Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye begrensninger for autopilot-funksjonen i Europa? (For Model X/S)

Startet av GeirHM, onsdag 18. desember 2019, klokken 19:29

« forrige - neste »

GeirHM

Se her, dette er rett og slett sjokkerende:

https://electrek.co/2019/12/17/tesla-nerfing-autopilot-europe-model-s-x-regulations/

Dette dreier seg om ganske dramatiske reduksjoner i funksjonaliteten til autopilotsystem. Som Electrecs egen journalist skriver vil dette gjøre AP praktisk talt verdiløs. Det er ille at filbytte begrenses men mye verre er det at autopilotsystemets mulighet til å følge skarpe svinger vil bli ytterligere begrenset. Der har vi som kjører X/S allerede merket redusert funsjonalitet.

Jeg har fått nyheten bekreftet fra Tesla, dette innføres. Eneste mulighet er å ikke godta oppgraderinger av software.

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

De med AP1 får nå de samme begrensningene som de med AP2+ allerede har fått. Tor ikke Electrek er helt oppdatert, men korreksjonen er nevnt i kommentarfeltet i artikkelen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GeirHM

Sjokomelk, er du sikker på at dette gjelder kun AP1 biler? Alle X er vel AP2 eller høyere? Står ikke noe om dette i artikkelen jeg referer. Og jeg var tilfeldigvis i kontakt med Tesla nå nettopp. Han jeg snakket med sjekket med en kollega og denne kollegaen bekreftet at de nettopp hadde mottatt epost om at dette innføres i ny oppdatering som sendes ut til oss alle. Jeg har bil med AP2.5 og har FSD og avventer oppgraderingen som skal komme til HW3.

sjokomelk

Det er bare AP1 det er snakk om her. Model X kom med AP1 i starten. TeslaBjørn sin var f.eks. AP1.
Alle disse begrensningene kom tidligere i år for biler med AP2+.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GeirHM

Håper du har rett. Jeg blir ikke den første til å hive meg på neste oppgradering.

Øyvind.h

Fikk epost fra Tesla om at dette nå kommer til Ap1 biler. Ap2 og senere er ikke nevnt.

For øvrig helt uenig med journalisten. Jeg har kjørt ap2 bil med disse endringene og det fungerte helt fint.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Blip

Jeg kan bekrefte at dette gjelder AP1. Jeg har både Model S med AP1 og Modell 3 med AP (3?). På 3-eren er begrensningene allerede innført, og det er nok ikke mange som kommer til å merke sving-begrensningen, men maset om å bevege rattet er noe... mas.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Croft

Til informasjon går det helt greit å droppe oppdateringer ganske lenge. Min siste var i mai før EU begrensningene kom og jeg har blitt fortalt av Tesla at jeg antageligvis kan kjøre på denne lenge enda. Autopilot er p.t «outstanding» Med tanke på funksjonalitet så har intet ønske om å gjøre den dårligere.

2018 s ap 2.5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA