Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lynlading av e-tron 50

Startet av Hyperstress, torsdag 19. desember 2019, klokken 11:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Det er å gå bakvendt inn i framtiden at man må ha et abonnement for å kjøpe drivstoff. Det eneste positive jeg kan tenke meg er at dette fører til at det kommer flere konkurrenter og at det på sikt kan bli kamp om kundene. På sikt kan man ikke ha et påslag på 700 % for å selge strøm.

Øyvind.h

#47
De har da ikke 700% påslag. Tipper rundt 100%. Dvs kostnad per solgte kWh alt inkludert på kanskje 4kr?
Lars her på forumet som jobber med lynladere anslo pris på over 4-5kr før de går i pluss på mye brukte stasjoner. De må vel også subsidiere lite brukte stasjoner for å få god dekning. Så kanskje vi er nede på noen titalls prosent dekningsgrad?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

#48
Dette vil påvirke de andre tilbyderne av lading også når prisingen er så heftig. Nå kommer elbilhaterne til å kose seg i lang tid fremover.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:54
De har da ikke 700% påslag. Tipper rundt 100%. Dvs kostnad per solgte kWh alt inkludert på kanskje 4kr?
Ble det ikke salget at Circle K solgte med tap til etron for 3,50/kWh på lynladere i en annen tråd? Stemmer nok bra med 4kr i kostpris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

#50
CK tar (inntil videre) 3,50 kr /min, som gir ca 1,50 kr/kWh når en lader e55 innenfor 0-80%, dvs >140kW i snitt. På e50 blir det ca 1,75 kr/kWh innenfor 0-65% (120kW snitt); fremdeles en veldig god pris.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

8,4,- ja. Blir nesten 26 kr/mil bare i strøm på motorveien.
Blir fort dyrt med E50 hvertfall.
Burde finnes en rabatt for Audi-eiere uten månedsavgift
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hyperstress

Får håpe circle k og andre bygger ut og holder prisene nede. Ionityprisene var jo helt hinsides. Dobbelte av fossil. Hvordan kan tesla ha så ekstremt mye lavere pris? Begynner nesten å angre på at jeg solgte Teslaen med gratis superlading.. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

For å se det positive, da er det sikkert alltid en ledig ionity lader i alle fall :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

automat

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:07
Hvordan kan tesla ha så ekstremt mye lavere pris? Begynner nesten å angre på at jeg solgte Teslaen med gratis superlading.. :)

Fordi Tesla taper stort på superladerne, isolert sett. De subsidierer ladere fordi de mener tilgang til et superladernettverk er en viktig del av det å ha elbil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektro

Sitat fra: automat på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:07
Hvordan kan tesla ha så ekstremt mye lavere pris? Begynner nesten å angre på at jeg solgte Teslaen med gratis superlading.. :)

Fordi Tesla taper stort på superladerne, isolert sett. De subsidierer ladere fordi de mener tilgang til et superladernettverk er en viktig del av det å ha elbil.

Det stemmer nok, så langt har man akseptert at selskapet har spydd ut penger og aksjekursen har steget ujevnt, men trutt. La oss for Guds skyld ikke diskutere den! :laugh: (For ordens skyld har de vel tjent noen kroner siste årene også og ting ser lovende ut med Model Y. Unntatt at de omtrent stopper å selge en eksisterende modell, hver gang de lanserer en ny..)

Og så betaler man nok litt for det i prisen på bilen.. ingenting er gratis.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:10
For å se det positive, da er det sikkert alltid en ledig ionity lader i alle fall :)

Absolutt, det er jo ikke tull engang. For min egen del lynlader jeg nesten aldri, så det er egentlig viktigere at det er ledig når jeg trenger det, skal gladelig betale de ekstra hundrelappene. Man må jo puste med magen og tenke på totalregnskapet. Spørsmålet er om jeg trenger Audi Charging Service abonnement etter gratisperioden. Antakelig ikke. Kanskje jeg heller skal få meg NAF brikke og NAF kredittkort, får man da 15% rabatt på alle operatører, inkl. Ionity i Norge? @Orbit? 🙂
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: automat på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:07
Hvordan kan tesla ha så ekstremt mye lavere pris? Begynner nesten å angre på at jeg solgte Teslaen med gratis superlading.. :)

Fordi Tesla taper stort på superladerne, isolert sett. De subsidierer ladere fordi de mener tilgang til et superladernettverk er en viktig del av det å ha elbil.

Nja, Tesla bruker markedsføringsbudsjettet sitt på å bygge ut SuC-nettet. Dvs. at inntektene fra det skal kun dekke driften, ikke utbygging.

VAG bruker markedsføringsbudsjettet sitt på reklame.

Jeg vet hva jeg foretrekker ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Sitat fra: elektro på fredag 17. januar 2020, klokken 00:49
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:10
For å se det positive, da er det sikkert alltid en ledig ionity lader i alle fall :)

Absolutt, det er jo ikke tull engang. For min egen del lynlader jeg nesten aldri, så det er egentlig viktigere at det er ledig når jeg trenger det, skal gladelig betale de ekstra hundrelappene. Man må jo puste med magen og tenke på totalregnskapet. Spørsmålet er om jeg trenger Audi Charging Service abonnement etter gratisperioden. Antakelig ikke. Kanskje jeg heller skal få meg NAF brikke og NAF kredittkort, får man da 15% rabatt på alle operatører, inkl. Ionity i Norge? @Orbit?

NAF gir rabatt på alle de fleste relevante ladetilbyderne i Norge, inkl Ionity. Men du skal hurtiglade en del før du regner hjem medlemskontingenten.

Og er du redd for ladekø, så er forhåndsbooking av lader en mulighet.  :o >:(
Sitat fra: Orbit på søndag 20. oktober 2019, klokken 19:12
Litt tilbake til tråden: Fant ut at app'en til "Enel X" (Italia) tillater at en reserverer en ladestasjon i opptil 3x15 minutter før ankomst (deretter blokkes reservering i 20 minutter dersom en ikke dukker opp). Reservasjonstjenesten koster €25/år.

Dette skal angivelig også fungere mot laderne til CK og Ionity! Liker ikke helt tanken med å betale seg forbi køen, men det er i alle fall greit å være oppmerksom på hva som skjer dersom det står "Reservert" på skjermen på laderen, og noen freidig ruller inn foran denne. Det hjelper ikke på køavviklingen at laderen står ubrukt i opptil 45 minutter. Det ser ut som laderen må være ledig for å reservere, men smetter en inn en reservasjon i det noen kobler fra, blir deg fullt av postkasser i skjegget for den som står og venter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kølis

#59
Hei,
«Lynladet» min e-tron 50 nå tre ganger.
Første gangen hos IONITY v/Larvik, hadde igjen 53% og fikk da en «ladehastighet» på bare 75kw.
Andre gangen på vei hjem, samme sted. Hadde igjen 18% og fikk da en «ladehastighet» på 118%.
I går ladet jeg hos Fortum v/Spydeberg, hadde igjen 63% og ønsket da som de to foregående å lade til 80%. Fikk en bedrøvelig «ladehastighet» på knappe 52kw.
Alle tre gangene er hastighet så og si uforandret fra start til stopp.
Er det slik at bilen nærmest må være «strømtom» for at man får sikkelig med ladestøm??
Greit å vite - for da kan man like greit lade med hurtigladere fremfor lynlader når men trenger å «toppe».

Legger ved et bilde etter en t/r Sundvollen-Torpo i Hallingdalen uten ladestopp.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA