Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lynlading av e-tron 50

Startet av Hyperstress, torsdag 19. desember 2019, klokken 11:09

« forrige - neste »

Orbit

Se tegninger fra tidligere post (gå inn på denne for å se tegningene, tar ikke de med på nytt her).
Sitat fra: Orbit på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:52
Da er det tegninger ute på organisering av 50-pakken. De har tatt bort to batterimoduler hhv foran og bak i hovedkassen, samt eliminert "hattehylla" helt med dens fem moduler. Altså total 27 moduler, mot 36 på 55-modellen. Der er også nytt topplokk på batteriet, så det blir faktisk et (utilgjengelig?) hulrom under baksetet. Modulplasseringen på e50 gir bedre muligheter for jevn kjøling, noe som nok også gjør at de tåler den litt høyere belastningen de får ift C-rating ved kjøring/lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på fredag 20. desember 2019, klokken 21:52
Se tegninger fra tidligere post (gå inn på denne for å se tegningene, tar ikke de med på nytt her).
Sitat fra: Orbit på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:52
Da er det tegninger ute på organisering av 50-pakken. De har tatt bort to batterimoduler hhv foran og bak i hovedkassen, samt eliminert "hattehylla" helt med dens fem moduler. Altså total 27 moduler, mot 36 på 55-modellen. Der er også nytt topplokk på batteriet, så det blir faktisk et (utilgjengelig?) hulrom under baksetet. Modulplasseringen på e50 gir bedre muligheter for jevn kjøling, noe som nok også gjør at de tåler den litt høyere belastningen de får ift C-rating ved kjøring/lading.
Jepp takk, helt likt; 75% av cellene og 75% av brutto kapasitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Jeg tror det kan være enklere å få god termisk kobling på prismatiske celler enn det er for posecellene i etron 55. Det kan gjøre det enklere å kjøle ned battericellene i etron 50. Mulig at det er grunnen til at man har satt maks ladeeffekt til 120 kW i stedet for 112,5kW, som er det man hadde fått ved å skalere ned til 75% av 150 kW. I tillegg vil kjøleanlegget ha mindre mengde batteri å transportere varme bort fra samtidig som kapasiteten antageligvis er den samme. Så trolig kan etron 50 lade med litt mer strøm pr. celle enn etron 55 så lenge det lades med konstant strøm. I siste del av ladesyklusen hvor en lader med konstant spenning vil strømmen være gitt av kapasiteten til batteriet som er 75% av etron 55.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

grath

Har fått vår e-tron 50 og har sålangt naturligvis begrenset, men også blandede erfaringer med «lynlading» mtp. ladehastighet. Dessverre ingen videopptak, men basert på historikk og noen bilder underveis fikk jeg satt sammen denne oversikten. Foreløpig erfaring tilsier at temperatur er en svært viktig faktor. Hvilke erfaringer har dere med 55 på dette?

Circle K Økern (laderen skal visstnok være begrenset til 110 kW)
SoC start: 21%
Ladetid: 28 min
Levert: 44,7 kWh
SoC slutt: 91%
Høyeste effekt: 109 kW
Snitt effekt: 95 kW
Temperatur: 3 grader (starttemp 15 grader)

IONITY Vik
SoC start: 70%
Ladetid: 20 min
Levert: 23 kWh
SoC slutt: 97%
Snitt effekt: 70 kW
Temperatur: -3 grader (starttemp 2 grader)

BKK Gol:
SoC start: 45%
Levert: 6 kWh
Ladetid: 7 min
Snitt effekt: 52 kW
Temperatur: -6 grader (starttemp 5 grader)
Audi e-tron 50 Advanced Sport 2019
BMW i3 2015

gak

Det var da veldige bra tall dette. Kjør rallye spør du meg. Positivt! gleder meg veldig til e50:)
Polo 2.5

Håvar

Et snitt på 70 kW etter å ha ladet 70-97% er ingenting å skamme seg over, dette høres lovende ut. Spent på flere brukererfaringer etterhvert som flere og flere biler begynner å rulle på veiene :)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Trond.m

#21
Sitat fra: Håvar på søndag 22. desember 2019, klokken 23:44
Et snitt på 70 kW etter å ha ladet 70-97% er ingenting å skamme seg over, dette høres lovende ut. Spent på flere brukererfaringer etterhvert som flere og flere biler begynner å rulle på veiene :)
Nå var det vel bare drøyt 50 kW som kom inn på batteriet når man beregner økningen i SOC i forhold til levert energi. Det er mulig at varmetapet er stort ved lading på høy SOC for alle biler, men det må jo være det som faktisk øker SOC som er interessant.

Hyperstress

Noen som har flere erfaringer?  Hvor mange kW lader den på ca, og opp til hvilken SOC holder den effekten før den trapper ned?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Orbit

NB: Mine data er for 55-modellen, men regner med at det er samme relative påvirkning av utetemperatur på 50-modell. Generelt trengs det litt mer tid for å få opp farten på lading nå på vinter. Det virker som batteriet ikke er "hurtigladevarmt" fra vanlig kjøring. Den nederste orange kurven er etter start med kald bil fra Oslo, og så lading på Ionity på Dal. Jeg prøvde aktivt å å kjøre systemet skikkelig varmt, men det var tydeligvis ikke nok (ca 60 km, det meste på motorvei). De andre kurvene er etter start med forvarming, og så lading etter vanlig landeveiskjøring.

Så for å rapportere ladefart på 50-modellen, er det viktig å ta med om bilen var forvarmet, og hvor lenge og hvilket forbruk det var på turen frem til laderen. Ønsker en maksimal ladefart, er det forvarming som gjelder, og så kjøre et par timer med relativt høyt forbruk (og implisitt ekstra oppvarming av batteri).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

naivsupr

Sitat fra: Orbit på fredag 03. januar 2020, klokken 14:14
Så for å rapportere ladefart på 50-modellen, er det viktig å ta med om bilen var forvarmet, og hvor lenge og hvilket forbruk det var på turen frem til laderen. Ønsker en maksimal ladefart, er det forvarming som gjelder, og så kjøre et par timer med relativt høyt forbruk (og implisitt ekstra oppvarming av batteri).
Er forvarming på 2020 e-tron 50 noe man gjør i fart - på vei til en Ionity-boks? Eller kun hjemme i stikkontakten? Jeg har 7km hjemmefra til nærmeste Inonity-lader. Da er det ikke langt nok dit "med alt på maks" - for å få riktig temperatur? Jeg fant en begrenset / utdatert artikkel her i farta. Du har også skrevet noe om dette tidligere. (Spør likevel, for en venn)
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

LMOR

Jeg ladet en 55, med 30kWh opp til den selv sluttet på 100%, på 27min. Kjørt ca 20min først, og ca 5 grader ute.
Imponerende raskt for de siste %, noe som tyder på stort nok buffer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

batteribilen

Sitat fra: LMOR på fredag 03. januar 2020, klokken 14:45
Jeg ladet en 55, med 30kWh opp til den selv sluttet på 100%, på 27min. Kjørt ca 20min først, og ca 5 grader ute.
Imponerende raskt for de siste %, noe som tyder på stort nok buffer.

Du ladet 30kWh på 27 minutter eller med 30kW effekt ved 100%?

LMOR

Sitat fra: batteribilen på fredag 03. januar 2020, klokken 14:51
Sitat fra: LMOR på fredag 03. januar 2020, klokken 14:45
Jeg ladet en 55, med 30kWh opp til den selv sluttet på 100%, på 27min. Kjørt ca 20min først, og ca 5 grader ute.
Imponerende raskt for de siste %, noe som tyder på stort nok buffer.
De siste 30kWh opp til 100%, altså som over, ca 70kW i gjennomsnitt
Du ladet 30kWh på 27 minutter eller med 30kW effekt ved 100%?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Orbit

Sitat fra: naivsupr på fredag 03. januar 2020, klokken 14:39
Er forvarming på 2020 e-tron 50 noe man gjør i fart - på vei til en Ionity-boks? Eller kun hjemme i stikkontakten? Jeg har 7km hjemmefra til nærmeste Inonity-lader. Da er det ikke langt nok dit "med alt på maks" - for å få riktig temperatur? Jeg fant en begrenset / utdatert artikkel her i farta. Du har også skrevet noe om dette tidligere. (Spør likevel, for en venn)
Har ikke funnet noen god måte å se hvor mye og når batteri varmes opp. Må nok til med en OBD-plugg for dette. Forvarming av kupé skjer uavhengig av strømtilkobling. Det er ikke noe valg i bilen for ekstra varme frem mot lader. På vinter vil 7 km (selv med forutgående forvarming) ikke gi deg full ladeeffekt, men sommerstid kan du nok regne med at det går "på direkten".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

7 km ? Hvor mange kW vil du trenge for å varme opp batteriet da ?
Det skulle blitt litt av et forbruk om den varmet opp batteriet så raskt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA