Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte celler i batteripakke Mjau

Startet av ACCEPTUS, fredag 20. desember 2019, klokken 21:46

« forrige - neste »

ACCEPTUS

Hei alle sammen. Jeg er ny her på forumet, men har smuglest litt det siste halvåret.
Er må stolt eier av 3 Mjauer, 2 grå en lilla.
Sistnevnte hentet jeg i Drammen med defekt batteri (rekkevidde ca 1 mil).

Har bytte 2 celler i denne batteripakken og økt rekkevidden til ca 4 mil, har funnet utat jeg må bytte 3 celler til. Lufter derfor interresse for en liten howtodoit her.

Dette er første gang jeg gjorde det, og er imponert over hvor enkelt det egentli var å gjør dette.
Jeg har elektrobakgrunn og dermed full forståelse for hvordan ting fungere.
Etter min mening må man kun ha Basic bilmekaniker interresse og litt enkel forståelse, og noe pågangsmot for å kunne utføre dette.
Det tar ca en dag å utføre dette, jeg brukte ca 5 timer en lørdag og 5 timer søndag, men da byttet jeg samtidig bremser ørene som går fra bakhjul og frem, disse ligge selvsagt mellom bil og batterikasse, og er særdeles utsatt i bakenden på bilen. Dette får evnt bli en annen howtodoit...

Hører fra dere om det er av int.
Tommy, Stavanger

ACCEPTUS

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

ACCEPTUS


fstromsv

Selv om jeg ikke er i løypa for å gjennomføre en slik utbedring så vil jeg si at det alltid er supert med godt HvordanGjøreTing tråder her på forumet!  :+1: :+1: :+1:

engolf

Otroligt fint med detaljerade bilder:)
Var fick du dem nya cellerna ifrån, och ved kostade dem?


Elmo

#6
Veldig bra ACCEPTUS. Men dette burde legges på Elbilwiki (også).

EDIT: link til Trillingene på Elbilwiki:  http://elbilwiki.no/index.php/IMiEV-sisters
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ACCEPTUS

En gledens dag. Testet rekkevidden idag etter å ha byttet 3 celler til forrige helg, kan nå med glede rapportere 83km rekkevidde. Antar dette vil i tillegg stige noe når bms'en får justert ned di 3 nye cellene som ligger pr dags dato ca 0,02volt høyere enn di andre når fullladet.

ACCEPTUS

Ser lovende ut mtp SOC og RR, bilen står til lading:

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emagic

Jeg regner med at du hadde bilen på bukk og hadde en eller annen form for løftebord til å ta ned batteriet?

-K

ACCEPTUS

Ja det stemmer. Bukk og trillebord til å sette batterikassen nedpå, i utgangspunktet er det enklest å sette batterikassen ned på noen paller og foreta "inngrepet" under bilen på en stasjonær plass. Da er det myyyyye enklere å remontere batterikassen i bilen uten å justere det på plass.
1gang jeg utførte dette brukte jeg ca 7 timer, 2 gang jeg utførte dette (på samme bil) brukte jeg 4 timer. Fra start til ferdig, inkl rydding 😀

ACCEPTUS

Her er den siste landingen 😀 Blir spennende å se realistisk kjørelengde 😀

ACCEPTUS

Neste dag når jeg skulle kjøre hadde RR sunket til 95km (batteriet var blitt kaldt), etter diverse småkjøring i allslags vær ble sluttsummen 84km

engolf

Jag hörde historier om att trillingar måste in på verkstad för att rengöra polerna på högspänningskablarna som sitter under bilen. Såg du tecken på korrosion när du demonterade batteriet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA