Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2019.40.2.2  (Lest 3625 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2975
    • Vis profil
2019.40.2.2
« på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 09:50 »
Nå er 2019.40.2.2 sluppet. Neppe noe nytt, men forhåpentligvis mange rettinger.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 793
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #1 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 09:59 »
Håper jeg og. Opplever at den kjører ping pong hvis merkingen ikke er perfekt.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4381
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #2 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 12:34 »
Batterivarmer kanskje er oppe og går igjen for S og X-eiere? Venter i spenning....
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2975
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #3 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 15:11 »
På Teslafi ser det ut som om denne foreløpig bare er for europeiske AP1-biler.
« Siste redigering: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 15:13 av Motorwatt »
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

Lynet

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2982
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #4 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 17:19 »
Fikk denne fra Tesla i dag om 40.2.2:
Vår siste software-oppdatering introduserer endringer til noen Autopilot-funksjoner som vil påvirke hvordan de virker i din Model S. Disse endringene er pålagt for å møte Europeiske reguleringer og vil kun påvirke noen Model S og Model X, da de fleste Teslaer med Autopilot allerede har denne funksjonaliteten. Vi er skuffet over kravene regulatorne har valgt å pålegge og begrense effekten av disse funksjonene, og vil jobbe for at full funksjonalitet skal gjenopprettes.

Disse endringene setter begrensninger for noen av funksjonene du er kjent med, så vi har laget et sammendrag over oppdateringene for å sikre at du vet hva som forventes når du bruker Autopilot:
Auto Lane Change vil være begrenset for bruk på delte veier med to eller flere kjørefelt i begge retninger.
Når Auto Lane Change er aktivert og indikatoren er slått på, vil bilen vente minst ett og et halvt sekund før den starter filskifte, og vil vente opptil fem sekunder før den avbryter hvis filskifte ikke har vært mulig å starte.
Hvor langt rattet kan vris mens du bruker Autosteer reduseres, og kan påvirke din bils evne til å manøvrere kurver eller holde seg innenfor kjørebanen, noe som krever at du handler.
Summon vil kreve at du befinner deg innenfor seks meters avstand fra bilen for å fungere.
Du vil få en påminnelse om å holde på rattet hvis hendene dine ikke oppdages på rattet på 15 sekunder.
Du kan også lese om disse endringene i ‘Release Notes’ fra berøringsskjermen din ved å trykke på Tesla ‘T’ og velge ‘Release Notes’.
Takk for at du er Tesla-eier.
Med vennlig hilsen,
Tesla teamet
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7235
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #5 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 19:49 »
Hvor? På mail? Har ikke fått noe. Men høres ut som begrensningene som kom allerede i vår...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2975
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #6 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 19:56 »
Du har vel ikke AP1 som det ser ut som denne oppdateringen gjelder?

Disse endringene er pålagt for å møte Europeiske reguleringer og vil kun påvirke noen Model S og Model X, da de fleste Teslaer med Autopilot allerede har denne funksjonaliteten.
« Siste redigering: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 19:59 av Motorwatt »
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

Christopher Neumann Ruud

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 513
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #7 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 21:31 »
Ja, fikk denne nå og nag time er helt tåpelig å. Trodde det var noe dritt på kameraet eller noe.

Blip

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 502
  • Blop
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #8 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 21:43 »
Jeg fikk også mail (Model S, 2016 AP1 før facelift). Fikk melding om sw i ettermiddag. Er faktisk i tvil om jeg skal installere, men det ender vel med at jeg gjør det. Jeg har også en Modell 3, og feltskifte fungerer ikke. Mulig det er fordi jeg ikke har fsd, men "nag" er veldig masete... Jeg pleier å si at AP1 er den eneste som fungerer. Alle etter dette fungerer dårligere...
  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7235
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #9 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 21:53 »
Oh well... hadde en AP1 loaner X90D med V10 her for et par måneder siden, for det første så kjørte den elendig i forhold til min AP2.5, kjører ikke som et menneske, men tar ujevne svinger, drifter fra strek til strek gjennom svinger (slik min gjorde i starten nå med 40.2.1), i tillegg prøvde den å drepe både meg og de i møtende bil med å vrenge rett over i motgående kjørefelt i en 70-sone midt på en bakketopp. Verste jeg har vært med på i en Tesla. Har _aldri_ opplevd at min har gjort noen slike uventede manøvre. AP1 var nok bedre en stund, men det føles som det er historie med god margin. Hovedproblemet nå er myndighetspålagt 15 sek nagtime på AP2.5. Har lurt veldig på hvorfor ikke AP1 også fikk disse restriksjonene, i følge Tesla så måtte dette innføres på eksisterende biler for å ha mulighet til å gi de fremtidige oppdateringer (fordi det går på typegodkjenningen), så denne oppdateringen kan forklare det...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11901
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #10 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 21:57 »
Må ha vært noe galt med den bilen? Ap1 er og har alltid vært dønn stabil og forutsigbar.
I hvert fall på motorvei og fin landevei. Den er dog ikke laget for krøkkete landevei.
Tror ikke de har justert på AP sw for Ap1 på flere år.
« Siste redigering: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 22:00 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Blip

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 502
  • Blop
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #11 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 22:00 »
Det har kanskje med hva man er vant med, men jeg stoler mer på AP1 i S enn jeg gjør på AP i 3 rett og slett fordi sistnevnte tar plutselige og merkelige avgjørelser. AP1 fungerer ikke over bakketopper og kjører som en person på valium, men det er jo jeg som har ansvaret likevel. Det er en avansert filholder. Som Øyvind.h skriver: den er forutsigbar.
« Siste redigering: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 22:08 av Blip »
  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11901
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #12 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 22:05 »
Husker S'en slet mer med bakketopper. Antakelig fordi kamera sitter en del lavere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lynet

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2982
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #13 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 22:08 »
Men flott at Tesla varsler på epost at det ikke er lurt å oppdatere AP1 biler.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12432
    • Vis profil
Sv: 2019.40.2.2
« Svar #14 på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 22:27 »
Glad jeg ikke har betalt ekstra for autopilot. Bruker det ekstremt lite, men om jeg hadde bladd opp en god bunke for å måtte nappe i rattet hvert 15. sekund ville jeg nok blitt passe muggen.