Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plutselig tap av % ved lav SOC

Startet av TorC, torsdag 19. desember 2019, klokken 00:09

« forrige - neste »

TorC

Opplevde idag at 5-6% av SOC forsvant i løpet av under 1 km.

Kjørte fra Sandefjord med 9%(og 35 km) og da jeg nærmet meg Stokke (en drøy 1 mil unna, men det litt stigning) var det 7% og rett i underkant av 20 km rest.  På en strekke som har svak nedstigning raste både rekkevidden og SOC nedover i løpet av bare et par km. Og ved avkjøringen til Stokke var det 1% og 5 km rest. Innen jeg kom meg til en QC ca 1 km unna var både rest km borte og den ene prosenten borte. Bilen ville ikke lade på noen av QC der, men etter noen minutter på AC-stolpe ville den lade DC.

Jeg har erfaring med både LEAF og Kona og har aldri opplevd slike plutselige tap, og jeg var i utgangspunktet virkelig ikke bekymret for å bare ha 9% igjen for en tur på ca 25 km siden det angivelig er ca 3 kWh i bunn etter rekkevidden viser 0.

Er et slikt plutselig dropp i SOC normalt?

Ifølge appen har jeg hatt en forbruk på 27,9 kwh per 100km, og reisen var 15,6 km.  Hvis mine regnekunskaper er korrekt så tilsvarer det et totalforbruk på 4,35 kWh. 9% på telleren tilsvarte altså bare 4,35 kWh.  (Forbruket er riktignok høyt, men er naturlig. De neste 13 km lå på 17,1 kWh/100km)

For meg fremstår dette veldig rart, og har bare opplevd slike plutselig drop i SOC i småpakker der det har vært dårlige celler. I LEAFen min som jeg vet at et par svake celler så opplever jeg aldri slike drop.

Er det andre som har opplevd tilsvarende? Eller har teorier om hvorfor dette skjedde?

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Tellus

Av egen erfaring vet jeg at 0-10% inneholder mindre energi enn de andre 10% intervallene og kan bekrefte at de siste prosentene går fort. Har likevel ikke opplevd det så dramatisk som du beskriver her.

Er det lenge side du ladet skikkelig fullt på hjemmelader og eller lenge siden du har vært langt nede på SOC ? Kan i så fall være BMS som er dårlig kalibrert.

TorC

Takk for innspill. Jeg er kjent med en rask nedadgående SOC på batteripakker jeg har mekket sammen selv uten noen form for avansert BMS samt med høy last, men ikke på bil.

Jeg startet med 100%, og bilen er ble stående med ladekabel i flere ganger i dagene i forkant. 

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingeniøren

Da Tesla Bjørn teste MB EQC opplevde han noe liknende. Når bilen ble returnert til forhandler ble det konstatert feil på en modul i batteriet. Ville kontaktet forhandler og rapportert dette. Mulig de sier det er normalt, men om det ikke er normalt og du ikke sier fra uten opphold kan du miste garanti. Sørg for å få det registrert og bekreftet fra forhandler.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JohnPGriff

I august etter min bil fikk montert en ny batteripakke, jeg tok en tur til Circle K på Hole til å tester hurtig lading med Ionity. SOC vist  3% og 7km. Parkert, slått av bilen og startet opp igjen for a flytte til en annen lader, SOC vist 0% og rekkevidde 0!!!!

Prøvd å lader og fikk en feil melding "Battery Feil ikke kjøre". Flyttet til en 50kW lader og lading startet uten problem. Når SOC var 19% flyttet tllbake til en Ionity lader og lading gikk helt fint, ingen feil melding. Langt under 100kW men fikk 80kW til rundt 50% SOC
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

RayBomb

#5
Sitat fra: JohnPGriff på torsdag 19. desember 2019, klokken 19:53
I august etter min bil fikk montert en ny batteripakke, jeg tok en tur til Circle K på Hole til å tester hurtig lading med Ionity. SOC vist  3% og 7km. Parkert, slått av bilen og startet opp igjen for a flytte til en annen lader, SOC vist 0% og rekkevidde 0!!!!

Prøvd å lader og fikk en feil melding "Battery Feil ikke kjøre". Flyttet til en 50kW lader og lading startet uten problem. Når SOC var 19% flyttet tllbake til en Ionity lader og lading gikk helt fint, ingen feil melding. Langt under 100kW men fikk 80kW til rundt 50% SOC
Jeg tipper dette skyltes lav spenning på 12v batteriet.
Jeg har koblet på ett voltmeter, og jeg fikk samme problemet da 12v systemet var under 12v
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

TorC

Dette med lav 12v spenning fremstår som noe rart, med mindre en klok sjel i Jaguars R&D har fått det for seg at ved lav SOC skal man spare på DC-DC til 12v Noe som selvsagt ikke er noen dum idè for å skvise ut et par hundre wattimer. Samme sjelen burde da imidlertid tenkt at spenning på 12v ikke bør gå under et visst nivå.

Utifra tall jeg har hentet ut fra Incontrol og regnet ut så har bilen bare en tilgjengelig batterikapasitet på ca 69 kWh fra 100% ned til bilen selv rapporterte om 0% SOC. 

Jeg har imidlertid henvendt meg til selger og deres verksted, og fikk bare svar om at bilen må inn på feilsøking, og ladefeilene selvsagt ikke var deres feil... (ca 50% av QC har feilet). Jeg har purret, men ikke hørt noe. Siste mail fra meg var i romjulen.

Jeg antar at dette er en feil som kan repareres, men siden selger ikke ønsker å reparere så går vi igang med en reklamasjonsprosess kommende uke.

Feil kan skje i alle biler, men jeg er mest skuffet over hvordan dette er håndtert fra Jaguar sin side. Jeg trodde Jaguar var et premium-merke, men servicen tilsier ikke det.

Det er også en drøss andre småfeil som samlet sett burde gjort at de prioriterte å få denne bilen inn til feilsøk.
* Bakluken lever sitt eget liv. Opp og ned for eget forgodtbefinnende
* Ryggekamera lever sitt eget liv. Noen ganger slås det ikke på i det hele tatt. Noen ganger i fart flere minutter etter siste gang man rygget. Noen ganger uten striper.
* Frontkameraer lever sitt eget liv.
* Estimert ladetid er gjerne over 60 timer på 7,2 kW, og 4-5 timer på 50 kW DC. Den justeres riktignok nedover etter hvert som SOC øker. Selv min gamle LEAF klarer å gi korrekt estimat når vet hva den får av juice, samme med Konaen. Jaguaren derimot bommer med 300-400%
OSV OSV.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

turfsurf

Sitat fra: TorC på mandag 13. januar 2020, klokken 01:00
Dette med lav 12v spenning fremstår som noe rart, med mindre en klok sjel i Jaguars R&D har fått det for seg at ved lav SOC skal man spare på DC-DC til 12v Noe som selvsagt ikke er noen dum idè for å skvise ut et par hundre wattimer. Samme sjelen burde da imidlertid tenkt at spenning på 12v ikke bør gå under et visst nivå.
Dette er en fornuftig prioritering. Konsekvensene ved flatt 12V batteri er vesentlig mindre enn ved flatt HV batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2020, klokken 06:55
Sitat fra: TorC på mandag 13. januar 2020, klokken 01:00
Dette med lav 12v spenning fremstår som noe rart, med mindre en klok sjel i Jaguars R&D har fått det for seg at ved lav SOC skal man spare på DC-DC til 12v Noe som selvsagt ikke er noen dum idè for å skvise ut et par hundre wattimer. Samme sjelen burde da imidlertid tenkt at spenning på 12v ikke bør gå under et visst nivå.
Dette er en fornuftig prioritering. Konsekvensene ved flatt 12V batteri er vesentlig mindre enn ved flatt HV batteri.

Tja - kommer vel ut på ett. Hjelper ikke men mye strøm på batteriet hvis ingen ting som går på 12V virker...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: TorC på mandag 13. januar 2020, klokken 01:00
Dette med lav 12v spenning fremstår som noe rart, med mindre en klok sjel i Jaguars R&D har fått det for seg at ved lav SOC skal man spare på DC-DC til 12v Noe som selvsagt ikke er noen dum idè for å skvise ut et par hundre wattimer. Samme sjelen burde da imidlertid tenkt at spenning på 12v ikke bør gå under et visst nivå.

Utifra tall jeg har hentet ut fra Incontrol og regnet ut så har bilen bare en tilgjengelig batterikapasitet på ca 69 kWh fra 100% ned til bilen selv rapporterte om 0% SOC. 

Jeg har imidlertid henvendt meg til selger og deres verksted, og fikk bare svar om at bilen må inn på feilsøking, og ladefeilene selvsagt ikke var deres feil... (ca 50% av QC har feilet). Jeg har purret, men ikke hørt noe. Siste mail fra meg var i romjulen.

Jeg antar at dette er en feil som kan repareres, men siden selger ikke ønsker å reparere så går vi igang med en reklamasjonsprosess kommende uke.

Feil kan skje i alle biler, men jeg er mest skuffet over hvordan dette er håndtert fra Jaguar sin side. Jeg trodde Jaguar var et premium-merke, men servicen tilsier ikke det.

Det er også en drøss andre småfeil som samlet sett burde gjort at de prioriterte å få denne bilen inn til feilsøk.
* Bakluken lever sitt eget liv. Opp og ned for eget forgodtbefinnende
* Ryggekamera lever sitt eget liv. Noen ganger slås det ikke på i det hele tatt. Noen ganger i fart flere minutter etter siste gang man rygget. Noen ganger uten striper.
* Frontkameraer lever sitt eget liv.
* Estimert ladetid er gjerne over 60 timer på 7,2 kW, og 4-5 timer på 50 kW DC. Den justeres riktignok nedover etter hvert som SOC øker. Selv min gamle LEAF klarer å gi korrekt estimat når vet hva den får av juice, samme med Konaen. Jaguaren derimot bommer med 300-400%
OSV OSV.

Høres ikke bra ut - har du fått oppdatert infotainment til siste versjon og fått gjort alle kampanjene på bilen ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Sitat fra: TorC på mandag 13. januar 2020, klokken 01:00

Jeg har imidlertid henvendt meg til selger og deres verksted, og fikk bare svar om at bilen må inn på feilsøking, og ladefeilene selvsagt ikke var deres feil... (ca 50% av QC har feilet). Jeg har purret, men ikke hørt noe. Siste mail fra meg var i romjulen.

Jeg antar at dette er en feil som kan repareres, men siden selger ikke ønsker å reparere så går vi igang med en reklamasjonsprosess kommende uke.


Det er vel ikke unaturlig at de som har solgt deg bilen ønsker å undersøke den. En reklamasjonsprosess vil uansett starte med at selger har krav på å forsøke å utbedre feilen.
Sikkert lurt å ha alt dokumentert i tilfelle selger ikke  makter å utbedre feilen.

bmw2002

Opplevde samme at GOM gikk fra 21km til 0 i løpet av et minutt.

Insignia ville jeg skulle kjøre tom bilen og fylle helt opp for å se om rekkevidden ble bedre etter SW oppdatering.

Skal prøve en langtur neste uke, hvis den ikke blir bedre (30% dårligere enn for 1 år siden), skulle de bytte batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA