Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2012 Tesla S har lavere forbruk enn nye prestige modeller fra konkurrentene

Startet av elektrolux, tirsdag 17. desember 2019, klokken 19:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Tellus på torsdag 19. desember 2019, klokken 16:41
Det koster veldig lite å la en PM motor rotere fritt. I tillegg er PM motorer mer effektive enn induksjonsmotorer. Regnestykket PM vs induksjonsmotorer går neppe i favør av induksjonsmotor.
Jo jeg tror regnestykket går i retning av det Tesla nå bruker på alle bilene, Én PM motor (eller egentlig en PMASynRM) som er inne hele tiden + en induksjonsmotor nesten kun for akselerasjon/retardasjon.

Det ligger en ganske detaljert beskrivelse av motor/transmisjonsløsningene i linken under. Det viser seg at Porsche faktisk kan koble ut den bakerte motoren mekanisk, da den har clutcher pga de to girene. Men det er en modus de bruker lite ser det ut til. De bruker også førstegiret bak en god del, det er heller ikke bra for forbruket (men bra for akselerasjonen selvsagt).
https://www.peakresources.com.au/news/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engineering-designed-to-take-on-tesla/

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

bmw2002

EPA standarden har to måler å måle på:
- man tester 5 ganger og finner rekkevidde
- man tester 2 ganger og finner rekkevidde som ganges med 0,7

Visstnok er der gjort det siste med Taycan, uten at jeg forstår hvorfor

https://jalopnik.com/heres-why-the-porsche-taycan-turbos-epa-range-is-so-bad-1840444842

Thomas Parsli

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 19. desember 2019, klokken 17:50
EPA standarden har to måler å måle på:
- man tester 5 ganger og finner rekkevidde
- man tester 2 ganger og finner rekkevidde som ganges med 0,7

Visstnok er der gjort det siste med Taycan, uten at jeg forstår hvorfor

https://jalopnik.com/heres-why-the-porsche-taycan-turbos-epa-range-is-so-bad-1840444842

Fordi det er enklere?

Det er ikke snakk om 2 eller 5 sykler av den samme testen -for så å gange den ene med 0,7...
ref https://www.law.cornell.edu/cfr/text/40/600.210-12
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

1317142119

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. desember 2019, klokken 09:28
Kritikken går mest på at Model S og Taycan, som er noenlunde likeverdige i forhold til ytelser, har svært forskjellig forbruk og rekkevidde. Det hadde blitt feil å sammenligne Porsche 911 med Toyota Avensis, men dette er mer som å sammenligne Porsche 911 med Audi R8. Om 911 hadde hatt halvparten av rekkevidden og dobbelt forbruk i forhold til R8, så hadde folk reagert også.
Det blir ikke noe mer riktig med din sammenligning. Du sammenligner to sportsbiler. Jeg sammenligner en sportsbil og en personbil. At en sportsbil har fokus på andre ting enn forbruk er vanlig. At en familiebil er raskere enn en sportsbil er også vanlig. Hadde forbruk og rekkevidde vært eneste viktige kriterie, så ville alle kjørt i samme bil. Det hadde ikke vært behov for mer enn 1 bilmodell.

Omtrent enhver amerikansk muskelbil er tregere og bruker mer drivstoff enn europeiske sportsbiler. Allikevel selger amerikanske muskelbil er som hakka møkk.

Det er noe spesielt å tro at Tesla er de eneste som får til kombinasjonen rekkevidde og pris. De andre får til det samme, men de gjør andre kompromisser enn Tesla. Spesielt artig med han andre som skrev at det var heldigvis VW kom på banen. Uten at det streifer han at VW og Porsche er samme gruppe som deler teknologi ...

jlan

 Jeg har fulgt europeisk og amerikansk engineering i mange år, og forskjellen på Tesla og Porsches tilnærming her er ganske typisk.

Tesla begynner med en ganske enkel motor/batteri løsning og bygger videre på den med "brute force". De prøver ikke å gjøre kundene fornøyde, bare akkurat fornøyde nok. Bilen sendes ut med masse feil og uferdig software, det tar de etterhvert.  Når to motorer er for lite, så putter de inn en motor til. Er det også for lite, så kutter de litt på marginene. For små batterier - topplader de litt ekstra. Det er vanskelig å få ladet bilene, de kjører på med sitt eget ladenettverk, uten å vente på standarder. Når standarden går i retning av en annen plugg, vel da får alle laderene en ekstra plugg.

Porsche prøver å tenke på alt, og gjennomdesigne en superbil nesten fra scratch. De er ikke helt fornøyd med Audis drivlinje, så de designer sin egen. Når de trenger mer futt, så hiver de ikke inn en ekstra motor, de kommer med totrinns  gearkasse med avanserte clutcher, limited slip differensial osv. De kommer med et 800V batteri som er ihht. standarden, og så venter de på at andre skal levere ladenettverk til det. osv. osv.  Problemet er at når bilen endelig kommer på markedet, så er det for sent, verden har gått videre.

Boeng, Microsoft, Apple - samme greiene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:36
Jeg har fulgt europeisk og amerikansk engineering i mange år, og forskjellen på Tesla og Porsches tilnærming her er ganske typisk.
Det du beskriver her er forskjellen på fossefall og smidig programvare utvikling. Man kan jo se hva som dominerer i dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: jlan på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:36
Jeg har fulgt europeisk og amerikansk engineering i mange år, og forskjellen på Tesla og Porsches tilnærming her er ganske typisk.

Tesla begynner med en ganske enkel motor/batteri løsning og bygger videre på den med "brute force". De prøver ikke å gjøre kundene fornøyde, bare akkurat fornøyde nok. Bilen sendes ut med masse feil og uferdig software, det tar de etterhvert.  Når to motorer er for lite, så putter de inn en motor til. Er det også for lite, så kutter de litt på marginene. For små batterier - topplader de litt ekstra. Det er vanskelig å få ladet bilene, de kjører på med sitt eget ladenettverk, uten å vente på standarder. Når standarden går i retning av en annen plugg, vel da får alle laderene en ekstra plugg.

Porsche prøver å tenke på alt, og gjennomdesigne en superbil nesten fra scratch. De er ikke helt fornøyd med Audis drivlinje, så de designer sin egen. Når de trenger mer futt, så hiver de ikke inn en ekstra motor, de kommer med totrinns  gearkasse med avanserte clutcher, limited slip differensial osv. De kommer med et 800V batteri som er ihht. standarden, og så venter de på at andre skal levere ladenettverk til det. osv. osv.  Problemet er at når bilen endelig kommer på markedet, så er det for sent, verden har gått videre.

Boeng, Microsoft, Apple - samme greiene.

Er en del av oss som forsatt vil ha kvalitet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1000kwh

Det koker vel ned til at Tesla ønsker å masseprodusere elbiler som er prisgunstige. Da kan man ikke designe ihjel alt.

Husk at kvaliteten må være bra nok. Gjelder også Apple. Ikke alt er perfekt, men det er bra nok.

Jeg tror fortsatt ikke at VAG systemet har tatt inn over seg hvor viktig software er. DET blir etter hvert et gigaproblem hvis de ikke skjerper seg.

jlan

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. desember 2019, klokken 06:45
Det du beskriver her er forskjellen på fossefall og smidig programvare utvikling. Man kan jo se hva som dominerer i dag.
Jeg kjenner ikke de betegnelsene så godt, men det dekker sikkert ganske bra.  Interessant da at du har en i3 og en TMX, det er vel en fra hver "skole". Med unntak av vingedørene da, men de skapte jo betydelige utfordringer.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hgs

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. desember 2019, klokken 06:45
Sitat fra: jlan på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:36
Jeg har fulgt europeisk og amerikansk engineering i mange år, og forskjellen på Tesla og Porsches tilnærming her er ganske typisk.
Det du beskriver her er forskjellen på fossefall og smidig programvare utvikling. Man kan jo se hva som dominerer i dag.

Haha, spot on! Første som slo meg og. Akkurat Porsche vil nok komme unna med å fortsette slik siden de har en over gjennomsnittlig lojal (og konservativ...) kundegruppe. Andre som forsetter å kjøre fossefallsløpet vil nok slite mer. Ikke nødvendigvis fordi bilene ikke går framover, men fordi de da også gjerne tenker i utdaterte baner på begrepet 'mobilitet'.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

turfsurf

Sitat fra: jlan på fredag 20. desember 2019, klokken 11:25
Jeg kjenner ikke de betegnelsene så godt, men det dekker sikkert ganske bra.  Interessant da at du har en i3 og en TMX, det er vel en fra hver "skole".
Ja, det er ganske tydelig. Og det ser man veldig godt også. i3en var en veldig bra bil når den kom i 2013, men dagens versjon er det kun små forskjeller til. Bedre batteri, bedre lys, litt nyere GUI, men det er det. Sammenlign det med Tesla S som har vært igjennom fem hovedversjoner av software, flere varianter av luftfjæring, fra ingen ACC/LaneKeep til markedets mest avanserte, AWD, bedre støydemping, minst fire revisjoner av seter osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HåkonE

Tesla Model S har korrekt endret seg mye, men selv om de har lært mye vis "learning by doing", så merkes det på selv siste versjon at det er en stor amerikansk elbil - ikke en premium bil (ift prisen den opererer i).. Lys, lydisolering, kjørefølelse, opplevd kvalitet, seter etc.

Tyskerne får som regel premium-opplevelsen riktig på første forsøk, men  de har jo perfeksjonert "premium" siden begynnelsen av 1900-tallet. Joda, de er kjent for over-engineering...

Likevel, det har nok noe med amerikansk bilkultur å gjøre også. Tesla er nok mer fornøyd med å ligge i det segmentet de er i, så hvis de klarer å øke QA og fortsette å levere OTA oppgraderinger som trigger kundene, så er de nok fornøyd.

Ligger en video på nettet der en mekaniker går gjennom  om de vanligste problemene med Model X, og eksempel på feil er at taket går opp i limingen pga hastverkarbeid. En på jobb hadde en 2019 der gummiforingene fulgte med når han åpnet døra.. Model 3 ble skrudd sammen i telt, mens video fra tyske bilfabrikker ser ut som et TV-spill fra fremtiden der de ansatte nærmest går rundt i hvite frakker og lupe. Ordre fra høyeste hold hos Tesla er fortsatt at det skal spares der det spares kan...ned på cents.

Forbruk er Tesla gode på, sin egen infrastruktur også. Men hva ladehastighet angår var jeg ganske skuffet på min Model S, og det var før "oppgraderingen" som i praksis nedgraderte ytelsene (uten at kundene fikk velge). Jeg valgte nå en bil med høyere forbruk, men kvikkere ladehastighet.

Konkurrentene har også mye bedre lys innvendig og utvendig, nightvision etc. Det spiser også strøm, selv om Tesla selvsagt har vært flinke på ting som luftmotstand osv.

Mye bra med Tesla, men sannelig bra det begynner å komme litt konkurranse. Vi forbrukere er vinnerne....  :)

BTW, å sammenligne Taycan med Model 3 blir litt rart for meg. Model 3 lekker jo for eks. støy som en sil, er designet for lavest mulig luftmotstand og har en helt annen kjøreopplevelse.

Hadde jeg hatt råd, hadde det selvsagt stått en Turbo S i garasjen og den ekstra ladingen på langtur hadde jeg tatt med et smil mens jeg beundret bilen. 😊

1000kwh

Føler «premium» er siste argument i eska når man skal sammenligne med tyskerne :D

Angående faktisk kvalitet, altså holdbarhet og feil på dyre komponenter har jeg ingen tro på at Tesla er noe dårligere. :)

HåkonE

Når det gjelder feilrate (og ikke opplevd kvalitet), så er jo for eks Consumer Reports en mye brukt kilde.

Ang antall feil, der har vel japanerne tronet i noen år. Forrige dagen var det derimot en artikkel som tok for seg antall feil på bruktbiler opp til 7 år, og flere Audi SUV lå faktisk på topp. Også Porsche har gjort det greit i tilsvarende statistikker, men kronen går vel til Lexus.

Anekdote, men min Tesla hadde ikke så mange flere *feil* enn min BMW (inkluderer da ikke panelgap og visuelle mangler), og jeg fikk god service av Tesla.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA