonen/trafoen og at det er stort forbruk (eks kaldt vær).
Nettselskapet skrur opp spenningen på trafoene sine for å kompensere for spenningsfallet, men må begrense dette slik at de nærmest trafoen/nettstasjonen ikke får for høy spenning. De "lengst ut på linja" få likevel lav spenning når forbruket er høyt.
Lader man på et sted med lavs spenning rundt 220V og i tillegg bruker en lang tynn skjøteledning (stort spenningsfall og gjerne svingninger) vil man gjerne måtte begrense strømtrekket ganske kraftig for at bilen skal få nok spenning til å lade. Disse tingene betyr ikke nødvendigvis fare for varmgang. Faren for varmgang er knyttet til for høy strøm i forhold til tverrsnitt eller dårlige kontaktpunkter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. desember 2019, klokken 12:48
Lav spenning betyr normalt ikke fare for brann eller varmgang. Det betyr oftest at forbrukeren er langt fra nettstasjonen/trafoen og at det er stort forbruk (eks kaldt vær).

Er det lav spenning inn til eiendommen stemmer dette. Er det ok spenning før man begynner å lade som det var i mitt tilfelle, så er det mye tap i ledningsnettet på eiendommen. De la nye ledninger, og spennnigstapet gikk fra 20V+ til ett par V. Ved 30A lading. Tør å påstå at det var brannfare der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. desember 2019, klokken 13:02
Sitat fra: Handyman på onsdag 25. desember 2019, klokken 12:48
Lav spenning betyr normalt ikke fare for brann eller varmgang. Det betyr oftest at forbrukeren er langt fra nettstasjonen/trafoen og at det er stort forbruk (eks kaldt vær).

Er det lav spenning inn til eiendommen stemmer dette. Er det ok spenning før man begynner å lade som det var i mitt tilfelle, så er det mye tap i ledningsnettet på eiendommen. De la nye ledninger, og spennnigstapet gikk fra 20V+ til ett par V. Ved 30A lading. Tør å påstå at det var brannfare der.
At de fikk mindre spenningsfall ved å installere ledninger med større tverrsnitt er jo en selvfølge, men det betyr IKKE at det var brannfare tidligere. Det kan bare ha vært et underdimensjonert anlegg.
Det blir litt som dimensjonering av bjelkelag, det er to hoved momenter å ta hensyn til...bruddstyrke og stivhet.
Gulvet kan være mer en sterkt nok, men samtidig gynge kraftig. Nok styrke (stor nok sikring) men lav stivhet (stort spenningsfall). Så lenge sikringen ikke er større enn tverrsnittet tilsier, så er det ingen fare for varmgang selv ved stort spenningsfall.
Øker man tverrsnittet og fordeler forbruket på flere kurser/faser, vil spenningsfallet minske.
Det øker "stivheten" i nettet men gjøres for spenningens del og ikke for å hindre varmgang.
Eks: Man kan fint belaste en 50m lang skjøteledning på 1.5mm2 med 10A (gjerne helt opp rundt 15A). Det vil følgelig gi et stort spenningsfall, men varmgang vil ikke være en fare. Ohms lov.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. desember 2019, klokken 14:13
Eks: Man kan fint belaste en 50m lang skjøteledning på 1.5mm2 med 10A (gjerne helt opp rundt 15A). Det vil følgelig gi et stort spenningsfall, men varmgang vil ikke være en fare. Ohms lov.
For å tallfeste litt, 1.5 mm2 har en motstand på ca 1.3 ohm på 100m ( 50m, frem og tilbake). Så med 10A vil spenningen falle ca. 13V. Og varmeutviklingen blir ca. 130 W.  Men merk at varmeutviklingen øker kvadratisk med strømmen, så ved 16A er den 333 W. Hvis en må opp i slike belastninger, så kan det være greit å følge godt med, gjerne sjekke spenningen helt fra hovedsikring til last. Hvis spenning "blir borte" så betyr det at det utvikles varme et sted.  Kabelen må selvsagt ikke være kveilet opp.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Og 333W fordelt på 50m blir beskjedne 6.6W det er ikke nok til å øke tempem med noen få grader.
Husk at man en periode sikret 1.5mm2 med 15A i alle nye bolighus. Dette gikk man bort fra da reduksjonsfaktorene  for et skult anlegg kunne skapt varmgang ved langvarig belasting. Husk at sikringer skal kunne
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA