Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeøkonomi i kulde

Startet av Farbil, fredag 27. desember 2019, klokken 08:09

« forrige - neste »

Farbil

Typisk scenario; ankommer hytta fredag kveld med 20%SOC, 10 kuldegrader. Setter selvfølgelig på lading, spørsmålet er om det:

-lønner seg å lade med Max effekt, for så å varme opp batteriet på nytt søndag ettermiddag før hjemreise
-eller om man bør sette lav effekt, feks 6A for å time ønsket SOC med hjemreisetidspunkt
Usikker på om dette har særlig økonomisk betydning, men har kanskje betydning for batteriets ve og vel?


GOS

Lad maks av det du kan idet du kommer frem (13A eller mer). Lader du med 6A for å prøve å time avgang så vil du allikevel ikke klare å holde batteriet varmt ved -10 grader, ergo du må allikevel varme det når du drar. Ved -10 grader og 6 A så vil den antagelig måtte bruke batterivarmer av og til for å holde høy nok temperatur for å få lading.

Har ikke testet / målt, men basert på min erfaring og hvor dårlig effektivitet det er å lade kaldt batteri eller varmt batteri med lav effekt i kulde, så er jeg det slik jeg ville gjort.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

emurof

Det er vel ikke så lurt å lade over 10A på Schuko.

Jeg ville bare ha satt på lading på 10A til 60-70% med en gang for å ha litt å gå på. Så ville jeg satt opp til 90% og ladet opp dit like før hjemreise.

Med Schuko blir det uansett ikke snakk om noe særlig batterivarming.

GOS

Sitat fra: emurof på fredag 27. desember 2019, klokken 10:39
Det er vel ikke så lurt å lade over 10A på Schuko.

Jeg ville bare ha satt på lading på 10A til 60-70% med en gang for å ha litt å gå på. Så ville jeg satt opp til 90% og ladet opp dit like før hjemreise.

Med Schuko blir det uansett ikke snakk om noe særlig batterivarming.
Forhåpentligvis annen løsning, eventuelt blå industrikontakt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Klykken

Har ladet siden 2014 på Schuko med vår i3. Max effekt er 13A, og har fortsatt ikke smelta kontakten. Dedikert kurs, jordfeilvern og montert i 2014 med lading som formål.

Sjekk kontakten nøye under bruk, og ikke heng UMC fra støpslet. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Farbil på fredag 27. desember 2019, klokken 08:09
Typisk scenario; ankommer hytta fredag kveld med 20%SOC, 10 kuldegrader. Setter selvfølgelig på lading, spørsmålet er om det:

-lønner seg å lade med Max effekt, for så å varme opp batteriet på nytt søndag ettermiddag før hjemreise
-eller om man bør sette lav effekt, feks 6A for å time ønsket SOC med hjemreisetidspunkt
Usikker på om dette har særlig økonomisk betydning, men har kanskje betydning for batteriets ve og vel?
Hvor stor ladeeffekt har du tilgjengelig?
Effektiviteten på ladingen øker ved høyere effekt. Ved lav effekt er tapet størst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Farbil

Blå industrikontakt montert som ladepunkt for bilen. 1 fas, 4kw.

Rosstopher

Sitat fra: Farbil på fredag 27. desember 2019, klokken 18:10
Blå industrikontakt montert som ladepunkt for bilen. 1 fas, 4kw.

Bare lad opp med en gang. Så lav effekt gir lite varme i batteriet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA