Opplevde idag at 5-6% av SOC forsvant i løpet av under 1 km.
Kjørte fra Sandefjord med 9%(og 35 km) og da jeg nærmet meg Stokke (en drøy 1 mil unna, men det litt stigning) var det 7% og rett i underkant av 20 km rest. På en strekke som har svak nedstigning raste både rekkevidden og SOC nedover i løpet av bare et par km. Og ved avkjøringen til Stokke var det 1% og 5 km rest. Innen jeg kom meg til en QC ca 1 km unna var både rest km borte og den ene prosenten borte. Bilen ville ikke lade på noen av QC der, men etter noen minutter på AC-stolpe ville den lade DC.
Jeg har erfaring med både LEAF og Kona og har aldri opplevd slike plutselige tap, og jeg var i utgangspunktet virkelig ikke bekymret for å bare ha 9% igjen for en tur på ca 25 km siden det angivelig er ca 3 kWh i bunn etter rekkevidden viser 0.
Er et slikt plutselig dropp i SOC normalt?
Ifølge appen har jeg hatt en forbruk på 27,9 kwh per 100km, og reisen var 15,6 km. Hvis mine regnekunskaper er korrekt så tilsvarer det et totalforbruk på 4,35 kWh. 9% på telleren tilsvarte altså bare 4,35 kWh. (Forbruket er riktignok høyt, men er naturlig. De neste 13 km lå på 17,1 kWh/100km)
For meg fremstår dette veldig rart, og har bare opplevd slike plutselig drop i SOC i småpakker der det har vært dårlige celler. I LEAFen min som jeg vet at et par svake celler så opplever jeg aldri slike drop.
Er det andre som har opplevd tilsvarende? Eller har teorier om hvorfor dette skjedde?