Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med Easee ladeboks, formidlet av Circle K.

Startet av sveander, mandag 16. desember 2019, klokken 10:16

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: sveander på tirsdag 04. februar 2020, klokken 22:50
I kveld virker den ikke. Den er offline
Så nå lader jeg med vanlig lader til bilen

Ser på app at den er offline som den var i helgen også. Den ber om brikke for å lade , men  det hjelper ikke

Edit ; oppdatering 5/2 . Ringte kundeservice i dag og de visste ikke om noen problemer. Men han ordnet nå så jeg ikke er avhengig av nettverket som disse laderne står på. Håper det gjorde den enda dummere og at nå kan jeg lade uansett hva Circle k gjør.
Jeg har heldigvis ikke fått kontakt med laderen via app, den har virket utmerket siden "kundeservice" gjorde den "dum". Laderen fungerte uten problemer i går.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Anterialis

Kun et spørsmål, låser Circle K ladeboksen (Easee) til sin egen app? Kan du bruke den vanlige appen til Easee? Jeg kjøper Easee ladeboksen i disse dager via Tibber, kan ikke du bruke din Easee-boks som om du kjøpte den et annet sted?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

hsa77

Sitat fra: Anterialis på onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23
Kun et spørsmål, låser Circle K ladeboksen (Easee) til sin egen app? Kan du bruke den vanlige appen til Easee? Jeg kjøper Easee ladeboksen i disse dager via Tibber, kan ikke du bruke din Easee-boks som om du kjøpte den et annet sted?
Cirkle K vil etterhvert ta betalt, mener det var 39kr per måned. Dersom man ikke ønsker å betale blir laderen satt offline og virker som en "dum" lader - slik min lader fungerer nå... Hva som må gjøres for å få laderen online mot andre enn Cirkle K vet jeg ikke.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Lars C. Krogenæs

Hei

Easee Home laderen som Circle K leverer, er identisk med den Tibber leverer. Ladestasjonen har et innebygget simkort og aktivt mobilabonnement som skal dekkes inn av månedskostnaden. Ladestasjonen trenger OK dekning, eller bedre, for å fungere bra. Dersom det er dårlig 4G dekning, kan den kobles opp på lokalt WiFi.

Alle Easee Home ladestasjoner kommuniserer med Easee sin cloud-tjeneste. Så kobler Circle K, Tibber, e-fuel og andre seg mot easee sin cloud for å kommunisere med laderen.

Easee satte dette først opp mot Tibber med en proprietær kommunikasjonsløsning, mens Circle K, e-fuel og andre bruker systemer som krever OCPP. Det har vært mye ustabilitet med OCPP fra Easee sin side, men det jobbes med dette og bare de siste 24 timene har ting blitt mer stabilt. Circle K er ikke fornøyd med den tjenesten vi har levert, og har derfor heller ikke innført betaling for denne tjenesten. Easee home er en fantastisk ladestasjon med mange muligheter fremover, og det vil komme mye spennende løsninger i årene fremover, selv om vi er "et stykke unna" i dag.

Det er fullt mulig å bytte leverandør av app. Har du kjøpt ferdig installert ladestasjon av Circle K, er det ingenting i veien for å gå over til Tibber, og omvendt. Gå inn på easee.cloud, registrer deg som bruker og velg hvilket selskap din ladestasjon skal være koblet opp mot. Husk å ta kontakt med gammelt selskap for å si opp avtalen, slik at du ikke risikerer å måtte betale for et abonnement du ikke har sagt opp. Ta kontakt med ny tjenesteleverandør og si at du vil bli kunde.

Lars
Circle K

 

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hsa77

Fint og hyggelig at Lars her på forumet svarer grundig på vegne av Cirkle K - MEN de færreste kundene er nok her på forumet!

Hva med å sende en epost til kundene om problemene med Easee og appstyring?

Og ikke minst, hva med å ha en kundeservice  for hjemmelading som faktisk holder åpent når folk er hjemme... Når apparater vi er helt avhengige av skal bli smarte og kreve oppkobling mot skyen for å virke holder det ikke med kundeservice med åpningstider som en gammeldags bankfilial (de fleste banker har nå kundetelefon som er åpen 7 dager i uka fra tidlig morgen til sen kveld...).
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

KjellO

Jeg kjøpte Easee ladenoks via Tibber og den fungerer kjempebra. Anbefales.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Anterialis

Hvorfor trenger egentlig Easee 4g nett? Eller den fungerer kanskje på 3G også? Er vel flere steder med god 3g dekning kanskje?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

sjokomelk

Sitat fra: Anterialis på søndag 09. februar 2020, klokken 10:00
Hvorfor trenger egentlig Easee 4g nett? Eller den fungerer kanskje på 3G også? Er vel flere steder med god 3g dekning kanskje?
3G/UMTS-nettet er lagt ned ganske mange steder i Norge allerede. Telenor begynte å fjerne det allerede i fjor, og skal ha dratt ut pluggen helt i løpet av 2020.
Telenor og Telia har åpnet nye nett på 800MHz som kalles LTE-M og NB-IoT som begge er 4G-varianter, og er ment for dingser som trenger nettilgang. (IoT = Internet of Things)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lars C. Krogenæs

hsa77:

Circle K sin kundeservice er åpen 24t i døgnet. På dagtid går førstelinjesupport til Riga. Kan ikke de fikse problemet blir det videresendt til de på jobb i Oslo, som kun jobber med lading.
Mellom 16.00 og 21.00 har vi opprettet et eget kveldsteam i Oslo som svarer på spørsmål om lading, og er også de som svarer på e-post. Dette er et kompetent team som har fått endel opplæring, og som lærer mer hver uke som går. Kan ikke de løse problemene blir det sendt til de på jobb på dagtid. Nattestid og i helgene er det et annet norsktalende team på jobb i Riga, som kan bistå kunder med enkle ladeutfordringer, og kan varsle duty-officer i bakvakt ved større hendelser.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hsa77

#24
Lars:
Takk for utfyllende og godt svar. Med folk som deg på laget kommer nok Cirkle K til å levere en god tjeneste etterhvert! Det gjenstår en del, først og fremst at appen virker, men det er også et forbedringspotensial på kommunikasjon med kundene.

Etter å ha undersøkt litt forstår jeg hva jeg gjorde feil da jeg hadde det travelt og ikke fikk laderen til å virke. Jeg  tok frem telefonen og gikk inn på m.circlek.no. Der valgte jeg Circle K og "kundeservice" - da kommer det frem en rekke telefoner som har åpningstid 08-16 - kun sperring av kort står som døgnåpent. Lading er ikke nevnt i det hele tatt på denne lista og jeg prøvde derfor å ringe sentralbordet og fikk da en telefonsvarer som fortalte at åpningstidene var man-fre 08-16.

Telefonnummer til kundeservice for lading finner man ved å velge reklamebanneret "Circle K Charge" scrolle seg helt i bunn på siden og velge "kontakt oss",   i bunnen på neste side finner man et telefonnummer. At dette er en døgnåpen kundeservice for hjelp med lading er ikke åpenbart... Hvorfor står ikke dette nummeret på siden med de andre kundenumrene? Spesielt siden nummeret for å sperre kort er det samme som nummeret man skal ringe for å få hjelp med lading....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

sveander

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

sveander

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 07. februar 2020, klokken 10:48
Hei

Easee Home laderen som Circle K leverer, er identisk med den Tibber leverer. Ladestasjonen har et innebygget simkort og aktivt mobilabonnement som skal dekkes inn av månedskostnaden. Ladestasjonen trenger OK dekning, eller bedre, for å fungere bra. Dersom det er dårlig 4G dekning, kan den kobles opp på lokalt WiFi.

Alle Easee Home ladestasjoner kommuniserer med Easee sin cloud-tjeneste. Så kobler Circle K, Tibber, e-fuel og andre seg mot easee sin cloud for å kommunisere med laderen.

Easee satte dette først opp mot Tibber med en proprietær kommunikasjonsløsning, mens Circle K, e-fuel og andre bruker systemer som krever OCPP. Det har vært mye ustabilitet med OCPP fra Easee sin side, men det jobbes med dette og bare de siste 24 timene har ting blitt mer stabilt. Circle K er ikke fornøyd med den tjenesten vi har levert, og har derfor heller ikke innført betaling for denne tjenesten. Easee home er en fantastisk ladestasjon med mange muligheter fremover, og det vil komme mye spennende løsninger i årene fremover, selv om vi er "et stykke unna" i dag.

Det er fullt mulig å bytte leverandør av app. Har du kjøpt ferdig installert ladestasjon av Circle K, er det ingenting i veien for å gå over til Tibber, og omvendt. Gå inn på easee.cloud, registrer deg som bruker og velg hvilket selskap din ladestasjon skal være koblet opp mot. Husk å ta kontakt med gammelt selskap for å si opp avtalen, slik at du ikke risikerer å måtte betale for et abonnement du ikke har sagt opp. Ta kontakt med ny tjenesteleverandør og si at du vil bli kunde.

Lars
Circle K



Takk Lars for at du bryr deg. Dette er mye bedre enn de tomme svarene man får på kundeservice. Beklager å si det

Jeg har stusset på dette med 4 G for de har sagt noe om det til meg også. Jeg har logget på laderen og der ser jeg at det er full dekning for 4G . Jeg har også prøvd ved å kople til hjemmenettverk . Men det er bare ikke stabilt. Jeg har tro på denne forklaringen med OCPP. Nå falt det også en brikke på plass mht nettverket som vi er tilkoplet. Det er egentlig Tibber sin cloudløsning.

Nå håper jeg på bedre app og at ting skal funke. Det gode er at Circle k har stilletiende godtatt at jeg har bestridt faktura siden den ikke er stabil. 
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

sveander

Og i dag kom inkassovarsel.

Uten noen svar på mine innvendinger og bestridelse av at varen er komplett.
Slik er det bare man er stor 
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

RR0202

#28
Bestillte lader 17. januar og fikk bestillingsbekreftelse med en gang. Hørte ikke noe på flere uker og henvendte meg via epost for å forhøre meg om fremgang, ingen svar, sendte enda en mail med samme resultat. Denne uken sendte jeg mail om at jeg ikke lengre ønsket laderen pga sen levering og ingen kontakt. Da ble jeg etter et par timer oppringt av montør. De hadde nettopp fått bestillingen. Sa til dem at jeg godt kunne få den installert om det skjedde snarlig, og informerte Cirkle K om dette samtidig via mail. Har fått svar på dette at det er ok, og med en liten rabatt pga ventetid. Idag fikk jeg igjen mail om at denne var avbestilt og ikke ble sendt installatør. Gleder meg til fortsettelsen, mulig jeg får en lader på veggen iløpet av sommeren :)
Virker rotete på kundesenteret da de ikke svarer på mail og ikke klarer å følge opp bestillinger, helt til jeg melder om at jeg vil avbestille. Installatør er også ganske oppgitt da informasjon jeg fikk ikke stemmer, hvor det står at lader blir sendt til dem, men installatør meldte om at de må bestille etter å ha kontaktet meg. :)

Nå angrer jeg igjen på at jeg valgte å beholde bestillingen, og kunne helst sett meg om etter annen seriøs aktør.

sveander

Sitat fra: RR0202 på fredag 13. mars 2020, klokken 16:35

Nå angrer jeg igjen på at jeg valgte å beholde bestillingen, og kunne helst sett meg om etter annen seriøs aktør.

Har det skjedd noe mer?
Jeg har nå betalt faktura , men saken er ikke avsluttet for jeg mener jeg har fått et produkt som ikke gir den funksjonalitet som Circle k lovte. Forbrukerrådet har nå saken så får vi se hva som skjer. 
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA