Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grønn Kontakt - oppkjøp og internasjonal ekspansjon

Startet av goggo, torsdag 19. desember 2019, klokken 21:01

« forrige - neste »

goggo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Magnus Hansen

At Statkraft overtar hele GK høres positivt ut. De hadde ikke gjort det hvis de ikke hadde hatt ambisjoner og planer

Rollep

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 20. desember 2019, klokken 12:26
At Statkraft overtar hele GK høres positivt ut. De hadde ikke gjort det hvis de ikke hadde hatt ambisjoner og planer
Da får man bare håpe at ambisjoner og planer også inneholder forandring av de håpløse prisene Grønn kontakt opererer med.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

goggo

Sitat fra: Rollep på fredag 20. desember 2019, klokken 15:17
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 20. desember 2019, klokken 12:26
At Statkraft overtar hele GK høres positivt ut. De hadde ikke gjort det hvis de ikke hadde hatt ambisjoner og planer
Da får man bare håpe at ambisjoner og planer også inneholder forandring av de håpløse prisene Grønn kontakt opererer med.
GK prisene blir ikke så steingæærne hvis man benytter seg av rabattmulighetene synes jeg, men det kommer jo an på bil/ladehastighet man har. Nå legger jo Fortum på prisene også fra nyttår - fikk mail fra dem i dag. Nå skal de også ha kombinert KWh/tid prising.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på fredag 20. desember 2019, klokken 15:17
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 20. desember 2019, klokken 12:26
At Statkraft overtar hele GK høres positivt ut. De hadde ikke gjort det hvis de ikke hadde hatt ambisjoner og planer
Da får man bare håpe at ambisjoner og planer også inneholder forandring av de håpløse prisene Grønn kontakt opererer med.

Håpløse? De er rimeligere enn f.eks Fortum om man lader med 100kW i snitt. Da koster Fortum 3,70 pr. kWh og GK koster 3,65 før evt. rabatt. Siden jeg betaler godt over 4,- pr. kWh for 50kWh-hurtiglading i dag synes jeg ikke de prisene er veldig håpløse...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rollep

#5
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2019, klokken 19:42
Sitat fra: Rollep på fredag 20. desember 2019, klokken 15:17
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 20. desember 2019, klokken 12:26
At Statkraft overtar hele GK høres positivt ut. De hadde ikke gjort det hvis de ikke hadde hatt ambisjoner og planer
Da får man bare håpe at ambisjoner og planer også inneholder forandring av de håpløse prisene Grønn kontakt opererer med.

Håpløse? De er rimeligere enn f.eks Fortum om man lader med 100kW i snitt. Da koster Fortum 3,70 pr. kWh og GK koster 3,65 før evt. rabatt. Siden jeg betaler godt over 4,- pr. kWh for 50kWh-hurtiglading i dag synes jeg ikke de prisene er veldig håpløse...
Det kan ikke stemme. Fortum koster 3,50/min på lynlader som da blir 2,10 per kWh ved 100kW.

Har aldri sett noen GK lynlader, men hvis det kommer på 3,65 per kWh ved 100kW så ligger dem nesten 75% over Fortum, det mener jeg er rimelig håpløst.

Dessverre kommer vel snart Fortum også å gå over til kombinert minutt og kWh prising. Da er det bare Ionity og Circle K som det blir verdt å bruke tid på, så lenge det varer. Det eneste som er helt sikkert er at det kommer å bli dyrere og dyrere så lenge det så kalte grønne skiftet fortsetter.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Orbit

Fortum sin pris er 3,70 kr/kWh etter nyttår ved 100kW utnyttet effekt. Tipper det var den, og ikke dagens priser jkirkebo sammenlignet med.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på lørdag 21. desember 2019, klokken 09:23
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2019, klokken 19:42
Sitat fra: Rollep på fredag 20. desember 2019, klokken 15:17
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 20. desember 2019, klokken 12:26
At Statkraft overtar hele GK høres positivt ut. De hadde ikke gjort det hvis de ikke hadde hatt ambisjoner og planer
Da får man bare håpe at ambisjoner og planer også inneholder forandring av de håpløse prisene Grønn kontakt opererer med.

Håpløse? De er rimeligere enn f.eks Fortum om man lader med 100kW i snitt. Da koster Fortum 3,70 pr. kWh og GK koster 3,65 før evt. rabatt. Siden jeg betaler godt over 4,- pr. kWh for 50kWh-hurtiglading i dag synes jeg ikke de prisene er veldig håpløse...
Det kan ikke stemme. Fortum koster 3,50/min på lynlader som da blir 2,10 per kWh ved 100kW.

Har aldri sett noen GK lynlader, men hvis det kommer på 3,65 per kWh ved 100kW så ligger dem nesten 75% over Fortum, det mener jeg er rimelig håpløst.

Dessverre kommer vel snart Fortum også å gå over til kombinert minutt og kWh prising. Da er det bare Ionity og Circle K som det blir verdt å bruke tid på, så lenge det varer. Det eneste som er helt sikkert er at det kommer å bli dyrere og dyrere så lenge det så kalte grønne skiftet fortsetter.

Fortum bytter ved nyttår så det var de prisene jeg kommenterte. 2,50 pr kWh pluss 2,- pr. minutt.

Uansett vesentlig billigere enn jeg har pleid å betale på 50kW hurtigladere så helt ok for min del. Ionity og Circle K kommer neppe til å bygge ut på den strekningen jeg vanligvis kjører til hytta, får håpe GK gjør det (kun Fortum der nå).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. desember 2019, klokken 11:30
Sitat fra: Rollep på lørdag 21. desember 2019, klokken 09:23
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2019, klokken 19:42
Sitat fra: Rollep på fredag 20. desember 2019, klokken 15:17
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 20. desember 2019, klokken 12:26
At Statkraft overtar hele GK høres positivt ut. De hadde ikke gjort det hvis de ikke hadde hatt ambisjoner og planer
Da får man bare håpe at ambisjoner og planer også inneholder forandring av de håpløse prisene Grønn kontakt opererer med.

Håpløse? De er rimeligere enn f.eks Fortum om man lader med 100kW i snitt. Da koster Fortum 3,70 pr. kWh og GK koster 3,65 før evt. rabatt. Siden jeg betaler godt over 4,- pr. kWh for 50kWh-hurtiglading i dag synes jeg ikke de prisene er veldig håpløse...
Det kan ikke stemme. Fortum koster 3,50/min på lynlader som da blir 2,10 per kWh ved 100kW.

Har aldri sett noen GK lynlader, men hvis det kommer på 3,65 per kWh ved 100kW så ligger dem nesten 75% over Fortum, det mener jeg er rimelig håpløst.

Dessverre kommer vel snart Fortum også å gå over til kombinert minutt og kWh prising. Da er det bare Ionity og Circle K som det blir verdt å bruke tid på, så lenge det varer. Det eneste som er helt sikkert er at det kommer å bli dyrere og dyrere så lenge det så kalte grønne skiftet fortsetter.

Fortum bytter ved nyttår så det var de prisene jeg kommenterte. 2,50 pr kWh pluss 2,- pr. minutt.

Uansett vesentlig billigere enn jeg har pleid å betale på 50kW hurtigladere så helt ok for min del. Ionity og Circle K kommer neppe til å bygge ut på den strekningen jeg vanligvis kjører til hytta, får håpe GK gjør det (kun Fortum der nå).
Det var det jeg mistenkte, at Fortum også skal øke prisene kraftig. Da sitter vi igjen med Circle K og Ionity så lenge det varer. Og etter ytterligere noen år med grønnt skifte og stadig økende priser kan vi like godt gå tilbake til bensin og diesel, vi som har behov for å lade utenfor hjemmet. Det med hjemmelading kommer forøvrig heller ikke å være særlig billig med tanke på effektavgifter og annet tull som det bare kommer å bli mer og mer av fremover.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

manifold

Sitat fra: Rollep på lørdag 21. desember 2019, klokken 12:43
Det var det jeg mistenkte, at Fortum også skal øke prisene kraftig. Da sitter vi igjen med Circle K og Ionity så lenge det varer. Og etter ytterligere noen år med grønnt skifte og stadig økende priser kan vi like godt gå tilbake til bensin og diesel, vi som har behov for å lade utenfor hjemmet. Det med hjemmelading kommer forøvrig heller ikke å være særlig billig med tanke på effektavgifter og annet tull som det bare kommer å bli mer og mer av fremover.
Her er det heldigvis mye tull.
Hjemmelading er mye billigere enn bensin og diesel. "Effektavgifter" er ikke en avgift, men en ny modell for nettleien. Det vil bli noe billigere å bruke nettet i perioder med lav belastning og dyrere i perioder med høy belastning. Selv om man bare lader i perioder med høy belastning og dermed høyere nettleie, vil bensin og diesel være flere ganger dyrere.

For hurtiglading kan prisen nærme seg bensin- og dieselprisen. De aller fleste elbileiere bruker hurtiglading sjeldent. For disse er hurtiglading likevel en kostnadseffektiv rekkeviddeforlenger.


DeepFu

Det er mulig jeg har misforstått matematikken i dette fullstendig, men:
Diesel koster nå ca 16kr/l. En liter diesel inneholder over 10kWh energi= 1.60 pr kWh.
Grønn kontakt har nå 2.90 pr kWh + 1.25 pr min. Med andre ord er det over dobbelt så dyrt å tanke en elbil som en dieselbil hvis man ser på energimengde. Hjemmelading koster en fjerdedel til en tredjedel av pumpeprisen på diesel akkurat nå. Hvordan er det mulig, når dieselprisen dekker alt fra prøveboring, til oljerigger, til transport, til lønna til de ansatte på bensinstasjonen??? Jeg er til og med ganske sikker på at strømtrekket på en bensinstasjon er høyere pr time enn det er fra de fleste ladestasjoner.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

manifold

#11
Sitat fra: DeepFu på mandag 23. desember 2019, klokken 09:28
Det er mulig jeg har misforstått matematikken i dette fullstendig, men:
Diesel koster nå ca 16kr/l. En liter diesel inneholder over 10kWh energi= 1.60 pr kWh.
Grønn kontakt har nå 2.90 pr kWh + 1.25 pr min. Med andre ord er det over dobbelt så dyrt å tanke en elbil som en dieselbil hvis man ser på energimengde. Hjemmelading koster en fjerdedel til en tredjedel av pumpeprisen på diesel akkurat nå. Hvordan er det mulig, når dieselprisen dekker alt fra prøveboring, til oljerigger, til transport, til lønna til de ansatte på bensinstasjonen??? Jeg er til og med ganske sikker på at strømtrekket på en bensinstasjon er høyere pr time enn det er fra de fleste ladestasjoner.
Du glemmer å ta hensyn til at effektiviteten i en dieselmotor er ganske lav.

Et praktisk eksempel: la oss anta at en dieselbil bruker 0,6 liter på mila, mens en tilsvarende elbil bruker 2kWh. Da koster det rundt 10 kroner mila i drivstoff for elbilen, mens hjemmelading koster rundt 2 kroner mila. Så lenge du betaler under 5 kroner pr. kWh på hurtiglader, gir også dette lavere drivstoffpris enn dieselbilen. En moderne elbil vil med Grønn Kontakts prismodell holde seg under 5 kr/kWh når man hurtiglader.

Som du sier, inneholder en liter diesel rundt 10kWh i brennverdi. Det relevante er imidlertid hvor stor andel av dette du kan utnytte. Der vil jeg tro at en dieselmotor på langkjøring ligger på i overkant av 30 prosent.

Tallene jeg har brukt her, er ikke nøyaktige, men presise nok til å illustrere poenget: det er svært billig å kjøre elbil om man lader hovedsakelig hjemme. Bruker man Grønn Kontakts hurtiglader, er prisen sånn omtrent som om man fyller diesel. Lader man på Grønn Kontakts saktelader (10 øre/minutt og 2,5 kr/kWh) med en bil som kan ta 7kW, vil man betale rundt 3,40 kroner/kWh. Det er bare litt over halvparten av prisen man måtte ha betalt for diesel for å kjøre like langt.

DeepFu

Nei, jeg glemmer det ikke. Jeg mener det riktigste blir å bruke en felles enhet for energimål når man skal snakke om dyrt eller billig. Ja, en elmotor er mye mer effektiv enn en dieselmotor, men det endrer ikke på det faktum at kostnaden pr energienhet er svært lav for diesel jfr elektrisitet. Og jeg tror mange har godt av å høre det. Svigers ble i alle fall ganske stille når jeg regnet litt på energikostnaden for han, etter at jeg ble litt lei av å høre at jeg "snylter" med å kjøre "gratis" med elbil, mens han betaler i dyre dommer for dieselen.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Elmo

Hmm. Jeg trodde jeg skulle lese om GKs fremtidsplaner, men det var det ikke mye av her  :o :(
Verken i innleggene eller på TU-linken som krever abonnement  >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

goggo

Sitat fra: Elmo på mandag 23. desember 2019, klokken 12:38
Hmm. Jeg trodde jeg skulle lese om GKs fremtidsplaner, men det var det ikke mye av her  :o :(
Verken i innleggene eller på TU-linken som krever abonnement  >:(
Det var en åpen artikkel når jeg la ut linken...

Her er Statkraft sin pressemelding, tror det er omtrent samme innhold som TU artikkelen.
https://www.statkraft.no/media/pressemeldinger/2019/aqcuires-gronn-kontakt/

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA