Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lav lading / KW på supercharger med model 3

Startet av Snesopp, fredag 20. desember 2019, klokken 14:48

« forrige - neste »

Snesopp

Var en første tur innom superchargeren på aksdal på onsdag for å teste dette for første gang. Synes det ble gitt litt lite kw. Tenkte å ta det her før jeg hyler til tesla.

Kjørte ca 10 min til laderen. Var 3 grader ute. Var alt fra helt alene til alene på 2A/B. Hadde 60% på batteriet når det startet.
Hastigheten var 25 kw, økte til 42 kw på det meste, ned til 2 kw ved 99 (,5)%. Satt i bilen hele tiden og lekte med skjermen.

Spørsmålene. Tenker dette var lite, men er det er kanskje innafor med temp? Lader tregere når en sitter inni?

Som en bonus kom det "slag" når jeg satt inni. Men regner med det er temperaturendringer og/eller klimaanlegget.

Muffinman

Det ville hjulpet om du skrev hvilken bil du har, men ettersom du beskrever et "slag" antar jeg at du har Model 3. Alle Model 3 har denne lyden, og man vet vel egentlig ikke hva den kommer av bortsett fra at det spekuleres i at det kan være en eller annen metallflate som "slår" seg med temperaturendringer.

Alt det andre kommer av kaldt batteri i starten, og høy SOC mot slutten. Meningsløst å lade til 100% om man ikke trenger det for å komme til neste lader.

Med andre ord, alt er sannsynligvis helt normalt.

Snesopp

Model 3 ja. Hadde jo i tankene når jeg skrev ned, men glemte å føre det inn  :laugh:

100% bare for å teste en gang. Står på 90% igjen nå.

Men da blir det ikke hurtigladning i starten av en tur for å fylle opp. Heller ha nok til alt eller nok til neste lader  :+1:

Muffinman

Velg neste lader i navi de siste milene, så varmer bilen batteriet slik at det holder optimal temperatur når du ankommer :)

Kim-

Lav temperatur på batteriet og høy soc gir dette. Prøv igjen med oppvarmet batteri og lav soc. Naviger til superlader starter varming av batteri.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Qlan

Hei!

Jeg har akkurat bestilt meg min første elbil, en Tesla Model 3 Performance. Bestilte i går, så venter spent på når levering kan finne sted :)

Jeg har imidlertid et spørsmål, som kanskje en av dere kyndige her kan svare på:
Jeg har dessverre ikke mulighet for hjemmelading nå her jeg bor (leier leilighet, i sameie på Fornebu - så mye regler rundt dette). Bilen vil imidlertid stå i oppvarmet fellesgarasje hele året, og tenkte derfor litt på dette rundt varme av batteriet før jeg evt. kjører bilen bort på Circle K for lading der. Som helt ny gamet her, og ja - jeg har forsøkt å søke, men med en flom av tråder o.l. er det ikke så lett å finne ut av alt. Hva er "optimal" temp for batteri for å kunne lades med høyest mulig hastighet på en 50/150 KW lader? Når det gjelder ladetid, hvor lang tid ca. er det normalt at en bruker på f.eks. 20 - 80% Lading på en 50/150 Kw stasjon? Håper å få en avklaring rundt hjemmelader raskest mulig, men er redd det kan ta litt tid - er heller ikke så veldig gira på å bruke 20 000 på en hjemmelader for et sted jeg skal bo i maks 1,5 år til.. Takk for svar, og ja - jeg kunne sikkert ha søkt enda bedre, men noen ganger er det bedre på spørre de som har førstehåndskunnskap om disse tingene :)

Mvh
Eirik
2020 Tesla Model 3 Performance

GOS

#6
@Eirik/Qlan

For å full effekt på en Superlader / Lynlader så må nok batteriet ditt være nærmere 30 grader og du må ha under 45% SOC. Om du har en 'oppvarmet' garasje som holder la oss si 5 grader vinterstid så klarer du overhodet ikke å utnytte en 50 kw lader en gang om du kjører til nærmeste lader. Batteriet ditt vil knapt nok ha økt temperatur og du vil gjerne ikke få mer enn 10-15 kw ladeeffekt i starten. Om du har batteritemperatur på rundt 18-20 grader så klarer du gjerne å utnytte en 50 kw lader. (Det vil kreve 2 timers kjøreturpå vinteren). Økonomisk sett så vil du sikkert være bedre tjent med å lade den på AC 11/22 kw laderen istedenfor, sette på defroster på high, og dermed også batterivarmeren, og lade/varme der en stund og så skifte til 50 kw lader når batteriet er varmt.

Det er mulig at du vinterstid (når batteriet ditt er rimelig kaldt) er tjent med å velge den nye ladestasjonen på Liertoppen (når den er åpnet)  som destinasjon på Navi selv om du ikke kjører der. Da vil bilen starte å varme batteriet og dermed gi deg høyere ladefart når du kommer frem ril hurtiglader/lynlader....men om du kjører 2 km så kommer det ikke til å hjelpe.

Kjøp deg lader selv om du ikke skal bo der lenge, eller kjør bort til en av de nære AC laderne på Fornebu, sett bilen til å lade og gå hjem og ta en kaffe (eller sove om det er vanlig 13/16 A 239 V)....hvis ikke akspter frustrasjon og surfing/ nyhetslesing mens du venter på treg lading☹
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Hverken Teslas superladere eller andre hurtigladere er hensiktsmessig å bruke til hverdagslading, de er beregnet på langkjøring (en forutsetning for varmt batteri når det er kaldt i været).
Til hverdags er det beste å «saktelade» der en parkerer (dvs hjemme eller på jobb for de fleste av oss), dvs opp til 11 kW effekt (som er maks for internladeren til 3). Kaldt batteri mottar uansett ikke særlig mer effekt enn det.
Har man ikke lademulighet hjemme eller på jobb, bør en finne andre saktelademuligheter i nærheten, bruk f.eks. appen Plugshare til det. Mange steder har en offentlige parkeringsplasser med type 2-lader hvir man uansett betaler for parkering (dvs lading er inkludert).

Husk at en av de geniale tingene med elbil er at man kan «fylle tanken» mens den uansett står parkert, og dermed alltid ha så full tank som man har behov for når man skal ut å kjøre. Derfor er det klart mest praktisk med elbil om man har ladetilgang helst hjemme, sekundært på jobb.
Skal man basere seg på å hverdagsfylle på samme måte som med en fossilbil, dvs kjøre et sted for å fylle tanken, tror jeg man fort blir lei av hele greia.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Toalmar

Igjen kan man vel si "Lad når du kan, ikke når du må"
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Qlan

Tusen takk for svar! Da ble jeg litt klokere allerede - alt hjelper. Man kan bli litt "svimmel" av all informasjonen om lading osv, når man er ny i dette gamet. Anser meg selv som ganske så teknisk intr. og kompetent, men dette er på en måte å åpne en ny dør til noe man ikke har drevet noe særlig med. Jeg har prøvd å laste ned det meste av apper og slikt for å sjekke lademuligheter, ser jo til min overraskelse at Fornebu Senter faktisk har 21 stk 22KW ladere der, og 4 timer gratis parkering (jeg er så heldig at Fornebu S er min nærmeste nabo - 200 m unna). Dermed kan det fungere som en nødløsning i enkelte perioder - heldigvis nærmer vel fort våren seg før jeg får bilen, så da er kanskje også litt varmere i været.

Jeg har en Schuko tilgjengelig i perioder her i området, men denne tror jeg bare er på 10 a, og etter alt jeg har lest om hvor "skummelt" dette er rundt på alle forum, blir man jo nesten nervevrak av å ikke kunne sjekke kontakten hver halvtime for varmgang.

Skulle gjerne installert lader her hjemme, og driver å sjekker litt pris - for utleier bør dette være positivt for fremtiden uansett med tanke på utleie. Og hvis jeg skulle få montert en slik lader - kan man ta den med seg igjen? Altså bare montere ned ladeboksen og erstatte den med f.eks. et schuko-uttak? Vi er begrenset til 16A lading her i kjelleren uansett. Om jeg må ta kosten selv, så virker det litt mer fornuftig enn å bla opp 20 000 som blir stående igjen når jeg flytter herfra om 1,5 år. Vi er også låst til å bruke Salto-boks her, men utifra hva jeg har funnet så eksisterer ikke de lenger, nå er det eRange eller noe slikt som har tatt over. Styret har ikke oppdatert retningslinjene siden 2017 - så har etterspurt mer info, men - ting tar tid (forståelig nok i julen)!

Tusen takk for alle gode svar, det setter jeg pris på. Ikke alltid lett å være førstereis-gutt!

God jul alle sammen!

Mvh
Eirik
2020 Tesla Model 3 Performance

Muffinman

Innbiller meg at Model 3 vil ha høyere temperatur på batteriet for optimal effekt enn S/X. Tror jeg så Teslabjørn lese ut temperatur under lading som ville fått kjøleanlegget på våre 85-biler til å gå berserk ihvertfall.

Klykken

Min 85d lager ikke lyd under lading på SuC. Selv ikke i 30+ på sommeren.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Det gjør min. Men sjeldnere nå etter at Tesla skrudde effekten kraftig ned.

Men poenget er at TMS85 starter kompressorkjøling under 40 grader og kjører pådraget på fullt når det nærmer seg 50, mens i videoen til Bjørn varmet TM3 batteriet aktivt til rundt 50 grader etter at ladingen var startet. Da var det tilleggsvarme og ikke bare spillvarme fra ladingen. TMS stopper tilleggsvarmen rundt 32 grader.

Jarletu

Bra lademuligheter på Fornebu senter(gratis)
Bare legge handling din der.
:)

Sitat fra: Qlan på lørdag 21. desember 2019, klokken 23:40
Hei!

Jeg har akkurat bestilt meg min første elbil, en Tesla Model 3 Performance. Bestilte i går, så venter spent på når levering kan finne sted :)

Jeg har imidlertid et spørsmål, som kanskje en av dere kyndige her kan svare på:
Jeg har dessverre ikke mulighet for hjemmelading nå her jeg bor (leier leilighet, i sameie på Fornebu - så mye regler rundt dette). Bilen vil imidlertid stå i oppvarmet fellesgarasje hele året, og tenkte derfor litt på dette rundt varme av batteriet før jeg evt. kjører bilen bort på Circle K for lading der. Som helt ny gamet her, og ja - jeg har forsøkt å søke, men med en flom av tråder o.l. er det ikke så lett å finne ut av alt. Hva er "optimal" temp for batteri for å kunne lades med høyest mulig hastighet på en 50/150 KW lader? Når det gjelder ladetid, hvor lang tid ca. er det normalt at en bruker på f.eks. 20 - 80% Lading på en 50/150 Kw stasjon? Håper å få en avklaring rundt hjemmelader raskest mulig, men er redd det kan ta litt tid - er heller ikke så veldig gira på å bruke 20 000 på en hjemmelader for et sted jeg skal bo i maks 1,5 år til.. Takk for svar, og ja - jeg kunne sikkert ha søkt enda bedre, men noen ganger er det bedre på spørre de som har førstehåndskunnskap om disse tingene :)

Mvh
Eirik
2018 Tesla X 75D
2010 BMW X5 3,0D solgt høst 2018
20.08.2014 BMW I3 (Arravani Grey, Fully loaded)

Qlan

Ypperlig! Da blir det slik en liten periode fremover, Sameiet her han ingen anelse ang. Elbiler.. De krevde fortsatt Salto-ladere her, selv om jeg har prøvd å forklare de i 2 uker nå at disse ikke eksisterer lenger..  Vet dere forøvrig om det går an å "prøve" seg på en "Inventory" bil, dersom den er identisk med den man har bestilt? Altså, ringe Tesla å høre om man kan få den - dersom den er identisk. Har også bestilt originale 20" vinterhjul, men dette regner jeg med er noe de kanskje fikser lokalt her i Norge, og som ikke leveres med bilen fra USA.

Takk for alle gode svar! :)

Mvh
Eirik

Sitat fra: Jarletu på søndag 22. desember 2019, klokken 18:09
Bra lademuligheter på Fornebu senter(gratis)
Bare legge handling din der.
:)

Sitat fra: Qlan på lørdag 21. desember 2019, klokken 23:40
Hei!

Jeg har akkurat bestilt meg min første elbil, en Tesla Model 3 Performance. Bestilte i går, så venter spent på når levering kan finne sted :)

Jeg har imidlertid et spørsmål, som kanskje en av dere kyndige her kan svare på:
Jeg har dessverre ikke mulighet for hjemmelading nå her jeg bor (leier leilighet, i sameie på Fornebu - så mye regler rundt dette). Bilen vil imidlertid stå i oppvarmet fellesgarasje hele året, og tenkte derfor litt på dette rundt varme av batteriet før jeg evt. kjører bilen bort på Circle K for lading der. Som helt ny gamet her, og ja - jeg har forsøkt å søke, men med en flom av tråder o.l. er det ikke så lett å finne ut av alt. Hva er "optimal" temp for batteri for å kunne lades med høyest mulig hastighet på en 50/150 KW lader? Når det gjelder ladetid, hvor lang tid ca. er det normalt at en bruker på f.eks. 20 - 80% Lading på en 50/150 Kw stasjon? Håper å få en avklaring rundt hjemmelader raskest mulig, men er redd det kan ta litt tid - er heller ikke så veldig gira på å bruke 20 000 på en hjemmelader for et sted jeg skal bo i maks 1,5 år til.. Takk for svar, og ja - jeg kunne sikkert ha søkt enda bedre, men noen ganger er det bedre på spørre de som har førstehåndskunnskap om disse tingene :)

Mvh
Eirik
2020 Tesla Model 3 Performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA