Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Thule Wingbar Evo på ny leaf

Startet av Slowdriver, lørdag 28. desember 2019, klokken 10:07

« forrige - neste »

Slowdriver

Jeg har kjøpt et takstativ-sett til en Nissan Leaf (40kwh, 2019).

Jeg har nå brukt et par timer på å montere dette uten hell. Problemet er avstanden mellom føttene under det bakre stangsettet (Altså Y-avstanden etter instruksene).

Ifølge instruks-lappen som følger med for Nissan Leaf (Kit 145127, https://www.roofracks.co.uk/pdfs_products/1389_8d11ccc6f806a1fc8f344afe46096e63.pdf) så skal stangsettene stilles inn på avstand 42 på det fremste stangsettet (X), og på avstand 32 på det bakre stangsettet (Y).

Det går helt fint å montere dette foran med avstand 42, men når jeg stiller det bakre settet inn på avstand 32 er det ikke snakk om å få det til. Det blir rett og slett for kort avstand mellom føttene til at begge får plass i hver sin dør. Og det er jo ikke så rart, avstanden mellom dørene er jo minst like stor, om ikke lengre, på bakdørene enn på frontdørene. I tillegg er jo avstanden ned til dørkarmen større. Jeg kan rett og slett ikke skjønne hvordan det skal være mulig å montere dette stangsettet med de tallene som er oppgitt i instruksene.

Er det feil tall for Y-avstanden som er oppgitt i instruksene, eller er det jeg som har gjort en nybegynnerfeil et sted? Har noen her som har montert dette settet støtt på samme problem? Det går nok greit å montere Y-stangsettet greit med å bruke andre avstander enn det står i instruksene, men siden det står tydelig hva avstanden skal være, og den avstanden ikke funker hos meg, kan det jo hende jeg har gjort et eller annet galt i monteringen...

Trekkoppbil

Ut fra hva jeg se i instruksjonene, så skal man foran bruke  298 foran, med 424 på venstreside og 425 på høyre.
Bak skal man bruke 299, med 426 på venstre side og 427 på høyre side.

Bruk av skala eller avstand mellom føttene, avhenger av hva slags rør man har, og om man har Evo eller Edge.

Verdiene er vel ikke så veldig ulikt det man finner i instruksjonen til forgjengeren 1633. Jeg tipper dem stemmer, ellers ville det kommet korreksjon hos Thule:

https://www.thule.com/sv-se/roof-rack/fit-kits/kit-141633-_-141633
https://www.thule.com/sv-se/roof-rack/fit-kits/kit-145127-_-145127

Man skal plassere takstativet med rett Z og W avstander.

Dersom man ikke klarer å gape over dørkarmene, så kan man vel prøve å løsne litt med umbrakonøkkelen, for at dørkarmbrakketene skal bli frie, så kan man stramme dem igjen etter de er huket rundt dørkarmene.

Mounting tutorial thule evo clamp

Slowdriver

Fant ut av det ja...alle målene var riktig både i instruksene og i virkeligheten, men de bakerste krokene må løsnes nesten fullstendig med nøkkel for at de skal klare å gape over dørene på begge sidene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA