Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning.Tesla cybertruck blir på lett lastebil. Hva gjør du da?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 17. desember 2019, klokken 07:44

« forrige - neste »

02jan

Hvis CT egenvekt havner på ca 2700 kg , dvs 100-200 kg tyngre en BMW x5 hybrid, Audi etron osv , hvorfor må CT registreres som lastebil ?

Er det komplisert å skru fast 2 speil og vinduspussermotor med viskermekanisme ?
Jeg regner med at en mekaniker hos Tesla husker på det før
bilene sendes til Europa om drøye 2 år.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Counterpointer

Sitat fra: 02jan på torsdag 19. desember 2019, klokken 17:48
Er det komplisert å skru fast 2 speil og vinduspussermotor med viskermekanisme ?
Jeg regner med at en mekaniker hos Tesla husker på det før
bilene sendes til Europa om drøye 2 år.
Det er ikke helt slik produksjon av biler foregår
Det er litt mer planlegging og regler rundt dette.

Edison

Sitat fra: 02jan på torsdag 19. desember 2019, klokken 17:48
Hvis CT egenvekt havner på ca 2700 kg , dvs 100-200 kg tyngre en BMW x5 hybrid, Audi etron osv , hvorfor må CT registreres som lastebil ?

Antakelsen er vel basert på Tesla sitt brev der det står at bilen kjem til å havne i (US) vektklasse 2b - 3.

Klasse 2b betyr eigenvekt under 2950 kg, og gjeld nok for RWD og kanskje Dual Motor.

Klasse 3 betyr eigenvekt over 2950 kg. Tri Motor-versjonen er nok i denne klassen. Det vil då bli vanskelig å få den registrert med under 3500 kg totalvekt, noko som betyr at du må ha C1-sertifikat. Dersom bilen kan registrerast som tung personbil, totalvekt opptil 4250 kg, må du fortsatt ha C1-sertifikat, men slepp fartssperre på 90 km/h og strengare tekniske krav som for lastebil.

Håpar Dual Motor kjem under 3 tonn og kan registrerast som (lett) personbil! Viss ikkje blir det C1-sertifikat på meg 8)

Topsy

Sitat fra: Tom E. på onsdag 18. desember 2019, klokken 19:55
Det står ingenting i forskriften om at fabrikanten må lage en bensin/ diesel bil av samme variant.

Nei, det var heller ikke det jeg mente, hvis det var mitt innlegg du siktet til. Men spørs jo fortsatt hva svv/eu vil bruke som sammenligning.

Jeg googlet lenge igår og fant ikke noe forarbeider som forklarte noen ting. Det er forøvrig litt misforstått hvordan et forum fungerer hvis det er sånt du skal legge ut, om du har svaret på noe. Ellers kan folk mistenke deg for å prate "bs"

Tom E.

Sitat fra: Topsy på torsdag 19. desember 2019, klokken 20:44
Sitat fra: Tom E. på onsdag 18. desember 2019, klokken 19:55
Det står ingenting i forskriften om at fabrikanten må lage en bensin/ diesel bil av samme variant.

Nei, det var heller ikke det jeg mente, hvis det var mitt innlegg du siktet til. Men spørs jo fortsatt hva svv/eu vil bruke som sammenligning.

Jeg googlet lenge igår og fant ikke noe forarbeider som forklarte noen ting. Det er forøvrig litt misforstått hvordan et forum fungerer hvis det er sånt du skal legge ut, om du har svaret på noe. Ellers kan folk mistenke deg for å prate "bs"

CT blir registrert som tung personbil (3500 kg totalvekt) + fradraget for batteripakken som ikke skal telle med på maksimum 750 kg. Altså 4250 kg med totalvekt og førerkort klasse B. ( Det var hele intensjonen med forskriftsendringen).

Hele denne diskusjonen er totalt unødvendig!. Man vil ikke trenge C1E sertifikat (Jeg har det) og bilen vil heller ikke få noen farts sperre eller ha behov for noe løyvedokument for godstransport.


Tom E.

Og jeg vil, med dette, beklage hvis noen av mine ekstreme meninger i dette forumet virker støtende på noen av dere.

Jeg vil, på bakgrunn av noen uttalelser her, implementere korrigerende tiltak.

Edison

Problemet er jo at bilen må registrerast som lett lastebil for å kunne køyrast på B-sertifikat. Det står i forskriften, som du sjølv publiserte i eit tidlegare innlegg:

b)
er registrert i gruppe N 2, som definert i kjøretøyforskriften § 2-2 nr. 3 bokstav b


N2 er lett lastebil, ikkje tung personbil.

Rævedilter

Trur det er nokon som drømmer om å få kjøre lastebil registrert som personbil på B sertifikat  ;)
Dream on, trur nok det er kun den minste eventuelt dual motor som kan drømme om det.

o.b.lix

Det som er verre enn C1 vs B er nå at den er 6m lang.

Nesten ingen parkeringsplasser eller garasjer passer inn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Counterpointer

Sitat fra: o.b.lix på fredag 20. desember 2019, klokken 09:41
Det som er verre enn C1 vs B er nå at den er 6m lang.

Nesten ingen parkeringsplasser eller garasjer passer inn.
Tenker litt over dette hver gang jeg ser en RAM 2500 som kjører rundt lokalt der jeg bor. Tipper den er ca samme str som CT.

Den bruker alltid to p plasser i rekke! Hvis det blir mange som gjør dette vil det være utfordrende. Det er virkelig en stooor bil.

(Har kjørt mye lastebil i Oslo så vet litt om hvordan det er. Har også ABECEDE førerkort så kan kjøre CT uansett hvordan den blir registrert)

Tom E.

Størrelsen på bilen er ikke noe problem der jeg bor på bygda. Det er over 1 time å spasere til nærmeste tettsted som har kolonialbutikk og rundt 2 timer å kjøre bil til nærmeste storby. Jeg har selv ABEC1ED1E og kona har BC1 lappen så vi skal ha bilen uansett hva som skjer.

Og hvis Elon er genial nok til å også få CT til å bli både flygende og flytende så har jeg Dekksoffisersertifikat klasse 1 og LAPL-(A).

Topsy

Sitat fra: Tom E. på fredag 20. desember 2019, klokken 16:59
Og hvis Elon er genial nok til å også få CT til å bli både flygende og flytende så har jeg Dekksoffisersertifikat klasse 1 og LAPL-(A).

CT faller utenfor både vekt, antall passasjerer og antall motorer for LAPL 🤣

lars667

Sitat fra: Tom E. på fredag 20. desember 2019, klokken 16:59
Størrelsen på bilen er ikke noe problem der jeg bor på bygda. Det er over 1 time å spasere til nærmeste tettsted som har kolonialbutikk og rundt 2 timer å kjøre bil til nærmeste storby. Jeg har selv ABEC1ED1E og kona har BC1 lappen så vi skal ha bilen uansett hva som skjer.

Og hvis Elon er genial nok til å også få CT til å bli både flygende og flytende så har jeg Dekksoffisersertifikat klasse 1 og LAPL-(A).

Med LAPL-(A) har du vektbegrensning på 2 tonn. I tillegg kan du ikke ta med flere passasjererer enn 3. Bare nevner det :)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

o.b.lix

Sitat fra: Tom E. på fredag 20. desember 2019, klokken 16:59
rundt 2 timer å kjøre bil til nærmeste storby.

Den dagen du kjører de to timene, får du ikke parkert. Ingen byer i Norge har tilpasset parkering til 6m biler, med mindre du klarer å tuske til deg flere plasser samtidig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

02jan

Hvis fokus for kjøretøy er at bilen komfortabelt kan lukeparkere, så er CT ikke bilen.
Dette minner meg på fokuset for biler, som think, lett å parkere i urbane strøk foran funksjonalitet. Think kunne godt vært der i3 og kona er idag men slikt inn det ikke.
Bor selv i nabokommune til Oslo hvor det ufattelig er svært landelig, parkerer ikke lenger i privat ærende i Oslo eller andre byer. Hva skal jeg inn inn i en by med bil?

Tar kollektivt Inne  i by, enten jobb eller fritid, så kan man ta seg drikke til maten andre ganger har med sønnen min på bytur teknisk museum, utstillinger , event som foregår i områder hvor det i utgangspunktet ikke er lagt opp til for bil/parkering.

større varer kjøpes langt utenfor bysentrum og bruker stort sett motorvei for å komme meg igjennom Oslo til den andre siden.

Varer bestilles idag over nett og leveres enten lokalt hentested og hjem.

Hadde jeg bodd to timer fra by , ja da betyr det fint lite om bilen er 500cm eller 580cm lang. Den på 580 vil kunne erstatte å drasse rundt med en liten henger.

Uten å være spåmann, kan det tenkes om få år, å kjøre inn til by kollektiv knutepunkt.  Gå ut av bilen, be den kjøre til nærmeste parkeringsområde utenfor by for å vente der, for så plukke meg opp utenfor en butikk jeg er i senere på dagen?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA