Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lynlading av e-tron 50

Startet av Hyperstress, torsdag 19. desember 2019, klokken 11:09

« forrige - neste »

Orbit

Batteritemperatur spiller en stor rolle, dvs hvor langt bilen har kjørt rett før ankomst lynlader, og også hvor fort. Ved vanlig landeveiskjøring på denne tiden av året er ikke det nok til å oppnå optimal temperatur for maksimal ladefart, samme hvor langt du har kjørt. Tipper returen din på Ringdalsskogen/Larvik viser nettopp det, dvs du ankom etter et lengre strekk på motorvei; kanskje også med noe varme igjen i batteriet fra ladingen på utreise?

Med temperatur på plass, bør du ligge over 100 kW opp til ca 70%. See også Taycan-testen (og denne bilen viser batteritemperatur!!) hvor de kjører i "Sport pluss" på motorvei før ankomst lynlader for å løfte batteritemperaturen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kølis

Ringdalsskogen/Larvik stoppene er på samme dag (noen få timer) og da med omtrentlig samme temperatur.
Batteriet bør ha omtrentlig lik temperatur (litt forskjell på forbruket med noe høyere på hjemturen) Samme ladepkt. I min verden ses kun forskjellen som var hva som var igjen på batteriet.
Dette er en t/r Sundvollen-Tromøya med inkl. et ladestopp med hurtiglader ved Brokelandsheia, ca 545km.
Heldigvis hadde jeg 53% når hastigheten var lav, og høy når jeg trengte mye. 😆
Bra info fra link, men mener fortsatt noe merkelig at det lades så sakte på langtur. Tre ganger er lite, men allikevel å lade med 53kw på en lynlader virker noe dumt.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Orbit

Sitat fra: Kølis på mandag 06. april 2020, klokken 11:01
Ringdalsskogen/Larvik stoppene er på samme dag (noen få timer) og da med omtrentlig samme temperatur.
Samme utetemperatur, men etter ytterligere ca 250 km motorvei mellom de to ladingene, har nok batteriet kommet opp over 25 C ved andre lading. Ved første lading var det kanskje under 15 C, selv etter 120 km kjøring dit. Blir bare spekulasjoner dette, så lenge Audi ikke gir oss batteritemperatur i MMI.

Utetemperatur har ingen direkte påvirkning på ladefart. Det er kun den indirekte effekten den gir på batteritemperaturen som betyr noe. Kjører du motorvei med stor henger på vinter, vil batteriet uansett bli varmt nok til at du får full ladefart.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

OlsenR

Fra en ladeøkt jeg hadde for en måneds tid siden på Circle K


Trond.m

Interessante data. Hvordan hentet du ut disse dataene ?

OlsenR


Hårek

Men du har jobbet litt med presentasjonen. Excel eller eget program?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

OlsenR

Lagt inn manuelt i «Numbers» som er Apples svar på Excel :)

Trond.m

#68
Det enkleste er ofte det beste  :)
Irriterende at det ikke er mulig å se batteritemperatur uten spesialverktøy. Mange biler har jo måler for vann og oljetemperatur, og batteritemperatur er jo like nyttig. Leaf har en slags visning, og på BMW i3 får man informasjon i systemmenyen (dog med et veldig kryptisk grensesnitt)

turfsurf

Porsche er vel de eneste som har gjort batteritemperatur lett tilgjengelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. april 2020, klokken 18:17
Porsche er vel de eneste som har gjort batteritemperatur lett tilgjengelig.
Dumt at jeg kansellerte reservasjonen min da 😉

AJ82

Sitat fra: TM på søndag 19. april 2020, klokken 18:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. april 2020, klokken 18:17
Porsche er vel de eneste som har gjort batteritemperatur lett tilgjengelig.
Dumt at jeg kansellerte reservasjonen min da 😉

Det ligger biler på Finn 😉

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

ThomasEL

#72
Lenge siden noen har oppdatert i denne tråden...

Er det noen som har noen nye erfaringer å dele?
Det ble i en annen tråd diskutert om 50-modellen har en vesentlig dårligere ladekurve enn 55, særlig ved kaldt batteri. (Med henvisning til en noe uklar test fra Teknisk ukebladet der ladefarten til 50 var lav).

* Erfarer folket at 50 modellen stort sett når en makseffekt på 110-120kW på lynladere (såfremt man ikke starter lading med superhøy SOC)?
* Hvordan virker kurven å være? Opp til ca hvilken SOC holder den seg over 100kW, og til ca hvor høy SOC kan man lade før effekt dropper under ca 70kW?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Vet ikke om det har vært postet før, men Fastned har kurve for 50:



Dette svarer ikke på kuldespørsmålet, men kurven får du iallfall her. Ser ut som den faller fra 60%, og går under 100 ved 70%. Ikke dårlig det. Men litt snålt at den holder 50kW til 98%, slik som 55, når den går under 50kW på 90% på 175kW lader...

Her er side som viser begge: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

ThomasEL

Takk for det, gr, tror ikke kurven for 50 har blitt lagt ut her før.

Jeg ser i alle fall at denne kurven fra Fastned stemmer veldig godt med Teslabjørns kurve i videoen der han sammenlikner lynlading med e-tron 50 og 55.

Hvis ladingen følger omtrent denne kurven i det virkelige liv, så syns jeg det er veldig bra. Så er jo spørsmålet hvor mye dårligere det blir med kaldere batteri.

Teknisk Ukeblad fikk jo elendig effekt i sin test, men de sier jo ingenting om hvor langt de hadde kjørt eller hvor høy SOC de startet ladingen med.

I Teslabjørns Geilotest fikk han veldig bra ladeeffekt. Da med temperatur rundt 0 grader og etter drøye 20 mils kjøring.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA