Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lynlading av e-tron 50

Startet av Hyperstress, torsdag 19. desember 2019, klokken 11:09

« forrige - neste »

daktari

Ja, vi har ca 700 kg metaller som skal opp fra 0 (eller kaldere) til 25ish grader. Hvor mye energi behøves egentlig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på fredag 03. januar 2020, klokken 18:25
Ja, vi har ca 700 kg metaller som skal opp fra 0 (eller kaldere) til 25ish grader. Hvor mye energi behøves egentlig?

Ut fra de tallene jeg kan finne på celler + litt fingeren i luften mhp. mengden luft og metaller snakker vi nok om et sted mellom 3 og 4kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

#32
Sitat fra: batteribilen på fredag 03. januar 2020, klokken 14:51
Sitat fra: LMOR på fredag 03. januar 2020, klokken 14:45
Jeg ladet en 55, med 30kWh opp til den selv sluttet på 100%, på 27min. Kjørt ca 20min først, og ca 5 grader ute.
Imponerende raskt for de siste %, noe som tyder på stort nok buffer.

Du ladet 30kWh på 27 minutter eller med 30kW effekt ved 100%?

Med varmt batteri og full effekt på laderen går 30 kWh (64-100%) unna på 21 minutter i denne videoen og den har fortsatt 60 kW ved 97% før den dropper til 51 kW ved 100%.

https://youtu.be/y9Z-vsx5mXs

(Dersom man starter med høyere SOC enn 3-4% som her, kanskje 10-20%, vil den holde nær 150 kW helt til 80% i stedet for 70% som her, forklart fra ca. 2:30 i videoen.)

Her kan man se e55 holder 150 KW helt til 80% og lader de siste 30 kWh på 20 minutter. Det desidert mest interessante her er den bruker 25 minutter på å nå max effekt, selv om det bare er -1,5 grader ute og det er kjørt over fem timer. Er dette reellt, eller må det tilskrives at dette var en veldig tidlig demobil, og ev. andre forhold på ladested el?

https://youtu.be/V1QIJk7jxow
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#33
Ja, men dette er e-tron 50 (før endring av buffer uke 49 ?), så det er ikke relevant for e-tron 50. Vi vet at e-tron 55 lader raskt, men ingen kan dokumentere hvor raskt man kan lade e-tron 50   ;)

elektro

Sitat fra: TM på lørdag 04. januar 2020, klokken 07:45
Ja, men dette er e-tron 50 (før endring av buffer uke 49 ?), så det er ikke relevant for e-tron 50. Vi vet at e-tron 55 lader raskt, men ingen kan dokumentere hvor raskt man kan lade e-tron 50   ;)

Det blir naturligvis vidt forskjellig, dette var en kommentar på @LMOR sitt innlegg. :) De e-tron 55 som leveres fremover vil antakelig også ha annerledes kurve, grunnet mindre buffer. I tillegg har de tuklet med batteriklimatiseringen på både denne og e-tron 50. Mon tro om dette vil gjøre noen merkbar forskjell? Mer effektiv, mindre pumpe, høres for meg ut som tregere oppvarming av batteriet, men det er ikke sikkert. Det mindre batteriet i e-tron 50 bør imidlertid i seg selv bli noe raskere varmt.

Savner uansett en mulighet til å se når batteriet varmes og om bilen drar tilleggsstrøm fra batteriet hvis den ikke får nok fra laderen, eller om det er bedre å koble fra laderen, osv. Skjønner ikke hvorfor ikke flere produsenter viser batteritemperatur i bilen (og appen). Dette er helt essensiell informasjon.

PS! Jeg spurte Fastned Support, de kommer med en graf på e-tron 50 så snart de har data.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Nye e55 vil bare ha 3-4% mindre buffer på toppen. Tenker kurven blir akkurat som i dag, bare forskjøvet "4%" mot venstre. Den vil da lade litt tregere på 96% og oppover, men ellers helt likt. Total ladedtid vil øke med noen minutter som kun skyldes at mer strøm skal lades.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

TB kjører 1000-km test med e50 nå. Lader på 120kW+ i starten, dabber litt av på 35% og oppover, men er fremdeles på 110 kW ved 65%. Er naturlig nok ikke noe topplading underveis når målet er å komme raskest muliig frem.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Viking800

Sitat fra: Orbit på onsdag 15. januar 2020, klokken 20:17
TB kjører 1000-km test med e50 nå. Lader på 120kW+ i starten, dabber litt av på 35% og oppover, men er fremdeles på 110 kW ved 65%. Er naturlig nok ikke noe topplading underveis når målet er å komme raskest muliig frem.

Han han livestream? Evt. hvor følger du ham?

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

No-name


daktari

Bra fart på ladingen det. Så kommentar på FB om hvor treg Model 3 ladet til 100 sammenlignet med etron, men da lader man jo ikke til 100 naturligvis hvis ikke man uansett spiser e.l.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Ionity - 8,40 per kwh. Dævven steike.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Hyperstress

I Norge eller utland? Via plugsurf?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Contango

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:40
I Norge eller utland? Via plugsurf?
Ny pris i Norge per 1. Feb. Men billigere om du har Audi og inngår avtale med fastpris per mnd pluss per kwh. 189 per mnd pluss 3,29 per kwh slik jeg forstår det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Polestar

#44
Sitat fra: Contango på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:36
Ionity - 8,40 per kwh. Dævven steike.
Referanse?

Edit:
Fant oppdaterte priser her:
https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Sprøtt. Faktisk helt hinsides.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA