Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning.Tesla cybertruck blir på lett lastebil. Hva gjør du da?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 17. desember 2019, klokken 07:44

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Da blir det vel kategorien for lett lastebil. Hva gjør du med din reservasjon eller hva tenker du nå om bilen?

Du kan endre men bare svare en gang. Skriv gjerne en kommentar.

Fersk nyhet fra elbil24 under med bilde, 18 timer gammel.

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-darlig-nytt-om-cybertruck/71937559

thbo

Manglet ikke alternativet «Avventer om den lar seg registrere/klasse ned til personbil» ? Mtp at ingen faktisk vet om den er umulig å få typegodkjent som personbil ennå, eller om den får dispensasjon (fordi det er elbil e.l.?).
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. desember 2019, klokken 07:44
Da blir det vel kategorien for lett lastebil. Hva gjør du med din reservasjon eller hva tenker du nå om bilen?

At den kommer i den kategorien i USA betyr ikke at de ikke vil levere en nedregistrert utgave for B-kjørekort i Europa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tom E.


hemi

C1 i seg selv er 0 problem, det er evnt rammer rundt det økonomisk som kan bestemme, i tilegg må du i praksis ha CE for å kjøre C1 bil med 3500KG henger. det er PITA.

Har mye bokstaver i førerkort, men ikke CE

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#6
Sitat fra: thbo på tirsdag 17. desember 2019, klokken 09:09
Manglet ikke alternativet «Avventer om den lar seg registrere/klasse ned til personbil» ? Mtp at ingen faktisk vet om den er umulig å få typegodkjent som personbil ennå, eller om den får dispensasjon (fordi det er elbil e.l.?).

thbo: Bra innspill, jeg lagde derfor dette alternativet nå nettopp: Avventer om den lar seg registrere/klasse ned til personbil.
Er det flere alternativ vi bør ta med?

Jeg for min del valgte alternativet: Nei. Jeg er like interessert i Cybertruck selv om det blir C1

hemi

Sitat fra: jlan på tirsdag 17. desember 2019, klokken 14:17
Sitat fra: hemi på tirsdag 17. desember 2019, klokken 14:00
  i tilegg må du i praksis ha CE for å kjøre C1 bil med 3500KG henger. det er PITA.
Mener du C1E ?
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Lett+Lastebil+%28klasse+C1+og+C1E%29[
når egenvekt på trekkbil er lavere enn totalvekt på hengern, må man ha CE

Eks trekkbil 3300kg egenvekt, og 3500kg henger.

Jeg hadde C1 dodge ram 2500 HD før.

jlan

Kanskje ikke den sikreste kilden, men det ser ut til at denne begrensningen er fjernet:

Sitat fra: https://www.folkebladet.no/nyheter/article6787931.ece
Nye regler fra 19. januar 2013:
Kravet i klasse C1E om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride lastbilens egenvekt med fører, blir fjernet. Begrensningen på 12.000 kg for samlet tillatt totalvekt for vogntoget, blir videreført.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hemi

Ser definitivt sånn ut, jeg solgte bilen i hmm 2011 så da forsvant problemstillingen, husker det var mye styr når vi ble stoppet i hengerkontroll og skulle ta oss på det... jeg hadde for anledningen sørget for å ha kompis med CE som kjørte.

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

Ut fra dagens 35 svar inkludert mitt eget så virker det så langt ganske "jevnt" og det betyr kansje at dette ikke er noen stor sak? Jeg er hvertfall like interessert :+1:

Øggen

He alle bokstavane, og ej skal iallefall ha denna syke bilen uansett ka den blir registrert som.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

geear

Blir nok ikke kjøp på oss om det blir lett lastebil, men måtte sende en mail til en lokal kjøreskole og høre hva de skal ha for BE til C1E..  :laugh: Blir vel neppe aktuelt, siden både jeg og madammen måtte tatt det.

Tom E.

Både jeg og kona har alle bokstavene vi behøver i denne sammenhengen i våre førerkort, men det er helt unødvendig.

Min nye CT vil bli registrert med en totalvekt på 4250 kg og kan kjøres av alle på B lappen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA