Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om Ford Mach-e touchpanel-keyless løsningen

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 19. desember 2019, klokken 07:04

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Har jo selv reservert meg en Ford Mach-e :+1: og siden vi ikke får noe ny info fra Ford om Ford Mach-e nå om dagen og ikke heller har kommet noen Ford Mach-e ute i butikkene enda  - så må vi tenke selv :+1:  kan ikke huske at dette temaet har vært diskutert her men hvis det så bare lenker vi dit og avslutter.

Er veldig tilhenger av ny teknologi brukt på bil og Tesla model 3 med kort og app som åpner bilen liker jeg veldig godt når jeg lånekjører en slik en.

Så vi må heie frem nye løsninger, slik jeg ser det.

Når det gjelder den Ford Mach-e touchpanel-keyless løsningen så er mitt spørsmål bare hva vi tror hvordan vil det fungere under norske barske forhold vinterstid med både nedsnødde og frosne biler og jeg har ikke sett noen "nødløsning" i form av manuelt dørhåndtak heller.

Jeg er ganske sikker på at dette vil fungere i utgangspunktet godt her i Norge på Ford Mach-e også selv på fjellvidda i 20 minusgrader med parkert kald bil :+1: Men lurer da hva andre tenker?

Det er jo helt sikkert lagt inn varme i kameraløsningen :+1: i touchpanel-keyless løsningen slik at det ikke legger seg is der og ødelegger for løsningen.

Vet at Tesla har også system med en nødløsning på plass dersom alt av bil batteri er tomt og man er låst ute fra bilen. Men jeg husker ikke hva jeg leste om det.

Så alt kan løses sikkert likt eller bedre på Forden :+1:

Se de to bildene fra demovisningen / livstream jeg fant på FB Mach-e siden der dette diskuteres også.

Jeg er som sagt positiv til både dette og det jeg har sett av Ford Mach-e.

Apropo ny teknologi. Husker kompisen min i gamle dager hadde denne Ford Excursion og den tror jeg hadde "utvendig kodelås med tall" liggende på utsiden av døren. Jeg husker det bare var så tøft :+1: :+1: Selv hadde ikke engang min da gamle ungdomsbil da elektriske vindusruter på sjåførsiden  :) :) så noe har jo endret seg siden da og godt er det.

Prøv å få solgt en ny bil i dag inne i bilbutikken som ikke har elektriske vindusruter foran men kan bare bruke den gamle vindussveiveren :) :) :-1: Det tror ikke er like enkelt å argumentere for at slike elektriske vindusruter "nei det droppet vi på denne bilen fordi det kan jo gå så lett i stykker" slik ny-motens teknologi er jo ikke bra ;) ;)

Skal slite litt med det argumentet He he he... :) :)

Noe jeg også leser der inne på FB er er at noen mener et annet aspekt av dette er ved frigjøring ved trafikkulykker. En som vurderer da at denne valgte touchpanel-keyless løsningen kan kansje forsinke dørforsering for brannvesenet?

Men dette har vel Ford en nødløsning på?

Kansje døren da åpner seg automatisk ved et slikt dørkrasj eller at noe annet av sikkerhetssystemer som utløser fri adkomst? Jeg vet ikke.

Igjen - det fungerer jo for min del på Tesla Model 3 hver gang jeg er så heldig at jeg får lånekjøre den, men der er det altså dørhåndtak i tillegg da.

Chimp

Tja. Et av mine større ankepunkt mot bilen. Viser at de ikke har designet den mtp norske forhold når det mangler skikkelig takstativløsning, skiluke, varme i baksetene, 1500 kg hengervekt, dørløsning hvor is ikke er vurdert.

Jeg tenker at det vil gå bra så lenge du har god tid. Sett på oppvarming av bil via app, så vil isen som har lagt seg over bilen til slutt smelte. Jeg ser for meg 20 blå på hytta og et tykt islag, 30-60 min oppvarming så vil bilen være good to go.

Har du ikke app og har gått tom for strøm, den er kjip - men selvforskyldt og det klarer man å gardere seg mot.

Men liker ikke helt tanken på at døren pushes opp av en motor, så merker den motstand i form av is - så vil den ikke prøve å åpne. Selvom du har fjernet all is og hatt på forvarming 1 time så kan du ikke helgardere deg mot at elektronikken vil "kjenne motstand" og nekte åpning av bil.

Lander vel på at det i 99 % av tilfellene vil gå bra også i Norge. Det funker jo med dørhåndtak som går inn i bilen og skyver seg ut selv - det er bare å forvarme så løser det seg. Så hvorfor skal ikke dette funke også?
Egentlig mest betenkt vedrørende motoren i døren, om den er sterk nok. Håper Ford Norge vil pushe på for en tilfredstillende løsning her.

Electric cars in Norway

Chimp :+1: det er for min del ikke et ankepunkt mot bilen men mest bare et spm. Det vil nok gå bra. Bilen er jo super.

1317142119

Jeg bekymrer meg null for akkurat den løsningen. Det er jo det som er nødløsning. Til vanlig er det nøkkelfri inngang, slik det har vært på biler i over et tiår.

Chimp

Da tror jeg ikke du ser på samme problemet som meg. At det er nøkkelfri inngang via tlf eller nøkkel ser jeg også på som samme løsning og en god greie.
Men at det ikke er noe håndtak å dra opp døren i dersom den har fryst fast blir uten tvil opphav til frustrasjon i Norge hvis man parkerer bilen ute vinterstid.

e-Stig

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 19. desember 2019, klokken 07:04
Når det gjelder den Ford Mach-e touchpanel-keyless løsningen så er mitt spørsmål bare hva vi tror hvordan vil det fungere under norske barske forhold vinterstid med både nedsnødde og frosne biler og jeg har ikke sett noen "nødløsning" i form av manuelt dørhåndtak heller.

Jeg er ganske sikker på at dette vil fungere i utgangspunktet godt her i Norge på Ford Mach-e også selv på fjellvidda i 20 minusgrader med parkert kald bil :+1: Men lurer da hva andre tenker?

Det er jo helt sikkert lagt inn varme i kameraløsningen :+1: i touchpanel-keyless løsningen slik at det ikke legger seg is der og ødelegger for løsningen.

Holder til på kysten og har ikke hatt problemer med frosne dører siden 80 og 90-tallet men skjønner at mange stiller spørsmål når det kommer nye løsninger på ting som egentlig fungerer før. Har sett litt på youtube, og i en av videoene blir det sagt at det er et lite "nødhåndtak" på førerdøren. Man kan også legge inn en firesifret kode som åpner døren (og enda en kode inni bilen for å starte motoren). Se linken under:

https://youtu.be/QA-qgSB076c?t=282

Følger litt med på Facebook også, og der er det typiske norske "krav" som diskuteres; skiluke, takboks, hengerfeste og varmepumpe. Ifølge Ford blir det jobbet med løsninger på alt, bortsett fra varmepumpe. Tror dette kan bli en storselger på nivå med iPace og e-tron.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

1317142119

Sitat fra: Chimp på onsdag 25. desember 2019, klokken 21:35
Da tror jeg ikke du ser på samme problemet som meg. At det er nøkkelfri inngang via tlf eller nøkkel ser jeg også på som samme løsning og en god greie.
Men at det ikke er noe håndtak å dra opp døren i dersom den har fryst fast blir uten tvil opphav til frustrasjon i Norge hvis man parkerer bilen ute vinterstid.
Det er et håndtak å dra i. Men det er lite, så du får ikke voldtatt frosne dørlister på samme måte som med en god gammeldags bildør som har skikkelige håndtak.

Edit: det er også viktig å bemerke seg at dersom man sliter med frosne dører, så har man vesentlig større problemer enn størrelsen på et dørhåndtak. Da må man finne ut av og gjøre noe med grunnen til at dørene fryser fast. Det gjelder uavhengig av typen dørhåndtak.

Chimp

Godt poeng det, vil antakelig ikke fryse fast når bilen er ny. Lønner det seg å smøre listene med silikon på en ny bil, eller er det noe som virker mot sin hensikt over tid?

Chimp

https://youtu.be/MsnQ1dZKRCo

Her sier de at løsningen er testet i kuldekammer og at dørene har kraft til å bryte opp is  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA