Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kan Chademo se hvilken bil som lader?  (Lest 862 ganger)

Myrvang

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 683
    • Vis profil
Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 09:27 »
Kan Chademoladere se VIN-nummer på bilene som lader? I såfall burde det være mulig å få til en betalingsløsning der man bare kobler inn bilen også starter lading og betaling skjer mot en registrert bruker? Tungvint med RFID og SMS, hvertfall om det er teknisk mulig uten slik som Tesla sine ladere gjør.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2449
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #1 på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 10:57 »
Nei ikke for ChaDeMo

For CCS finnes det i dag en (dårlig) løsning, der bilen sender sin unike kode (MAC adresse) til ladestasjonen. Fastned bruker dette til sitt FastCharge system. Problemet er at dette ikke er kryptert.

Den nye ISO 15118 standarden sender kryptert info mellom bilen og laderen, og dens backendsystem, der bilens unike ID kan brukes. Foreløpig er det bare E-tron og EQC som er klare for dette på bilsiden, men dette vil komme på alle elbiler etterhvert.

Da vil det også komme tjenester som kan utnytte dette til tilsvarende løsninger som FastCharge, som da blir kaldt Plug&Charge. Er det interessert i å vite mer om Plug&Charge, kan du lese mer her:https://v2g-clarity.com/knowledgebase/basics-of-plug-and-charge/

Men tilbake til spørsmålet. For ChaDeMo finnes det ingen unik ID som operatørene kan bruke.
« Siste redigering: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 11:27 av Lars C. Krogenæs »
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Myrvang

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 683
    • Vis profil
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #2 på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 11:05 »
Takk for utfyllende svar. ChaDeMo har virkelig få eller ingen gode egenskaper i forhold til CCS...
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2449
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #3 på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 11:35 »
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.

Philips leverte Video2000 som sitt svar på VHS og Beta. Det flotte med dette var at man kunne spille båndet begge veier. Da slapp man å spole kassetten tilbake når man var ferdig med å leie. Ulempen var selvfølgelig at man måtte pause filmen for å snu kassetten midt i filmen. Tror de rakk å produsere noen prototyper med spilling begge veier, slik vi fikk for musikkasetter, men før de rakk det hadde VHS vunnet over konkurrentene. Jeg har forøvrig en Video2000- og betamax-spiller i tilfelle dette kommer tilbake :-)

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

xyzzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 464
    • Vis profil
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #4 på: Torsdag 27. Februar 2020, klokken 22:01 »
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.


Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3533
    • Vis profil
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #5 på: Fredag 28. Februar 2020, klokken 21:42 »
Neppe i Norge de neste 10 årene så lenge solceller og vindmølle på møtet aldri vil betale seg tilbake med de lave strømprisene vi har.

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2208
    • Vis profil
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #6 på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 09:47 »
Jeg synes huske at det har hendt at bilnummeret kommer fram i ladehistorikken hos ladeoperatørene, men jeg husker ikke hvilken.

Chademo-ladere og Superchargere snakker over can-bus med bilen, og jeg trudde det var nesten en selvfølge at laderen da kan lese vin. Du kan jo til sammenligning lese av canbus-pakker på odb2, og der ser du vin og masse info med, f.eks Leaf Spy.

Spørsmålet er heller om det er ønskelig å bruke vin til fakturering:
Vin er en programmerbar parameter, og du kan programere bilen til å ha vin-nummeret til en helt annen bil. Hvis du har kameraer på bilen din, kunne du i teoriten utvikle en app som leser bilnummeret til han som lader før deg i køen, og så kan vinnummeret hentes hos vegvesenet.no, og programmeres inn i din bil.

En annen sak kan være at ladeoperatørene ønsker nok å ha felles betalingsløsninger som kan brukes både til Chademo og CCS, og på CCS-kabelen er det ingen CANBus.

For CCS kan det se ut som at man har prøvd å lage en enklere og billigere løsning enn Chademo, og jeg lurer på om man er endt opp med noe som hverken er enklere eller billigere, men som bare har begrensa funksjonalitet. I stedet for CANBus bruker man låghastighetsbuss med PLC som er ip-basert løsning fra industri og strømnet.  MAC-addresser er i teorien unike, og i enkelte nettverkssammenhenger kan man filtrere på mac, for å begrense tilgang til spesifikke enheter. Men det blir sett på som litt tullette sikkerhet: I vanlige nettverkskomponenter kan man konfigurere mac til hva man vil. Når det gjelder mac i HW, så er man avhengig av at produsentene av IC-brikker i elektronikkbransjen ligger unike addresser i sine brikker, og det skalerer ikke så høyt opp: Erfaringen min fra nett med flere hundre tusen rutere av ymse fabrikat, så er ikke MAC så unikt lengre, og jeg har klart å lage lister over de mest populære mac-addressene i store nett. Jeg er overraska at noen tenker tanken om å fakturere ut fra mac-addresse.

På CANBus kan man se serienummerene til hardwarebokser i bilen, så det bør være muligheter til å gjøre hardwaregjenkjenning. MS gjør jo noe tilsvarende. I vinter bytta jeg til blank SSD og installere windows 10 fra scratch på gamle windows7-pcer, og da slapp jeg å legge inn lisensnummere, da MS gjenkjente hardware.

Ulempa med hardwaregjenkjenning, er at det kan feile om du bytter batteri på bilen, eller du bytter bil, eller du låner bil etc. Det må administreres på lignende måter som man administrerer ladebrikker og bombrikker.

« Siste redigering: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 11:35 av Trekkoppbil »

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 700
    • Vis profil
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #7 på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 15:12 »
Det hadde tatt seg ut om man byttet lademodul på en bil og så fikk med VIN-nummeret til denne bilen på kjøpet... Det kan jo lage litt krøll :D
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14043
    • Vis profil
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #8 på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 15:46 »
Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?

Ja. Vi har f.eks en Berlingo varebil jeg gjerne skulle benyttet til å ballansere ut forbrukstopper i huset med.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

RJK

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 990
    • Vis profil
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #9 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 00:25 »
Chademo-ladere og Superchargere snakker over can-bus med bilen, og jeg trudde det var nesten en selvfølge at laderen da kan lese vin. Du kan jo til sammenligning lese av canbus-pakker på odb2, og der ser du vin og masse info med, f.eks Leaf Spy.

Spørsmålet er heller om det er ønskelig å bruke vin til fakturering:
Vin er en programmerbar parameter, og du kan programere bilen til å ha vin-nummeret til en helt annen bil. Hvis du har kameraer på bilen din, kunne du i teoriten utvikle en app som leser bilnummeret til han som lader før deg i køen, og så kan vinnummeret hentes hos vegvesenet.no, og programmeres inn i din bil.

Skjønner at man bør la være å lese for mye, så sent på kvelden. Til tross for at jeg er klinkende edru, så leste jeg teksten med litt feil, da jeg leste Cannabis, vin og (Leaf) Spy i samme avsnittet...

 8)

Hehehe!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 932
    • Vis profil
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #10 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 17:14 »
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.


Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?
Ikke attraktivt i det hele tatt. Ladesyklusene i mitt batteri skal brukes til drift av bilen, ikke til å kjøre naboens vaskemaskin :D

Skulle forøvrig aldri kjøpt en bil med V2G, det være seg ny eller brukt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2528
    • Vis profil
Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« Svar #11 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 17:23 »
Ladesyklusene i mitt batteri skal brukes til drift av bilen, ikke til å kjøre naboens vaskemaskin :D

 :+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ