Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørte bak en Model 3 så ut til å ville å kjøre rett frem i en høyresving ...

Startet av Strøm Tycoon, fredag 03. januar 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Elmo på søndag 05. januar 2020, klokken 14:57
Jeg forstår godt hva trådstarter mener...
Egenopplevde erfaringer har jo stor verdi, og det er jo veldig bra at det deles. Det kan gi verdi både til brukere av systemet, og potensielt også bidra til at Tesla forbedrer systemet.
Gjettinger om hva som har skjedd i situasjoner har null verdi. Om noe, så risikerer man at det virker mot sin hensikt. Med det mener jeg at hvis kritikk mot et system baserer seg på gjetting, så vil man jo kunne si at kritikerne ikke har faktisk kunnskap om det de kritiserer, og ergo at kritikken kan ses bort fra.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Elmo

Sitat fra: knegg på søndag 05. januar 2020, klokken 15:33
Model 3 gir beskjed om at fører må ta over.
På det aktuelle stedet jeg la bilde av så fikk jeg ingen warning idag før jeg ikke turde mere og tok over selv.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Strøm Tycoon

Sitat fra: kodax på søndag 05. januar 2020, klokken 19:54
Sitat fra: Elmo på søndag 05. januar 2020, klokken 14:57
Jeg forstår godt hva trådstarter mener...
Egenopplevde erfaringer har jo stor verdi, og det er jo veldig bra at det deles. Det kan gi verdi både til brukere av systemet, og potensielt også bidra til at Tesla forbedrer systemet.
Gjettinger om hva som har skjedd i situasjoner har null verdi. Om noe, så risikerer man at det virker mot sin hensikt. Med det mener jeg at hvis kritikk mot et system baserer seg på gjetting, så vil man jo kunne si at kritikerne ikke har faktisk kunnskap om det de kritiserer, og ergo at kritikken kan ses bort fra.

Nå brakte nå engang denne antakelsen fram informasjon om at det faktisk er problem på denne strekningen med AP. Så helt uten verdi er det nå ikke å ta dette opp.

knegg

Sitat fra: Elmo på søndag 05. januar 2020, klokken 20:52
Sitat fra: knegg på søndag 05. januar 2020, klokken 15:33
Model 3 gir beskjed om at fører må ta over.
På det aktuelle stedet jeg la bilde av så fikk jeg ingen warning idag før jeg ikke turde mere og tok over selv.

Kan presisere at Model 3 gir beskjed når svingen blir for knapp.
2020 Model 3

kodax

Sitat fra: model3citizen på mandag 06. januar 2020, klokken 07:10
Sitat fra: kodax på søndag 05. januar 2020, klokken 19:54
Sitat fra: Elmo på søndag 05. januar 2020, klokken 14:57
Jeg forstår godt hva trådstarter mener...
Egenopplevde erfaringer har jo stor verdi, og det er jo veldig bra at det deles. Det kan gi verdi både til brukere av systemet, og potensielt også bidra til at Tesla forbedrer systemet.
Gjettinger om hva som har skjedd i situasjoner har null verdi. Om noe, så risikerer man at det virker mot sin hensikt. Med det mener jeg at hvis kritikk mot et system baserer seg på gjetting, så vil man jo kunne si at kritikerne ikke har faktisk kunnskap om det de kritiserer, og ergo at kritikken kan ses bort fra.

Nå brakte nå engang denne antakelsen fram informasjon om at det faktisk er problem på denne strekningen med AP. Så helt uten verdi er det nå ikke å ta dette opp.
At noen som faktisk har opplevd et problem kan ha verdi som en egen tråd, og det burde gjerne @Streken ha opprettet en tråd på, så kunne det ha blitt diskutert saklig der.
Ideelt sett burde det kanskje vært en egen tråd som het noe ala "Steder der autopiloten gjør potensielt farlige manøvre" som var sticky, og så kunne man samlet erfaringene der.
Å starte en tråd som er basert på gjetting gir etter min mening dårlig kvalitet på et viktig tema.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ladov

Sitat fra: knegg på søndag 05. januar 2020, klokken 15:33
Model 3 gir beskjed om at fører må ta over. Fra Festøya til Volda sentrum er det i alle fall tre svingar der model 3 piper midt i svingen og ber meg styre/være klar til å ta over. Så man har er par sekund før den gir opp

Synd EU for begrensing på dette. Bilen klarer det fint.
Jeg er ikke helt enig i det siste der. Jeg testet dette i sommer på tofelts-vei, der en menneskelig sjåfør hadde bremset ned før svingen holdt bilen konstant fart gjennom svingen, det føles ikke greit. Etter oppdateringen har jeg opplevd en gang at den har kuttet ut midt i en sving på svært kort varsel. Dessuten fulgte jeg med på autopilot-symbolet sist jeg kjørte i tilsvarende svinger og det slukner i det svingen blir krapp. Er det så vanskelig å få bilen til å senke farten før svingen eller er det et helt ukjent konsept i California? Hva da med snø og is på veien?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Klykken

AP betyr ikke at bilen er selvkjørende og allvitende. Den er heller ikke uten pedaler, så hvis du som sjåfør mener det går for fort bremser du selvsagt. Bærer det utfor veien med AP aktivert, har du som sjåfør sviktet - ikke autopilot..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ladov

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. januar 2020, klokken 12:53
AP betyr ikke at bilen er selvkjørende og allvitende. Den er heller ikke uten pedaler, så hvis du som sjåfør mener det går for fort bremser du selvsagt. Bærer det utfor veien med AP aktivert, har du som sjåfør sviktet - ikke autopilot..
Du vet hva autopilot gjør når du rører bremsepedalen ikke sant? ;)

Autosteer er åpenbart ikke i stand til å ta svingen pent så det er på sin plass at EU tvinger tesla til å fjerne det. Bilen har *3* fremoverrettede kameraer *og* kartmateriale så det burde definitivt være innen rekkevidde at bilen klarer å ta svingen pent. Spesielt med tanke på 'fullverdig selvkjørende egenskaper'.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA