Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri og litt annet

Startet av Drumworks, søndag 15. desember 2019, klokken 18:44

« forrige - neste »

Drumworks

Hei

Er ganske fersk som Tesla-eier, og kommer stadig opp med nye spørsmål. Lurer litt på følgende. Har skjønt at man får mindre rekkevidde på vinter, men...

Har nå kjørt en langtur på 269,4km. Forbruk står da på 63,5Kw, snitt 236wt/km. 269,4/63,5x90 = 381. Dette stemmer godt med at det stod 380 når batteriet var fulladet. Mener å ha lest et sted at rekkevidde på 2016 90D var i overkant av 410km når de var nye. Dette gir et tap på i underkant av 10% på 3 år. Er det normalt?

Men så kommer det store spørsmålet. Gjenstående kilometer på batteriet når jeg parkerte var 45. Altså ville bilen ha gått ca.315km når batteriet ville vært tomt, ikke 380. Forbruket ville vel da stått på i underkant av 75Kw (16,7% under 90) Enten så stemmer ikke oppgitt forbruk av Kw i displayet, eller så er jo batteriet mye dårligere enn det burde være.

Bilen skal snart inn på siste inkluderte service på 80k, og listen over ting jeg stusser på i en bil i denne prisklassen begynner å bli lang. Hvilke av tingene under bør jeg kunne forvente fikset uten kostnad.

1. Ghosting i frontrute. Må jo måles, men jeg ser både dobbelt og trippelt på ganske kort avstand, og skjønner ikke hvis det ikke er utenfor normalen.
2. Lister rundt dørene. Suser noe fryktelig, og langt mer enn noen andre biler jeg har hatt.
3. Får vann inn i setene fra vingedørene når de åpnes. Har skjønt at det har noe med noen dreneringskanaler å gjøre.
3. Skjermen fryser ganske ofte, både når bilen er varm og kald. Med barnesikring på bakdørene får man jo da blant annet ikke opp dørene fra innsiden av bilen.
4. Mulig ladefeil. Lader på 32A hjemme, men får kun 16/24 på en 22kw-lader.
5. Bremsene skriker ganske ofte. Blir borte når jeg gir dem et hardt trykk, men har aldri opplevd dette på andre biler.

Kjøpte bilen på 66k i september, og har nå gått 74. Bilen hadde da i følge forhandler nettopp vært inne til service. Stusser over at endel av dette ikke er oppdaget tidligere.

2016 Tesla X90D

geear

Har du den på typical eller rated (display-settings)? Du kan ellers ikke regne med 90 kWh tilgjengelig da den var ny, det er hele pakken, kjenner ikke 90 noe særlig, men kan godt hende den ikke hadde mer enn ca. 82 kWh tilgjengelig som ny. Resten er under 0 % og over 100 %. Her kan helt sikkert noen komme med mer viten om 90-pakken.

1. Ghosting bør ikke være en diskusjon engang, men ufattelig at noen har kjørt med det så lenge. Har aldri sett det i biler fra de siste par årene, men hadde det nylig på en '16 90D loaner.

3. På min var det pakningene i toppen som var limt for tett sammen, så vannet rant over i stedet for mellom og ut dreneringen. Ble limt på ny kort tid etter levering, og har ikke vært noe problem siden. Åpne døra og sjekk avstanden mellom de. Mener det skal være ca. 5 mm glipe.

4. 32 A hjemme er sikkert 1-fas eller 230V IT/kvasi 3-fas? Kan hende feil på kabel eller ladestasjon, eller kanskje en defekt dellader i bilen din (da får du bare brukt to av fasene på 400 V).

5. Ikke hatt, men skrikende bremser (uansett bilmerke) løses ofte med smøring. Det er Brembo-bremser på bilen din, og de leverer bremser til veldig mange. Men de MÅ ha årlig service/smøring!!! Alt annet er gambling med liv og helse...

Drumworks

Sitat fra: gr på søndag 15. desember 2019, klokken 20:23
Har du den på typical eller rated (display-settings)? Du kan ellers ikke regne med 90 kWh tilgjengelig da den var ny, det er hele pakken, kjenner ikke 90 noe særlig, men kan godt hende den ikke hadde mer enn ca. 82 kWh tilgjengelig som ny. Resten er under 0 % og over 100 %. Her kan helt sikkert noen komme med mer viten om 90-pakken.

1. Ghosting bør ikke være en diskusjon engang, men ufattelig at noen har kjørt med det så lenge. Har aldri sett det i biler fra de siste par årene, men hadde det nylig på en '16 90D loaner.

3. På min var det pakningene i toppen som var limt for tett sammen, så vannet rant over i stedet for mellom og ut dreneringen. Ble limt på ny kort tid etter levering, og har ikke vært noe problem siden. Åpne døra og sjekk avstanden mellom de. Mener det skal være ca. 5 mm glipe.

4. 32 A hjemme er sikkert 1-fas eller 230V IT/kvasi 3-fas? Kan hende feil på kabel eller ladestasjon, eller kanskje en defekt dellader i bilen din (da får du bare brukt to av fasene på 400 V).

5. Ikke hatt, men skrikende bremser (uansett bilmerke) løses ofte med smøring. Det er Brembo-bremser på bilen din, og de leverer bremser til veldig mange. Men de MÅ ha årlig service/smøring!!! Alt annet er gambling med liv og helse...


Står på typisk, altså den laveste angivelsen.

Hvor langt kjører andre med 2016 90D på vinterstid?

Lader hjemme er 230 3-FAS.

Skal sjekke pakningene?

Har smurt listene med silikon. Kan det være hjelp i noe annet jeg kan påføre for å se om det blir mindre vindstøy?
2016 Tesla X90D

geear

Typical bruker noe rundt 215 Wh/km som faktor..

Har ikke pakningsstøy selv, så vet ikke noe om det. Ville prøvd å teipe over en og en pakning og sett om det kunne hjelpe.

o.b.lix

Sitat fra: Drumworks på søndag 15. desember 2019, klokken 18:44
2. Lister rundt dørene. Suser noe fryktelig, og langt mer enn noen andre biler jeg har hatt.
Har hatt det jeg også. Bakdør måtte justeres. Meld inn til servicesenter (SC), så fikser de det på garanti.

Sitat fra: Drumworks på søndag 15. desember 2019, klokken 18:44
3. Får vann inn i setene fra vingedørene når de åpnes. Har skjønt at det har noe med noen dreneringskanaler å gjøre.
Også hatt på min. Var feilmontert pakning. Når bilen har gått så langt, har pakning fått feil fasong og må byttes. Meld inn til servicesenter (SC), så fikser de det på garanti.

Sitat fra: Drumworks på søndag 15. desember 2019, klokken 18:44
3. Skjermen fryser ganske ofte, både når bilen er varm og kald. Med barnesikring på bakdørene får man jo da blant annet ikke opp dørene fra innsiden av bilen.
Kan være fullt minne, dette tømmer de over lufta (OTA, over the air) om du ringer de på hjelpetelefonen, eller meld det inn til SC.

Sitat fra: Drumworks på søndag 15. desember 2019, klokken 18:44
4. Mulig ladefeil. Lader på 32A hjemme, men får kun 16/24 på en 22kw-lader.
230v eller 400v? Merke lader?

Sitat fra: Drumworks på søndag 15. desember 2019, klokken 18:44
5. Bremsene skriker ganske ofte. Blir borte når jeg gir dem et hardt trykk, men har aldri opplevd dette på andre biler.
Skrik på bremser er enten slitasjevarsel og klosser må byttes, eller at bremsene henger litt.
Må ha litt omsorg i form av bytte av klosser og/eller oppsmurning av kalipper som tidligere nevnt av gr. Kan gjøres selv om du er handy, eller hvilket som helst verksted kan gjøre dette. Dekkes ikke av garanti.

Sitat fra: Drumworks på søndag 15. desember 2019, klokken 18:44
Hvor langt kjører andre med 2016 90D på vinterstid?

Hvor langt er et tau?
Tesla (og elbiler generelt) er så energieffektive at andre faktorer har mye større påvirkning på forbruk enn du er vant med, så det er ikke enkelt svar, noen faktorer som påvirker:

- Temperatur:
Kulde gir mindre kapasitet på batteri, det klarer rett og slett ikke å levere ut all energi som er lagret. Energien forsvinner ikke, den kan hentes ut igjen når batteriet er varmt igjen. Tesla løser dette med å varme opp batteriet, men dette krever en del energi og rekkevidde i starten av en tur, etter en stund brukes varmen fra motor til å varme batteri og kupe.

Kupe blir også oppvarmet av varmeapparat som trekker strøm av batteri i starten, senere av overskuddsvarme fra motor. Varmen er 6kW i kupe og 6kW på batteri, (samt 3 eller 6kW (usikker på tallet) i baksetet om du har 6/7 seter og det folk bak). Setter du på rangemode, bruker ikke kupevarme fra batteri og bare 3kW til å varme batteri, så det kan forlenge. Jeg har kjørt i 5 år og 250.000 km og bruker aldri rangemode, jeg liker komfort bedre og har det alltid så varmt at jeg kan bruke T-skjorte, så den betyr ikke mye i praksis)

- Regn/snø/slaps:
Det er mye mer rullemotstand i regn og ikke minst snø og slaps enn man skulle tro. Tørre veier gir lengst rekkevidde.

- Fart:
Luftmotstand har mye å si her, finnes artige formler for det, men å kjøre i 110 gir kortere rekkevidde enn å kjøre i 80 eller 60.

- Vind:
Motvind er som om du ligger i høyere fart og gir derfor lavere rekkevidde.


Jeg har slått over fra km-visning til % og synes det er mer avslappende å se på. Opplever at rekkeviddeindikatoren til GPS er ganske presis da.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Drumworks

Sitat fra: Drumworks på søndag 15. desember 2019, klokken 18:44
4. Mulig ladefeil. Lader på 32A hjemme, men får kun 16/24 på en 22kw-lader.
230v eller 400v? Merke lader?

Altså. Hjemme funker det helt fint på en 230/3fas, mens det på de offentlige laderne jeg har prøvd, Fauske hotell og City Nord i Bodø switcher fra 24A til 16/24 straks den kobles til.
2016 Tesla X90D

geear

Samme kabel begge steder, eller har du prøvd med to forskjellige?

Drumworks

Sitat fra: gr på lørdag 21. desember 2019, klokken 08:27
Samme kabel begge steder, eller har du prøvd med to forskjellige?


Samme kabel, og den funker som sagt hjemme.
2016 Tesla X90D

geear

Ja, men hjemme lader du med 230V kvasi 3-fas, da bruker du kun N-leder og to av tre faseledere i kabelen, for totalt 8,5 kW effekt. På 400 V (22 kW stasjon) kan du få inntil 16,5 kW, og da må alle tre faselederne brukes. Test annen 3-fas 32 A kabel først, er det likt så er det nok feil på ombordlader, da må du til Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA