Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelader gir kun 6.6kw på Model S, men 7.4 kW på i3?

Startet av Torkor, mandag 16. desember 2019, klokken 08:18

« forrige - neste »

Torkor

Har to ZAPPI-ladere i garasjen. De er satt opp likt og leverer inntil 32A/240V. Når BMW i3en er koblet til, gir begge laderne 7.4kW, men på TESLAen gir de 6.6kW. Målt av laderne - ikke av bilene. Har satt maks ladestrøm på Teslaen, noe som stopper på 30A. Slik har det vært siden installasjon for et år siden, men lurer på hvorfor Tesla ikke tar imot full effekt fra ZAPPIen.  Kanskje noen vet?

Model S75D 2018.

fredag

Har du skrudd ned ladehastigheten på denne posisjonen tidligere? I så fall vil bilen din huske denne reduserte ladehastigheten, og ikke trekke mer enn dette på denne posisjonen, inntil du evt selv trykker på høyere ladehastighet på skjermen i bilen.

Ved jordfeil kan bilen sette ned ladehastigheten.

Hvis du har en gammel Model S som ikke har fått byttet ut "charging harness" elns på garanti, så vil den ikke klare å lade raskere enn 26A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Torkor

Takk for svar, men nei, det er ikke geolokasjon som er aktiv, og bile er en september 2018 produksjon.

sjokomelk

Hva står i dashbordet/appen på Teslaen mens den lader? Står det 30/30 eller 32/32? Eller 30/32? Eller noe helt annet?
Hvis det siste tallet er 30A, så er Zappi satt opp til å sende pilotsignal om at 30A er høyeste tillatte strømtrekk.

Tesla justerer også ned strømmen hvis spenningen synker for mye under belastning. Hva sier bilen om spenningen i det du plugger inn ladekabelen og det står 0/30A, og hva sier den mens den er på full belastning?
Tenkt eksempel er at du har 237V i det du plugger inn kabelen og det ikke er belastning. Men under full 32A last går spenningen ned til 207V. Da vil algoritmene til Tesla justere ned strømmen for å belaste kursen mindre. For et så ekstremt spenningsfall som 30V skal ikke skje hvis alt er OK i installasjonen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Torkor

Takk for svar. Det står 30/30.  Da er det noe i kommunikasjonen mellom Zappi og Tesla.  Og laveste spenning jeg har sett er 235V.
Imidlertid setter jeg opp en Tesla Wall Charger i stedet for den ene ZAPPIen nå, så da lader jeg TESLAen med den i stedet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA