Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilen lader ikke!

Startet av Charnelle, lørdag 21. desember 2019, klokken 22:29

« forrige - neste »

Charnelle

Er rimelig frustrert...Dette problemet har oppstått siste par dagene og jeg får rett og slett ikke ladet bilen. Har forsøkt flere stikkontakter, og problemet gjelder samtlige. Bilen lader i noen minutter, max en time, så får jeg melding om "charging interupted".
Noen med samme erfaring? Kan det være ladeledningen eller bilen? Noen tips?
Buddy 2010-2012
Mia Electric 2012
Nissan Leaf 2013-2019
Tesla model 3 SR+ 2019 -

helge89

Prøv å skru ned maks strømtrekk (<9 A).

fayelund

Jeg hadde dette. Fikk charging interrupted etter ca 20 min. UMC ble testet på SC, de så det samme og jeg fikk ny. Uheldigvis driver den nye og hår med på 8A veldig ofte, men den lader nå ihvertfall.
Bestilt e-Golf september 2014

Hodetelefoner

Ladestasjonen.. La ladekabelen ligge i bilen til nød.

GL1

2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Toalmar

Jeg for min del hadde helt klart kontaktet Tesla Service først hvis min bil ikke ladet.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

GL1

Sitat fra: Charnelle på lørdag 21. desember 2019, klokken 22:29
Er rimelig frustrert...Dette problemet har oppstått siste par dagene og jeg får rett og slett ikke ladet bilen. Har forsøkt flere stikkontakter, og problemet gjelder samtlige. Bilen lader i noen minutter, max en time, så får jeg melding om "charging interupted".
Noen med samme erfaring? Kan det være ladeledningen eller bilen? Noen tips?
Har du prøvd hurtiglader eller type 2 på et kjøpesenter f.eks? Da vil du få en god indikator på om det er bil eller ladekabel. Ville gjort dette før kontakt med servicesenter.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

GL1

Sitat fra: fayelund på lørdag 21. desember 2019, klokken 22:46
Jeg hadde dette. Fikk charging interrupted etter ca 20 min. UMC ble testet på SC, de så det samme og jeg fikk ny. Uheldigvis driver den nye og hår med på 8A veldig ofte, men den lader nå ihvertfall.
Husk at UMC ikke er beregnet for fast daglig bruk, Tesla anbefaler denne som en reserveløsning på reise.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

birkeland

Jeg hadde det samme. Jeg meldte feilen og bestilte time hos Tesla Appen, og Tesla Mobile Service kom hjem med ny til meg.

gruffalo

Jeg vet ikke om dette hjelper, men den lader ikke om det er jordfeil eller manglende jord. Golfen kunne jeg lade på ujordet kontakt, ikke model 3...
E-tron 55 sportback 2022

Skier79

Jeg har hatt lignende problem. Finleste manual og fant at UMC skal lagres tørt. Etter at jeg begynte å tørke UMC jevnlig inne i romtemperatur har problemet gått bort. Det kan tenkes at kabelen trekker litt fuktighet over tid og at det til slutt trigger en sikkerhetsmekansime. Men for deg kan det selvsagt også være en helt annen årsak (batteri, lader, jordfeil etc.)

Handyman

Sitat fra: GL1 på søndag 22. desember 2019, klokken 14:55
Sitat fra: fayelund på lørdag 21. desember 2019, klokken 22:46
Jeg hadde dette. Fikk charging interrupted etter ca 20 min. UMC ble testet på SC, de så det samme og jeg fikk ny. Uheldigvis driver den nye og hår med på 8A veldig ofte, men den lader nå ihvertfall.
Husk at UMC ikke er beregnet for fast daglig bruk, Tesla anbefaler denne som en reserveløsning på reise.
Lurer på hvor det er beskrevet. Jeg har sjekket raskt i manualen for bilen og ladelabelen uten å finne noe om at den ikke skal brukes til daglig lading.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GL1

#12
Sitat fra: Handyman på søndag 22. desember 2019, klokken 21:57
Sitat fra: GL1 på søndag 22. desember 2019, klokken 14:55
Sitat fra: fayelund på lørdag 21. desember 2019, klokken 22:46
Jeg hadde dette. Fikk charging interrupted etter ca 20 min. UMC ble testet på SC, de så det samme og jeg fikk ny. Uheldigvis driver den nye og hår med på 8A veldig ofte, men den lader nå ihvertfall.
Husk at UMC ikke er beregnet for fast daglig bruk, Tesla anbefaler denne som en reserveløsning på reise.
Lurer på hvor det er beskrevet. Jeg har sjekket raskt i manualen for bilen og ladelabelen uten å finne noe om at den ikke skal brukes til daglig lading.
https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors

I det man bruker denne "reservekabelen" daglig på samme sted, faller kravet om dedikert 10A kurs beskyttet av jordfeilbryter typeB inn. Jeg antar at disse tingene er på plass hos de færreste av de som bruker denne kabelen på daglig basis, og dermed bruker de sitt el-anlegg i strid med forskriften.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Handyman

Sitat fra: GL1 på søndag 22. desember 2019, klokken 23:30
Sitat fra: Handyman på søndag 22. desember 2019, klokken 21:57
Sitat fra: GL1 på søndag 22. desember 2019, klokken 14:55
Sitat fra: fayelund på lørdag 21. desember 2019, klokken 22:46
Jeg hadde dette. Fikk charging interrupted etter ca 20 min. UMC ble testet på SC, de så det samme og jeg fikk ny. Uheldigvis driver den nye og hår med på 8A veldig ofte, men den lader nå ihvertfall.
Husk at UMC ikke er beregnet for fast daglig bruk, Tesla anbefaler denne som en reserveløsning på reise.
Lurer på hvor det er beskrevet. Jeg har sjekket raskt i manualen for bilen og ladelabelen uten å finne noe om at den ikke skal brukes til daglig lading.
https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors

I det man bruker denne "reservekabelen" daglig på samme sted, faller kravet om dedikert 10A kurs beskyttet av jordfeilbryter typeB inn. Jeg antar at disse tingene er på plass hos de færreste av de som bruker denne kabelen på daglig basis, og dermed bruker de sitt el-anlegg i strid med forskriften.
Det står likevel ikke at ikke bør brukes til daglig lading. Dersom UMC ikke er ment til daglig bruk, må Tesla beskrive det i brukermanualen til UMCen og bilen, noe jeg ikke kan se er gjort.
Tesla ønsker sikkert at flest mulig kjøper TWC (mersalg), får denne installert av en elektriker, og således får en godt forskriftsmessig løsning. Å alltid ha en UMC i bilen er selvfølgelig smart. Bruk av UMC på en kurs med jordfeilvern type B er helt jo uproblematisk selv over 10A forutsatt at bruk av originalt CEE-adapter. Adapter fra tredjepartsleverandør er ikke tillatt på fast ladested.
Min daglige lading foregår i garasje med UMC gen 1 med rød CEE (kjøpt på finn.no for 2000,-) på IT 230V trefase. Det gir meg 6.4kW ladeeffekt. (tydelig merket stikkontakt)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ryback

#14
Jeg opplever det samme problemet som trådstarter. Bilen begynner å lade, i alt fra 7 til 15 minutter for så å stoppe. Jeg kan trykke start lading i appen så begynner den igjen for så å stoppe. Ganske frustrerende mtp at vi skal til fjells i romjula.
Jeg bruker ikke UMC, jeg lader med type 2 kabel. Jeg har testet med to kabler og 3 forskjellige ladestasjoner, 16A,10A og 6A, min private og to kommunale. Jeg får ta en tur til nærmeste DC-lader og sjekke om det i det minste fungerer. Litt kjedelig å bli strandet på vei til/fra hytta.

Jeg får heller ikke laget en service avtale. Hvis jeg forsøker i appen så får jeg bare opp avtalen jeg hadde idag som var relatert til lakkfeil/skade.

Redigert: Etter 40 min med  UMC-lading på 6A så byttet jeg til Type2-lader. Nå har den ladet fint i et par timer på 6A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA