Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

To års Model X-eierskap oppsummert

Startet av geear, mandag 16. desember 2019, klokken 22:12

« forrige - neste »

geear

Først av alt, så er vi en familie på fem, jeg er 38 år, alltid vært bil/motorentusiast, kjørt på bane, arrangert treff, antall biler jeg har eid er nok ca. midt på treet, desidert flest BMWer, og vi gikk fra X5 til Model X i november 2017. Etter disse to årene og ca. 30 000 km så ser vårt første Tesla-eierskap ut omtrent som følger.

- Et par episoder som sammen kvalifiserer til topp 3 verste serviceopplevelse på bil (Tesla Forus, desidert verste var med en Audi hos Møller Audi Forus i 2011)
- Desidert beste serviceopplevelse på bil (ironisk nok også Tesla Forus)
- Mest frustrerende eierskap (småfeil, mangelen på informasjonsflyt, to steg frem og ett tilbake på softwareoppdateringer, noen ganger tre steg tilbake, ignorante idioter som hater elbiler av prinsipp, hvor Tesla har den største blinken)
- Mest engasjerende eierskap (elbiler, avgifter, klima, referralprogram, teknologi, lading, planlegging, kjøring, autopilot, til og med en så banal ting som regnsensor eller to prikker over o-en i spotify har blitt en del av daglige diskusjoner)
- Mest inspirerende eierskap (Musk i seg selv, klimaengasjement, Twitter, aksjer)
- Hyppigst verkstedsbesøk (mange "bagateller", ingen driftsstans)
- Morsomste eierskap (tett fulgt av en M5, men på hver sin måte)
- Mest oppmerksomhet og nysgjerrighet fra andre (desidert mest positivt)
- Flest imponerte passasjerer (av både plass, tech og ytelser)
- Beste langturer (blitt mer laidback og mindre aggressiv fører, både på grunn av autopiloten som reduserer komabilistfrustrasjonen, og fordi stoppene er opplagte og tar den tiden de tar)
- Minst isskrapende eierskap (kan ikke huske å ha skrapt is, vet ikke om jeg har isskrape i bilen engang, men hører med til historien at jeg bor i sørvest og jeg husker noe hvitt stoff her i 2012 en gang)
- Beste trekkebil (sjelden opplevd å kjøre fra det meste annet selv med et tonn eller to på kroken...)
- "Verste" trekkebil (redusert rekkevidde)
- Mest minimalistiske bil
- Mest techy bil
- Mest idiotiske prosjekter (sveise skistativ til kroken)
- Mest frusterende bakdører (når sensorer feiler)
- Beste bakdører (omtrent alltid ellers, hata de før vi fikk bilen, har elsket de etterpå)
- Mest revolusjonerende eierskap

Kan lett konkludere med at det har vært et eierskap hvor ytterpunktene har vært touchet i begge retninger, og totalt sett ganske schizo, eller iallfall ambivalent, eierskap, men suverent flest positive sider.

Det mest skremmende akkurat nå, er at jeg ikke vet hva annet jeg skulle hatt. Model X har gjort meg tom for drømmebiler. Alt jeg setter meg inn i føles gammelt og utdatert fra det øyeblikket jeg har satt meg inn og må ta i døra og dra den inntil for egen maskin. På sett og vis en forbannelse. Har ingen som helst cravings etter en Cayenne, eller en Bentayga for den skyld. Sette seg inn i noe som gir dårlig samvittighet om man trår flat fjøl før motoren er varm, og så videre.  :o Hadde tatt imot en X Performance om noen ville bytte, men går ikke rundt og tenker at jeg skulle hatt det. Tar meg aldri i å savne ytelse lenger.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 16. desember 2019, klokken 22:12

Det mest skremmende akkurat nå, er at jeg ikke vet hva annet jeg skulle hatt. Model X har gjort meg tom for drømmebiler. Alt jeg setter meg inn i føles gammelt og utdatert fra det øyeblikket jeg har satt meg inn og må ta i døra og dra den inntil for egen maskin. På sett og vis en forbannelse. Har ingen som helst cravings etter en Cayenne, eller en Bentayga for den skyld. Sette seg inn i noe som gir dårlig samvittighet om man trår flat fjøl før motoren er varm, og så videre.  :o Hadde tatt imot en X Performance om noen ville bytte, men går ikke rundt og tenker at jeg skulle hatt det. Tar meg aldri i å savne ytelse lenger.

Da kan jeg anbefale en Model 3 som nr. 2 elbil ;) Den gir en helt annen kjøreopplevelse enn X (begge er supre, men på hver sin måte) og selv en SR+ føles grisekjapp. Den går som en gocart i svingene (kanskje spesielt SR+ pga. lav vekt) og har en ekstremt kontant styring med lite ratt. To biler som utfyller hverandre meget bra etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Topsy

Vil du da anbefale den til meg som aldri har eid elbil? Familie på 3 (2åring) som både kjører daglig og langturer på hytte og norgesferier.
Vi leverer inn Tiguan leasing som denne skal erstatte om ikke lenge. Fruen vil ha suv for å sitte høyt,  så S er mest sannsynlig ute av bilde. 3 blir nok for liten.

Jeg er 100%sikker på at bilen dekker formålet, men litt ambivalent på eventuell all frustrasjonen man kan ende opp med til noe som koster opp mot 1 mill.

(Vurderer ny bil)

AndreasRingdal

Sitat fra: Topsy på tirsdag 17. desember 2019, klokken 00:39
Vil du da anbefale den til meg som aldri har eid elbil? Familie på 3 (2åring) som både kjører daglig og langturer på hytte og norgesferier.

Har hatt X75 6 seter i et år i morgen. Snart 35k KM. 5000 av de på bilferie t/r alpene. Tenker nesten hver dag jeg kjører den at jeg digger den bilen.

Hovedgrunnen vår for å velge X er plassen. Er selv 193, kona 180 og trettenåringen 2cm lavere enn meg pr nå og vi har alle god plass. Sistemann er bare 150cm så han får plass hvor som helst.

Manglende mulighet for takboks gjør at man får veldig kreativ bruk av sykkelstativ. Har hatt grill bakpå der på vei til søppelplassen og juletreet havnet også der.
Hvem trenger cybertruck når vi har clip on lasteplan.

Har heldigvis ikke måtte vært innom verksted med min enda. Har en knirkelyd i dashbordet og gul stripe rundt skjermen de skal få gjøre noe med når de åpner her i haugesund.

Har tidligere hatt Golf, Touran og Leaf som familiebiler og etter to år med Leaf så er det aldri fossilbil igjen.
Hadde det ikke vært for at eldstemann satt sidelengs på siste bilferien vi hadde så hadde vi muligens ventet på Modell Y.

E-Tron var også mulig kandidat men den var det når vi kjøpte ca 11 mnd ventetid på.
Nå som 50 utgaven av den er kommet så er den et veldig rimelig alternativ til Modell X om det er bil av den gamle typen du er ute etter.

For å sitte høyt er Hyundai Kona også et alternativ. Nok en vi ekskluderte pga ventetid.

TM3 hadde vi ikke fått tuba og tromboner inn i
Andreas
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Hodetelefoner

Finnes det andre biler som kan sammenlignes med model X?
Eneste savnet er et 2000kWh batteri og støydemping.  Kan dessverre ikke få alt

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. desember 2019, klokken 22:32
Da kan jeg anbefale en Model 3 som nr. 2 elbil ;) Den gir en helt annen kjøreopplevelse enn X (begge er supre, men på hver sin måte) og selv en SR+ føles grisekjapp. Den går som en gocart i svingene (kanskje spesielt SR+ pga. lav vekt) og har en ekstremt kontant styring med lite ratt.
Støtter deg i denne, men vil da anbefale preformance (som jeg har) det er absolutt mest kjøreglede for pengene du får i dag!

Ulempen er litt det samme som gr beskriver, denne bilen gjør det meste annet temmelig uinteressant. Jeg synes nå de fleste andre biler er sykt trege, slappe, uhåndterlige og overlesset med rot. Det er jo litt morsomt at en amerikansk liten sedan har ytelser som kun slås av preformance S/X og Taycan Turbo S (samt supersportsbiler av fossiltypen til x ganger prisen).

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 16. desember 2019, klokken 22:12
Det mest skremmende akkurat nå, er at jeg ikke vet hva annet jeg skulle hatt. Model X har gjort meg tom for drømmebiler.
Det er jo egentlig en bra ting, du kan jo da bare ha bilen du allerede har

I fremtiden så kommer jo både Cybertruck og Rivian S1, begge disse vil kunne erstatte en X (hvis du liker stilen)

AndreasRingdal

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 17. desember 2019, klokken 06:42
Finnes det andre biler som kan sammenlignes med model X?
Eneste savnet er et 2000kWh batteri og støydemping.  Kan dessverre ikke få alt

Av det som er tilgjengelig for kjøp pr i dag er det vel e-Tron som er nærmest. Mye gøy på vei. Skoda sin Vision IV virket lovende sist jeg såg på den. I.D. Buzz er vel enda 2-3 år frem i tid.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

kodax

Svært liten lasteplass i etron avgjorde for oss til fordel for X. I etterkant er det også overlegent med 7 seter, Teslas ladeinfrasstruktur, plass til hundebur og fortsatt 6 seter, samt alt annet kult som @gr nevner. Med X-box på tvers bak som har plass til ski og enda mye mer bagasje savner jeg heller ikke taklastmulighet, det er mye mer behagelig enn å klatre opp på taket (og de få gangene jeg skal ha med meg lange planker o.l. tar jeg henger.)
Skulle gjerne hatt litt mer stille kabin, og noen småfeil har det vært som har blitt fikset kjapt her i Oslo, men det fins absolutt ingen annen totalpakke i nærheten hverken nå, og jeg tror heller ikke de neste årene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Larsebass

Enig. Hatt min X i 1,5 år nå og kjørt 46000km. Flott bil og stort sett grei service. Veldig fornøyd med Moss/Rygge SC.

Kjørte Bergen Fredrikstad på en dag for to uker siden i vekslende vær (regn, vind, snø) og hadde ikke orket det med en bil uten Teslas ladenett. %-angivelse ved ankomst ladere (to stk, en i Lærdal og en på Golf) stemte på en prikk.

Tesla X75D.

nie

Enig i alt, gr.
...men bilen nærmer seg 60000km etter 26mnd og jeg har egentlig lyst å bytte den i en nyere X. Men det blir for dyrt.
E-tron er uaktuell før de har fått etablert et skikkelig ladenettverk.
Så da får jeg holde ut med «Gamlingen».

geear

Ser ingen fare å anbefale å kjøpe Model X, ville aldri vært foruten de to årene, på mange måter det mest revolusjonerende produktet jeg kan huske å ha hatt. Sier bare at det kan være lurt å være forberedt på at det ikke er det beste av alle verdener, og at man bør forstå at man er med på å utvikle et revolusjonerende produkt videre. Jeg husker jeg fikk en girkasseoppdatering på en BMW en gang, etter noe klaging, og at jeg muuuuuligens, hvis jeg kjente fryktelig godt etter i lilletåa, helst på en god dag, med vind fra sør og en dose placebo i koppen, kunne kjenne antydninger til en form for endret oppførsel på girkassen. Ellers har bilene vært akkurat det jeg kjøpte, med alle bugs og quirks og irritasjoner det medførte. Model X-en har vært så mye mer.

Og skal man gå fra fossilbil til elbil, så finnes det andre elbiler som er mer fossilbilaktige å bruke enn Tesla, men jeg er allikevel sikker på at en overgang til Tesla er det som er mest smertefritt. Det finnes uendelig med kunnskap og informasjon på nettet, bilene er gjennomprøvd, ladenettverket og ladeplanleggingen er helt suverent best, champions league, mens resten er i 3. divisjon på Færøyene. Iallfall de dagene alt er dritt, og de dagene har jeg enda til gode å oppleve med Tesla sitt ladenettverk og ladeplanlegging.

daktari

Gjenkjennelig bilde - fra en tildigere S-eier.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

Enig i alt gr og andre har sagt.

Enda en fin ting med en TMX er at den egner seg veldig godt som telt. Og takket være klimaanlegget spiller ikke utetemperaturen noen rolle. 40C-dager nedi Europa eller -20 i Norge fungerer begge deler.

Kinder-egg er alt for svakt uttrykt!

Sjøhyene

Sitat fra: Topsy på tirsdag 17. desember 2019, klokken 00:39
Vil du da anbefale den til meg som aldri har eid elbil? Familie på 3 (2åring) som både kjører daglig og langturer på hytte og norgesferier.
Vi leverer inn Tiguan leasing som denne skal erstatte om ikke lenge. Fruen vil ha suv for å sitte høyt,  så S er mest sannsynlig ute av bilde. 3 blir nok for liten.

Jeg er 100%sikker på at bilen dekker formålet, men litt ambivalent på eventuell all frustrasjonen man kan ende opp med til noe som koster opp mot 1 mill.

(Vurderer ny bil)
Do it! Beste bilen og produktet jeg noensinne har eid. Elsket min S, men når vi ble 6 i familien så måtte vi bytte til X. Satser på å nå ha denne i ca 10 år.
De fleste opplever noen ting som må fikses, men min erfaring er at tesla alltid er ekstremt greie og vi får alltid tesla leiebil når den er inne. Og for oss ila 6 år som tesla eier og 150' km har det aldri vært alvorlige feil som medfører driftstans.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA