Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2012 Tesla S har lavere forbruk enn nye prestige modeller fra konkurrentene

Startet av elektrolux, tirsdag 17. desember 2019, klokken 19:25

« forrige - neste »

elektrolux

Skremmende at det tilsynelatende kun er Tesla som bryr seg om forbruket på prestisje bilene.

Sjekk denne artikkelen:

https://itavisen.no/2019/12/17/atte-ar-gamle-tesla-model-s-knuser-nye-toppmodeller-pa-rekkevidde-og-effektivitet/

Legg merke til at Porsche Taycan har nesten dobbelt så høyt forbruk som Tesla 3
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kristian O

Tipper (og har sett) at det er en del som sier «vi som kjører Porsche driter i forbruket» uten å forstå at forbruket går hånd i hånd med rekkevidden  ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rollep

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. desember 2019, klokken 19:25
Skremmende at det tilsynelatende kun er Tesla som bryr seg om forbruket på prestisje bilene.

Sjekk denne artikkelen:

https://itavisen.no/2019/12/17/atte-ar-gamle-tesla-model-s-knuser-nye-toppmodeller-pa-rekkevidde-og-effektivitet/

Legg merke til at Porsche Taycan har nesten dobbelt så høyt forbruk som Tesla 3
Ordentlige biler som Taycan Turbo vil selvsagt bruke mer "drivstoff" enn pinglebilene der  ;D

Det sagt så er jeg 100% sikker på at jeg kan kjøre Porschen på lavere forbruk enn de der EPA greiene hvis jeg skulle føle behov for det.

Rollep

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 17. desember 2019, klokken 19:45
Tipper (og har sett) at det er en del som sier «vi som kjører Porsche driter i forbruket» uten å forstå at forbruket går hånd i hånd med rekkevidden  ::)
Å joda, vi har fått med oss at rekkevidden når vi kjører på Rudskogen er bare omtrent 1/4 av det vi opplever under transport etappen fra Vestlandet. Sist jeg kjørte der hadde jeg et snittforbruk på 2,9 l/mil til tross for at jeg måtte ta det litt rolig innimellom  :)

Ferry

Sitat fra: Rollep på onsdag 18. desember 2019, klokken 16:19
Ordentlige biler som Taycan Turbo vil selvsagt bruke mer "drivstoff" enn pinglebilene der  ;D

Ser jo unektelig litt morsomt ut. Tysk tale, men her holder det å ha sett Derrick.

https://www.youtube.com/watch?v=cUq4g9H1M8Q

1317142119

Og så? Hva har det å si at noen biler bruker mer enn andre? Tror du folk kjøper Porsche 911 i dag fordi de er så drivstoffgjerrige sammenlignet med en Toyota Avensis med 1,8 diesel under panseret?

Ønsker man å kjøpe fornuftig bil er den billigste bensinbilen på markedet det smarteste og mest økonomiske valget for 97% av oss. Kan allikevel ikke se det er så mange som går i butikken og sier de skal ha aller billigste bil ...

Ingeniøren

Ang forbruk så hjelper det å se ut som et stort eller middels stort såpestykke (S eller 3). Jeg vil ikke ha et såpestykke i garasjen  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. desember 2019, klokken 06:55
Ang forbruk så hjelper det å se ut som et stort eller middels stort såpestykke (S eller 3). Jeg vil ikke ha et såpestykke i garasjen  ;)
Nå ser jo Taycan ut som en Model S rett fra siden, bare med enda litt lavere front, så aerodynamisk er det nok svært lite som forsvarer et så høyt forbruk. Jeg har problemer med å tro på tallene som har kommet for Taycan, for det er ingen grunn til at den skal bruke så mye selv om den kommer fra Porsche og har gode ytelser, det har P-modellene til Tesla bevist. Å snakke det bort med at det er en Porsche og at den skal kaste bort energi blir bare fjas, det er noe som ikke stemmer.

Og å kommentere design når man selv har en i-Pace i garasjen..  :o Vel, sett rett forfra er den fin, alle andre vinkler er helt krise for meg.  ;)

1000kwh

Sitat fra: gr på torsdag 19. desember 2019, klokken 08:05
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. desember 2019, klokken 06:55
Ang forbruk så hjelper det å se ut som et stort eller middels stort såpestykke (S eller 3). Jeg vil ikke ha et såpestykke i garasjen  ;)
Nå ser jo Taycan ut som en Model S rett fra siden, bare med enda litt lavere front, så aerodynamisk er det nok svært lite som forsvarer et så høyt forbruk. Jeg har problemer med å tro på tallene som har kommet for Taycan, for det er ingen grunn til at den skal bruke så mye selv om den kommer fra Porsche og har gode ytelser, det har P-modellene til Tesla bevist. Å snakke det bort med at det er en Porsche og at den skal kaste bort energi blir bare fjas, det er noe som ikke stemmer.

Og å kommentere design når man selv har en i-Pace i garasjen..  :o Vel, sett rett forfra er den fin, alle andre vinkler er helt krise for meg.  ;)
Siden vi er på det sporet, ja helt enig! :p ipace ser på en måte gammel ut allerede. Veldig merkelig proposjoner
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 18. desember 2019, klokken 22:14
Og så? Hva har det å si at noen biler bruker mer enn andre? Tror du folk kjøper Porsche 911 i dag fordi de er så drivstoffgjerrige sammenlignet med en Toyota Avensis med 1,8 diesel under panseret?

Ønsker man å kjøpe fornuftig bil er den billigste bensinbilen på markedet det smarteste og mest økonomiske valget for 97% av oss. Kan allikevel ikke se det er så mange som går i butikken og sier de skal ha aller billigste bil ...
Er Teslaen en Toyota i dette eksempelet? :D

Poenget er vel at det går an å lage både de raskeste og de gjerrigste bilene. Det er mye mindre sammenheng mellom mye effekt og drivstofforbruk nå..

elektrolux

Fordelen med energitettere batteriteknologi ser ut til å være en sovepute for elbilprodusentene som selger på komfort og ekstrem ytelser i stedet for å satse på miljøvennlighet og bærekraft. Publikum sluker dette dessverre rått.

Med Tesla 3 teknikk skalert ned i en e-Up stor bil kunne vi sett forbruk under 100Whr/km og rekkevidde på over 300 km. Mer enn godt nok for de fleste.

Heldigvis har vi Tesla, Hyundai og VW som klarer å kombinere ytelse og komfort med moderat forbruk. Med inntog av lette L1-L7e kjørtøy som Solo EV, Microlino og etterhvert nye Buddy med flere og et gryende forbud mot monsterbiler i bykjernene går det kanskje rette veien til slutt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Kritikken går mest på at Model S og Taycan, som er noenlunde likeverdige i forhold til ytelser, har svært forskjellig forbruk og rekkevidde. Det hadde blitt feil å sammenligne Porsche 911 med Toyota Avensis, men dette er mer som å sammenligne Porsche 911 med Audi R8. Om 911 hadde hatt halvparten av rekkevidden og dobbelt forbruk i forhold til R8, så hadde folk reagert også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Det er noe som virker galt med forbruket på Taycan. Det burde ikke være så dårlig

Men det kan jo hende at Porsche gjør det samme som både Jaguar og Audi, og har (for) store buffere og toleranser og at de etterhvert kommer med oppgraderinger.
Audi har jo justert på ny utgave av 55 og Jaguar kom/kommer nå med en veldig etterspurt 8% forbedring på I-Pace.

Vi må nok innse at selv om disse produsentene har laget biler i et utall år, så er de nybegynnere på  batteri/eldrift/sw og må bruke «learning by doing»

Tellus

I-Pace har egentlig ikke spesilet stort buffer, men til daglig bruk oppleves det slik da det befinner seg 3-4 kWh mellom vist 0% SOC og der bilen stopper. Dette påvirker verken EPA eller WLTP testene selvfølgelig. Disse testene beregnes ut fra der BMS nekter å gi mer strøm.

I-Pace og E-tron taper en god del på luftmotstand. E-tron er i tillegg ganske tung. Hva problemet til Tacan er vet jeg ikke. Virker ganske strømlinjeformet og ser ikke ut til å ha all verdens frontareal. Vet vi netto batterikapasitet til Taycan ?

jlan

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. desember 2019, klokken 14:30
Det er noe som virker galt med forbruket på Taycan. Det burde ikke være så dårlig
Porsche har vel blant annet gjort samme tabben som Jaguar - de bruker to PM motorer som ikke kan kobles ut elektrisk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tellus

Sitat fra: jlan på torsdag 19. desember 2019, klokken 16:31
Porsche har vel blant annet gjort samme tabben som Jaguar - de bruker to PM motorer som ikke kan kobles ut elektrisk.

Det koster veldig lite å la en PM motor rotere fritt. I tillegg er PM motorer mer effektive enn induksjonsmotorer. Regnestykket PM vs induksjonsmotorer går neppe i favør av induksjonsmotor.

Taycan skal ha 83.7 kWh netto ser det ut for. Omtrent det samme som I-Pace og E-tron. Med en vekt på 2300 kg så burde den strengt tatt hatt lengre EPA rekkevidde. Muligens er det termiske vinduet for batteriet satt veldig trangt av ytelsesmessig hensyn slik at det går mye energi med til å holde dette temperaturvinduet.

Kan også være at default regen modus er slik at en del energi ikke blir regnerert.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA