Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC vs Model X

Startet av jevel, lørdag 21. desember 2019, klokken 17:49

« forrige - neste »

jevel

Jeg har lest gjennom dette forumet i søken etter gode sammenligninger, men finner bare fragmenter av informasjon og en haug med subjektive betraktninger. Lukter på å bytte ut en snart 6 år gammel pluginhybrid, og har i utgangspunktet lyst til å kjøpe fullelektrisk.

Har kikket på og prøvd Model X (Ny 100 / brukt 75) og EQC.

Så langt har jeg notert følgende forskjeller:

Tesla har et pre i veldig godt utbygget ladenett, plass inni bilen og "brukerfølelsen" som er voldsomt mye mer moderne enn den svært konservative EQC. (For ikke å snakke om at ungene falt veldig for dørløsningen bak...)

På negativ side hos Tesla synes jeg adaptiv cruisecontrol var vesentlig mindre pålitelig enn EQC, med mange fantombrems på helt åpen veg. EQC var pålitelig på samme vegstrekning når jeg testet den, men det kan så klart ha vært småting jeg ikke la merke til som Teslaen mente var skumle. Langlysassistenten til Tesla førte også til en god del møtende bilister som blinket med sine langlys og var i tillegg dårligere i mine øyne enn EQC. Og hva har de teknkt med de hodeputene sine? Treffer meg midt mellom skulderbladene ffs?

Hadde det ikke vært for at EQC er bare akkurat stor nok innvendig så hadde valget vært lett, men er det noe jeg har glemt å ta med her som kan vippe i retning Tesla? Rekkevidde er kjekt å ha, men ikke kritisk. Kjører sjelden lenger enn 15 mil i slengen på grunn av unger.

Noen som har innsikt?

jkirkebo

Sitat fra: jevel på lørdag 21. desember 2019, klokken 17:49
Og hva har de teknkt med de hodeputene sine? Treffer meg midt mellom skulderbladene ffs?

Prøvde du å justere de? Stor, rund knapp på siden av stolen. Kan justeres opp og ned. Men er du 1,90 eller høyere kan det hende de ikke går høyt nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#2
To veldig gode alternativer du står mellom.
Prismessig er EQC en liten bombe, hvor du får en ekstremt godt utstyrt bil til 700 med bra rekkevidde. Selv innstegsmodellen til 616 har matrix, El bakluke, parkeringsassistent, fjernlys assistent, keyless, interiørlys med konfigurerbare farger, elektriske speil, dobbeltisolerte sideruter, oppvarmede spylere, sittekomfortpakke, speilpakke +++.
Masse standardutstyr som konkurrenter har skrapet bort.

Tesla er riktignok meget godt utstyrt uansett versjon, men mangler noe utstyr en gjerne forventer i denne klassen.

Med mulighet for takboks og elektrisk hengerfeste går eqc plassmessig greit for meg.
Men bakdørene på X er helt nydelige i bruk med småbarn.

Lysene på X er standard mye dårligere enn multibeam på eqc. Hiver du på en ledbar blir riktignok fjernlys mye bedre på X, og gir kraftig fjernlys uansett hastighet selv om eqc frister med matrix. Matrix funker ikke i lavere hastighet dessverre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. desember 2019, klokken 17:54
Prøvde du å justere de? Stor, rund knapp på siden av stolen. Kan justeres opp og ned. Men er du 1,90 eller høyere kan det hende de ikke går høyt nok.

Takk for svar. :) Ja, klagde min nød til selgeren og han var kjapt inne og sjekket. Prøvde to forskjellige også, sånn at det er nok mine 200 cm som gjør det slik.

jevel

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. desember 2019, klokken 18:23
To veldig gode alternativer du står mellom.
Prismessig er EQC en liten bombe, hvor du får en ekstremt godt utstyrt bil til 700 med bra rekkevidde. Selv innstegsmodellen til 616 har matrix, El bakluke, parkeringsassistent, fjernlys assistent, keyless, interiørlys med konfigurerbare farger, elektriske speil, dobbeltisolerte sideruter, oppvarmede spylere, sittekomfortpakke, speilpakke +++.
Masse standardutstyr som konkurrenter har skrapet bort.

Tesla er riktignok meget godt utstyrt uansett versjon, men mangler noe utstyr en gjerne forventer i denne klassen.

Med mulighet for takboks og elektrisk hengerfeste går eqc plassmessig greit for meg.
Men bakdørene på X er helt nydelige i bruk med småbarn.

Lysene på X er standard mye dårligere enn multibeam på eqc. Hiver du på en ledbar blir riktignok fjernlys mye bedre på X, og gir kraftig fjernlys uansett hastighet selv om eqc frister med matrix. Matrix funker ikke i lavere hastighet dessverre.

Ah. Så du går altså fra X over til EQC?

Matrixene i seg selv er jo grunn til å se på Mercedes som merke. Kjører mye GLC som pendlerbil sammen med en kompis og det der er ren svartemagi ;)

Øyvind.h

Ja bytter fra X til EQC rundt mai, om Mercedes faktisk leverer da. Ryktes ytterligere par måneders forsinkelser.

Multibeam løsningen til Mercedes synes jeg var utrolig god når jeg testet.

Det er mye X'en er vesentlig bedre på enn EQC, så det er blandede følelser. Jeg bytter for å teste en bil som er god på andre områder, samtidig som jeg tror den skal holde plass i situasjonen vi er i nå. Det er også litt mindre behov for hurtiglading, som Tesla er totalt overlegen på mtp tilgjengeliget og enkelhet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. desember 2019, klokken 19:30
Ja bytter fra X til EQC rundt mai, om Mercedes faktisk leverer da. Ryktes ytterligere par måneders forsinkelser.

Multibeam løsningen til Mercedes synes jeg var utrolig god når jeg testet.

Det er mye X'en er vesentlig bedre på enn EQC, så det er blandede følelser. Jeg bytter for å teste en bil som er god på andre områder, samtidig som jeg tror den skal holde plass i situasjonen vi er i nå. Det er også litt mindre behov for hurtiglading, som Tesla er totalt overlegen på mtp tilgjengeliget og enkelhet.

Jeg bor en drøy halvtime unna nærmeste supercharger, midt i sentrum av Trondheim. Dermed vekter jeg ikke superchargerne veldig høyt ut fra vårt bruksmønster. Blir hjemmelading og lånestrøm hos slekt / venner når vi skal være borte hjemmefra.

Slik ting ser ut nå så har EQC et forholdsvis langt strå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: jevel på lørdag 21. desember 2019, klokken 18:39
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. desember 2019, klokken 18:23
To veldig gode alternativer du står mellom.
Prismessig er EQC en liten bombe, hvor du får en ekstremt godt utstyrt bil til 700 med bra rekkevidde. Selv innstegsmodellen til 616 har matrix, El bakluke, parkeringsassistent, fjernlys assistent, keyless, interiørlys med konfigurerbare farger, elektriske speil, dobbeltisolerte sideruter, oppvarmede spylere, sittekomfortpakke, speilpakke +++.
Masse standardutstyr som konkurrenter har skrapet bort.

Tesla er riktignok meget godt utstyrt uansett versjon, men mangler noe utstyr en gjerne forventer i denne klassen.

Med mulighet for takboks og elektrisk hengerfeste går eqc plassmessig greit for meg.
Men bakdørene på X er helt nydelige i bruk med småbarn.

Lysene på X er standard mye dårligere enn multibeam på eqc. Hiver du på en ledbar blir riktignok fjernlys mye bedre på X, og gir kraftig fjernlys uansett hastighet selv om eqc frister med matrix. Matrix funker ikke i lavere hastighet dessverre.

Ah. Så du går altså fra X over til EQC?

Matrixene i seg selv er jo grunn til å se på Mercedes som merke. Kjører mye GLC som pendlerbil sammen med en kompis og det der er ren svartemagi ;)

Ja, hvis man klarer seg med det fjernlyset de gir så. En god LED-bar gir utrolig mye mer lys enn selv de beste matrix-lysene så om man som meg kjører mye på øde veier er LED-bar helt klart å foretrekke. Ikke kompatibelt med matrix selvsagt, så man må jo velge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jevel

Går 95 % på E6 her, gitt, så de duger sikkert greit. Får jo langlyset opp på sidene av bilen foran, noe som er en stor fordel for å oppdage ting på sidene av både møtende og forankjørende biler.

jkirkebo

Sitat fra: jevel på lørdag 21. desember 2019, klokken 19:51
Går 95 % på E6 her, gitt, så de duger sikkert greit. Får jo langlyset opp på sidene av bilen foran, noe som er en stor fordel for å oppdage ting på sidene av både møtende og forankjørende biler.

På 4-felts motorvei ser jeg ærlig talt lite behov for fjernlys. Det er jo gjerder langs veien så dyr ikke skal komme inn, ei heller gående/syklende. Det er på veier som Fv34 langs Randsfjorden eller Fv250 Dokka-Vingrom jeg har behov for skikkelig fjernlys, og der går det ofte 5-10 minutter mellom hver gang man må dimme ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jevel

Og på E6 i barteland der jeg bor. Her er det MYE 70 uten veilys på E6 for å si det sånn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

Sitat fra: jevel på lørdag 21. desember 2019, klokken 19:34
Jeg bor en drøy halvtime unna nærmeste supercharger, midt i sentrum av Trondheim. Dermed vekter jeg ikke superchargerne veldig høyt ut fra vårt bruksmønster. Blir hjemmelading og lånestrøm hos slekt / venner når vi skal være borte hjemmefra.
Den skjønte jeg ikke helt. Du vektlegger ikke supercharger fordi den er 30 minutter hjemmefra? Supercharger er da ikke for hjemmelading? En supercharger rett ved hjemmet er helt verdiløs.
Den store styrken i ladenettverket er at det er veldig mange stasjoner på kryss og tvers i skandivania, stasjonene er store og de er ekstremt enkle i bruk. Kjører du eksempelvis Oslo-Trondheim er det vel 200+ stolper å velge mellom.
For EQC har du til sammenligning noe sånt som 20 lynladere på veien, som må deles med et stort og økende antall CCS biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

De er såpass nærme heimen at de passer ikke inn i vårt bruksmønster. De gangene vi kjører lenger så er det litt lite vits å lade på Levanger. Da er det bedre å lade på destinasjon.

Beklager ullen formulering.

Om vi skulle kjøre mye sørover ville det telle mer. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Espen Hugaas Andersen

#13
En av de superladerene jeg bruker mest er faktisk 15 minutter unna hjemme. Har bare 15A kurs hjemme, så jeg fyller noe sånt som 30% over natten. Om vi da eksempelvis kommer hjem etter å ha kjørt mye en dag slik at vi har under 30%, og skal kjøre mer neste dag, så kjører vi innom superladeren og lader i 15 minutter. (Best å gjøre det før batteriet blir kaldt.)

Så vil ikke si at en lader nær hjemmet er verdiløs. Men de er så klart hovedsaklig for lading på langtur.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jevel

Rekkevidden på både Model X 75 og EQC er god nok til at vi klarer 90+ prosent av all kjøring vi kommer til å gjøre kan gjøres en veg uten hurtiglading underveis.

Takk for all input, jeg tror nok at jeg prioriterer komfort over fremtidsfølelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA