Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.40.2.2

Startet av Motorwatt, tirsdag 17. desember 2019, klokken 09:50

« forrige - neste »

Motorwatt

Nå er 2019.40.2.2 sluppet. Neppe noe nytt, men forhåpentligvis mange rettinger.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

Håper jeg og. Opplever at den kjører ping pong hvis merkingen ikke er perfekt.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Klykken

Batterivarmer kanskje er oppe og går igjen for S og X-eiere? Venter i spenning....
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

#3
På Teslafi ser det ut som om denne foreløpig bare er for europeiske AP1-biler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lynet

Fikk denne fra Tesla i dag om 40.2.2:
Vår siste software-oppdatering introduserer endringer til noen Autopilot-funksjoner som vil påvirke hvordan de virker i din Model S. Disse endringene er pålagt for å møte Europeiske reguleringer og vil kun påvirke noen Model S og Model X, da de fleste Teslaer med Autopilot allerede har denne funksjonaliteten. Vi er skuffet over kravene regulatorne har valgt å pålegge og begrense effekten av disse funksjonene, og vil jobbe for at full funksjonalitet skal gjenopprettes.

Disse endringene setter begrensninger for noen av funksjonene du er kjent med, så vi har laget et sammendrag over oppdateringene for å sikre at du vet hva som forventes når du bruker Autopilot:
Auto Lane Change vil være begrenset for bruk på delte veier med to eller flere kjørefelt i begge retninger.
Når Auto Lane Change er aktivert og indikatoren er slått på, vil bilen vente minst ett og et halvt sekund før den starter filskifte, og vil vente opptil fem sekunder før den avbryter hvis filskifte ikke har vært mulig å starte.
Hvor langt rattet kan vris mens du bruker Autosteer reduseres, og kan påvirke din bils evne til å manøvrere kurver eller holde seg innenfor kjørebanen, noe som krever at du handler.
Summon vil kreve at du befinner deg innenfor seks meters avstand fra bilen for å fungere.
Du vil få en påminnelse om å holde på rattet hvis hendene dine ikke oppdages på rattet på 15 sekunder.
Du kan også lese om disse endringene i 'Release Notes' fra berøringsskjermen din ved å trykke på Tesla 'T' og velge 'Release Notes'.
Takk for at du er Tesla-eier.
Med vennlig hilsen,
Tesla teamet
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Hvor? På mail? Har ikke fått noe. Men høres ut som begrensningene som kom allerede i vår...

Motorwatt

#6
Du har vel ikke AP1 som det ser ut som denne oppdateringen gjelder?

Disse endringene er pålagt for å møte Europeiske reguleringer og vil kun påvirke noen Model S og Model X, da de fleste Teslaer med Autopilot allerede har denne funksjonaliteten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Chris Neumann Ruud

Ja, fikk denne nå og nag time er helt tåpelig å. Trodde det var noe dritt på kameraet eller noe.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Blip

Jeg fikk også mail (Model S, 2016 AP1 før facelift). Fikk melding om sw i ettermiddag. Er faktisk i tvil om jeg skal installere, men det ender vel med at jeg gjør det. Jeg har også en Modell 3, og feltskifte fungerer ikke. Mulig det er fordi jeg ikke har fsd, men "nag" er veldig masete... Jeg pleier å si at AP1 er den eneste som fungerer. Alle etter dette fungerer dårligere...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

geear

Oh well... hadde en AP1 loaner X90D med V10 her for et par måneder siden, for det første så kjørte den elendig i forhold til min AP2.5, kjører ikke som et menneske, men tar ujevne svinger, drifter fra strek til strek gjennom svinger (slik min gjorde i starten nå med 40.2.1), i tillegg prøvde den å drepe både meg og de i møtende bil med å vrenge rett over i motgående kjørefelt i en 70-sone midt på en bakketopp. Verste jeg har vært med på i en Tesla. Har _aldri_ opplevd at min har gjort noen slike uventede manøvre. AP1 var nok bedre en stund, men det føles som det er historie med god margin. Hovedproblemet nå er myndighetspålagt 15 sek nagtime på AP2.5. Har lurt veldig på hvorfor ikke AP1 også fikk disse restriksjonene, i følge Tesla så måtte dette innføres på eksisterende biler for å ha mulighet til å gi de fremtidige oppdateringer (fordi det går på typegodkjenningen), så denne oppdateringen kan forklare det...

Øyvind.h

#10
Må ha vært noe galt med den bilen? Ap1 er og har alltid vært dønn stabil og forutsigbar.
I hvert fall på motorvei og fin landevei. Den er dog ikke laget for krøkkete landevei.
Tror ikke de har justert på AP sw for Ap1 på flere år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Blip

#11
Det har kanskje med hva man er vant med, men jeg stoler mer på AP1 i S enn jeg gjør på AP i 3 rett og slett fordi sistnevnte tar plutselige og merkelige avgjørelser. AP1 fungerer ikke over bakketopper og kjører som en person på valium, men det er jo jeg som har ansvaret likevel. Det er en avansert filholder. Som Øyvind.h skriver: den er forutsigbar.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Øyvind.h

Husker S'en slet mer med bakketopper. Antakelig fordi kamera sitter en del lavere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lynet

Men flott at Tesla varsler på epost at det ikke er lurt å oppdatere AP1 biler.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Glad jeg ikke har betalt ekstra for autopilot. Bruker det ekstremt lite, men om jeg hadde bladd opp en god bunke for å måtte nappe i rattet hvert 15. sekund ville jeg nok blitt passe muggen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA