Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning.Tesla cybertruck blir på lett lastebil. Hva gjør du da?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 17. desember 2019, klokken 07:44

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: gr på tirsdag 17. desember 2019, klokken 22:22
Blir nok ikke kjøp på oss om det blir lett lastebil, men måtte sende en mail til en lokal kjøreskole og høre hva de skal ha for BE til C1E..  :laugh: Blir vel neppe aktuelt, siden både jeg og madammen måtte tatt det.
God anledning til å få ha bilen i fred dette. Får begynne på C1E da :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

janegils

Jaja....angrer på at eg dreit i å fornye C1 når det gjekk ut på dato for eit par år sida.
Vel, kanskje ID Buzz kan være på markedet også når Cybertruck'en kjem til Norge. Kan være aktuell den...
The rotation of earth really makes my day

hovik

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 17. desember 2019, klokken 23:24
Både jeg og kona har alle bokstavene vi behøver i denne sammenhengen i våre førerkort, men det er helt unødvendig.

Min nye CT vil bli registrert med en totalvekt på 4250 kg og kan kjøres av alle på B lappen.

Hvis så blir tilfellet, vil den få fartssperre som lett lastebil, og tilhørende ekstra kontroller, eller behandles som personbil av SVV?
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

geear

Ca. 26 000,- for C1, og så 16 000,- til for C1E, så det blir iallfall uaktuelt å ha den som lett lastebil, og bruke 80k på førerkortoppgraderinger.

Tom E.

Sitat fra: hovik på onsdag 18. desember 2019, klokken 12:05
Sitat fra: Tom E. på tirsdag 17. desember 2019, klokken 23:24
Både jeg og kona har alle bokstavene vi behøver i denne sammenhengen i våre førerkort, men det er helt unødvendig.

Min nye CT vil bli registrert med en totalvekt på 4250 kg og kan kjøres av alle på B lappen.

Hvis så blir tilfellet, vil den få fartssperre som lett lastebil, og tilhørende ekstra kontroller, eller behandles som personbil av SVV?

Da blir den registrert som vanlig klasse B bil. Eneste utfordringen man da vil møte på er tilhengerproblematikken.
Hvis du har BE så er alt ok. Kun B sertifikatet så blir tilhenger over 750 kg utfordrende.

Tom E.

4.
Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a)
har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt
b)
er registrert i gruppe N 2, som definert i kjøretøyforskriften § 2-2 nr. 3 bokstav b
c)
bruker alternative drivstoff, som definert i forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy § 5-2 bokstav k, og
d)
er registrert i Norge og vilkårene er dokumentert med merknad i vognkortet eller er registrert i annen EØS-stat og dokumentasjonen på vilkårene knyttet til motorvognen foreligger på norsk, svensk, dansk eller engelsk og medbringes under kjøring.

Tom E.

Så, med andre ord, har du førerkort klasse BE så kan du bare avvente din CT med stor glede!

Topsy

Hvis den skal kunne gå innenfor regelen om 4250kg, så spørs det jo hva SVV bruker for som sammenlignbar dimensjon, om de tillater den innenfor den utvidelsen, i og med at det ikke finnes en CT-versjon med forbrenningsmotor. Ville ikke satset alle penga mine på det unntaket helt enda personlig i hvert fall. Men jeg er jo egentlig heller ikke interessert i å kjøpe en CT. Håper det ordner seg for de interesserte til slutt. Tipper det vil være store mengder kunder som forsvinner om den må inn som lett lastebil.

Tom E.

Det står ingenting i forskriften om at fabrikanten må lage en bensin/ diesel bil av samme variant.

For de mer opplyste av dere så vil dere finne, med noen minutters googling, årsaken til denne forskriftendringen. Det forklarer alt. Ikke for å foregripe begivenhetenes gang så velger jeg å ikke opplyse om dette. Dere har alle sammen meget godt av å bli mer kjent med Lovdata. Undertegnede finner stor underholdningsverdi i dette for personlig glede, og utmerket lærings og utviklingspotensiale her for den gemene hop. Ja til personlig vekst!

Det vil bli 4250 kg med totalvekt for de tyngste CT.

Counterpointer


Electric cars in Norway


Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 18. desember 2019, klokken 22:09
Takker Knut :+1: ja det var en kar med friske meninger :+1:
Bare hyggelig
Han er morsom og har nesten 700 k følgere, kanalen er også gode på research.

lars667

Kan ikke si jeg hørte noe i den videoen som får meg til å tro at de kommer med en egen utgave for det europeiske markedet, men det er godt mulig de kommer til å justere på fronten for å gjøre CT mer fotgjengervennlige uansett. I Europa er ikke gigapickup-markedet like stort som i USA.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Counterpointer

Det er leeenge til CT kommer i det heletatt. Det er nødt for å bli endel justeringer. Vindusvisker og speil er åpenbare ting.

Det er alltid forskjell på US og Europa modeller også, og i forhold til lette lastebiler er lovverket veldig forskjellig. Dette må de tilpasse seg.

Edison

Sitat fra: Tom E. på onsdag 18. desember 2019, klokken 17:16
Sitat fra: hovik på onsdag 18. desember 2019, klokken 12:05
Sitat fra: Tom E. på tirsdag 17. desember 2019, klokken 23:24
Både jeg og kona har alle bokstavene vi behøver i denne sammenhengen i våre førerkort, men det er helt unødvendig.

Min nye CT vil bli registrert med en totalvekt på 4250 kg og kan kjøres av alle på B lappen.

Hvis så blir tilfellet, vil den få fartssperre som lett lastebil, og tilhørende ekstra kontroller, eller behandles som personbil av SVV?

Da blir den registrert som vanlig klasse B bil. Eneste utfordringen man da vil møte på er tilhengerproblematikken.
Hvis du har BE så er alt ok. Kun B sertifikatet så blir tilhenger over 750 kg utfordrende.

Nei, den ville blitt registrert som lett lastebil, klasse N2, med fartssperre på 90 km/h og diverse andre krav.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA