Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla S eller fossil som familiebil?

Startet av Davs, søndag 15. desember 2019, klokken 16:49

« forrige - neste »

1000kwh

Når vi kjører opp til hytta så synes jeg det er helt greit med de grøftelysene. Da får jeg bedre oversikt over grøftkanten.

Ellers er lysene helt OK. Men så er ikke jeg noen 1000 meter fyr som skal lyse opp hele Hardangervidda. Klarte meg i mange år med en gammel 5-serie og halogenlys :D

PF

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 24. desember 2019, klokken 10:26
Når vi kjører opp til hytta så synes jeg det er helt greit med de grøftelysene. Da får jeg bedre oversikt over grøftkanten.

Ellers er lysene helt OK. Men så er ikke jeg noen 1000 meter fyr som skal lyse opp hele Hardangervidda. Klarte meg i mange år med en gammel 5-serie og halogenlys :D

Er jo det som er problemet, alle sammenlikner tesla mot sin haug gamle bil fra forrige århundre. Lysene på min e-tron er episke i forhold til model 3 (som er det jeg har kjørt i senere tid)
Ser tidligere i tråden her, sammenlikne akselerasjon mot en pajero? En a6 3.0 tdi med 272hk er sprek nok som en familiebil, selv om den ikke følger model s.
Bil ramler ned til følelser, men man må sammenlikne nytt mot nytt og ikke eldgammelt mot nytt.
For min del ble det for mye stress med e-tron og lading nå i julen, og volvoen fikk oppgaven med å være årets juleslede. i det vanlige er det kun e-tronen som blir brukt, men å si at man aldri vil gå tilbake til fossilt som enkelte gjør skjønner jeg ikke, hvis man har hatt en litt moderne fossilbil.

fonberg

#47
Sitat fra: PF på tirsdag 24. desember 2019, klokken 14:03
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 24. desember 2019, klokken 10:26
Når vi kjører opp til hytta så synes jeg det er helt greit med de grøftelysene. Da får jeg bedre oversikt over grøftkanten.

Ellers er lysene helt OK. Men så er ikke jeg noen 1000 meter fyr som skal lyse opp hele Hardangervidda. Klarte meg i mange år med en gammel 5-serie og halogenlys :D

Er jo det som er problemet, alle sammenlikner tesla mot sin haug gamle bil fra forrige århundre. Lysene på min e-tron er episke i forhold til model 3 (som er det jeg har kjørt i senere tid)
Ser tidligere i tråden her, sammenlikne akselerasjon mot en pajero? En a6 3.0 tdi med 272hk er sprek nok som en familiebil, selv om den ikke følger model s.
Bil ramler ned til følelser, men man må sammenlikne nytt mot nytt og ikke eldgammelt mot nytt.
For min del ble det for mye stress med e-tron og lading nå i julen, og volvoen fikk oppgaven med å være årets juleslede. i det vanlige er det kun e-tronen som blir brukt, men å si at man aldri vil gå tilbake til fossilt som enkelte gjør skjønner jeg ikke, hvis man har hatt en litt moderne fossilbil.

Her er noen av mine grunner til at det er uaktuelt å gå tilbake til fossilt:
-full tank hver morgen, og slippe å bruke tid på drivstoffylling med unntak av på noen få langturer i året
-spare 25.000,- pr år i drivstoffutgifter
-enklere og 3x mer effektiv drivlinje
-totalt sett mye bedre pakke for pengene (plass, sikkerhet, prestanda, drivstofføkonomi mm.) enn man etter mine mål kan få om man velger fossilt
-beste 4wd jeg har prøvd til mitt bruk
-har blitt «allergisk» mot dieselkakling, kaldstart og stank 😊

Skulle gjerne hatt bedre lys på TMS-en min, men hadde jeg virkelig trengt det hadde jeg monter lysbar, verre er det ikke.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

1000kwh

Sitat fra: PF på tirsdag 24. desember 2019, klokken 14:03
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 24. desember 2019, klokken 10:26
Når vi kjører opp til hytta så synes jeg det er helt greit med de grøftelysene. Da får jeg bedre oversikt over grøftkanten.

Ellers er lysene helt OK. Men så er ikke jeg noen 1000 meter fyr som skal lyse opp hele Hardangervidda. Klarte meg i mange år med en gammel 5-serie og halogenlys :D

Er jo det som er problemet, alle sammenlikner tesla mot sin haug gamle bil fra forrige århundre. Lysene på min e-tron er episke i forhold til model 3 (som er det jeg har kjørt i senere tid)
Ser tidligere i tråden her, sammenlikne akselerasjon mot en pajero? En a6 3.0 tdi med 272hk er sprek nok som en familiebil, selv om den ikke følger model s.
Bil ramler ned til følelser, men man må sammenlikne nytt mot nytt og ikke eldgammelt mot nytt.
For min del ble det for mye stress med e-tron og lading nå i julen, og volvoen fikk oppgaven med å være årets juleslede. i det vanlige er det kun e-tronen som blir brukt, men å si at man aldri vil gå tilbake til fossilt som enkelte gjør skjønner jeg ikke, hvis man har hatt en litt moderne fossilbil.
Nå er det blitt en del biler mellom BMWen og Teslaen, og selv da funker det bra nok :)

kamuflars86

Sitat fra: PF på tirsdag 24. desember 2019, klokken 14:03
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 24. desember 2019, klokken 10:26
Når vi kjører opp til hytta så synes jeg det er helt greit med de grøftelysene. Da får jeg bedre oversikt over grøftkanten.

Ellers er lysene helt OK. Men så er ikke jeg noen 1000 meter fyr som skal lyse opp hele Hardangervidda. Klarte meg i mange år med en gammel 5-serie og halogenlys :D

Er jo det som er problemet, alle sammenlikner tesla mot sin haug gamle bil fra forrige århundre. Lysene på min e-tron er episke i forhold til model 3 (som er det jeg har kjørt i senere tid)
Ser tidligere i tråden her, sammenlikne akselerasjon mot en pajero? En a6 3.0 tdi med 272hk er sprek nok som en familiebil, selv om den ikke følger model s.
Bil ramler ned til følelser, men man må sammenlikne nytt mot nytt og ikke eldgammelt mot nytt.
For min del ble det for mye stress med e-tron og lading nå i julen, og volvoen fikk oppgaven med å være årets juleslede. i det vanlige er det kun e-tronen som blir brukt, men å si at man aldri vil gå tilbake til fossilt som enkelte gjør skjønner jeg ikke, hvis man har hatt en litt moderne fossilbil.

Ikke for å dra det til det politiske.. Men en skal sitte med hendene for ørene og øynene lukket for klimavitenskap hvis en kjøper en bil med forbrenningsmotor (omvendt fotosyntese..?).. Tenker jeg er det største hinderet for at en god del av oss som kjører elbil aldri vil gå tilbake til ice biler eller gi støtte VW/Daimler konsernet igjen..

Davs

Sitat fra: kamuflars86 på tirsdag 24. desember 2019, klokken 22:07
Sitat fra: PF på tirsdag 24. desember 2019, klokken 14:03
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 24. desember 2019, klokken 10:26
Når vi kjører opp til hytta så synes jeg det er helt greit med de grøftelysene. Da får jeg bedre oversikt over grøftkanten.

Ellers er lysene helt OK. Men så er ikke jeg noen 1000 meter fyr som skal lyse opp hele Hardangervidda. Klarte meg i mange år med en gammel 5-serie og halogenlys :D

Er jo det som er problemet, alle sammenlikner tesla mot sin haug gamle bil fra forrige århundre. Lysene på min e-tron er episke i forhold til model 3 (som er det jeg har kjørt i senere tid)
Ser tidligere i tråden her, sammenlikne akselerasjon mot en pajero? En a6 3.0 tdi med 272hk er sprek nok som en familiebil, selv om den ikke følger model s.
Bil ramler ned til følelser, men man må sammenlikne nytt mot nytt og ikke eldgammelt mot nytt.
For min del ble det for mye stress med e-tron og lading nå i julen, og volvoen fikk oppgaven med å være årets juleslede. i det vanlige er det kun e-tronen som blir brukt, men å si at man aldri vil gå tilbake til fossilt som enkelte gjør skjønner jeg ikke, hvis man har hatt en litt moderne fossilbil.

Ikke for å dra det til det politiske.. Men en skal sitte med hendene for ørene og øynene lukket for klimavitenskap hvis en kjøper en bil med forbrenningsmotor (omvendt fotosyntese..?).. Tenker jeg er det største hinderet for at en god del av oss som kjører elbil aldri vil gå tilbake til ice biler eller gi støtte VW/Daimler konsernet igjen..
Da burde man ha full kontroll på hele livssyklusregnskapet, fra hvordan batteriet blir produsert til den ferdige bilen står klar. Jeg har ikke satt meg inn i dette, men har observert diverse artikler om at elbiler må kjøre x antall kilometer før de blir mer miljøvennlige. Men, det vil alltid være vanskelig å sammenligne kjøpet av en ikke produsert tesla med en ferdig produsert, ett eller to år gammel fossilbil.

På en annen side. Velger man å se bort fra livssyklusanalyse fram til bilene er ferdig produsert bil sammenligningen mye enklere å forholde seg til.
Audi Etron 55 exclusive 2020

mthoring

#51
Trenger ikke å sette seg spesielt godt inn i produksjonen av 300kg lithiumbatteripakker for å forstå at det IKKE slippes ut like mye sot og co2 som forbrenningen av i størrelsesorden 200.000 liter diesel i små og inneffektive kraftverk. Så enkelt er det faktisk.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Davs

#52
Sitat fra: mthoring på tirsdag 24. desember 2019, klokken 23:55
Trenger ikke å sette seg spesielt godt inn i produksjonen av 300kg lithiumbatteripakker for å forstå at det IKKE slippes ut like mye sot og co2 som forbrenningen av i størrelsesorden 200.000 liter diesel i små og inneffektive kraftverk. Så enkelt er det faktisk.
Et klimaregnskap går fra produksjonen av hver enkel del, og totalen av dette. For å sette det på spissen: Argumentet ditt kan snus på hodet. Om alle fossilbiler kun produseres av solkraft og elbiler produseres av kull hadde jeg tippet an en elbil måtte ha kjørt 500k til 1000k for å forurense mindre enn en ny fossilbil.

Mener også å ha lest at minst en av tesla sine fabrikker er klimanøytral? Vet VAG visstnok også skal minst en sånn. Men, jeg er enig i den grunnleggende tanken om at el sannsynligvis forurenser mindre.
Audi Etron 55 exclusive 2020

knegg

Denne kan vere verdt en titt for de som lurer på ny bil vs ny elbil vs fortsette å bruke gammel bil.

https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM
2020 Model 3

Davs

Sitat fra: knegg på onsdag 25. desember 2019, klokken 10:17
Denne kan vere verdt en titt for de som lurer på ny bil vs ny elbil vs fortsette å bruke gammel bil.

https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM
Takk. Informativ film. Prøvde å se om han hadde laget en om diesel også, men fant ikke den. Trolig ganske likt, men noe lengre tid før ev blir mer miljøvennlig.

Uansett er dette en avsporing. Miljø er eventuelt et bonus som følger av valget.  Det er alle de andre behovene teslaen dekker som har gjort at valget har falt på en s.
Audi Etron 55 exclusive 2020

Teslalita

Sitat fra: 1000kwh på mandag 23. desember 2019, klokken 13:41
Sitat fra: Davs på mandag 23. desember 2019, klokken 13:13
Sitat fra: 1000kwh på mandag 23. desember 2019, klokken 12:57
Lysene er helt statiske. Det er ekstra dioder for å lyse opp grøft/terreng, men dette har nesten ingen funksjon annet når det er dønn mørkt og du kjører sakte.9
Man må flippe langlysene av og på for hånd?
Nei, den slår på og dimmer selv (over 40kmt, noe jeg synes er praktisk..)

De blender ned relativt fornuftig. Men det går vel 1sekund+ fra passert bil tul du får igjen fjernlys. Det er ikke ideelt så under noen forhold velger jeg å kjøre manuelt.

Tiger123

#56
Sitat fra: Davs på mandag 23. desember 2019, klokken 12:31
Er det noen som har erfaring med de adaptive lysene på S og X? Som jeg skrev tidligere mener jeg at lysene er en av de største svakhetene til Tesla over tysk premium. Lysene er statiske og følger ikke veien, men hvor godt fungerer de adaptive lysene med motgående trafikk, samt trafikken man tar igjen? Forsøkte å se på noen av filmene til Teslabjørn, men fant ikke dette demonstrert.

Lysene på e-tron er en god del bedre enn på min model S. Har en kompis med etron og matrix funksjonaliteten er meget bra.
Men altså.., jeg er sikker på neste generasjon S/X vil være fantastisk mye bedre enn dagens versjon mtp lys. Men.., lys er ikke viktigst på bilen.
Ganske mange andre ting, f eks funksjonaliteten på infotainmenten elendig ifht Model s`n. "Alt er enklere å operere i S".
I tillegg er kompisen min frustrert over alle barnesykdommene som kommer. Tysk premium kan nok Audi produsere halvveis i søvne, for det har de gjort i hundre år. Nå måtte de bruke andre hjernehalvdelen og være kreative, ihvertfall på deler av bilen,(den ser jo ut som en vanlig Audi), og sluttresultatet er vel så som så.

Og der etron svikter aller mest er på rekkevidden, hvor jeg tror flere og flere gjør som PF over her gjør, ved å ha en fossil i bakhånd da rekkevidden er for dårlig til å dra på fjellet.

PF

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 25. desember 2019, klokken 21:16


Og der etron svikter aller mest er på rekkevidden, hvor jeg tror flere og flere gjør som PF over her gjør, ved å ha en fossil i bakhånd da rekkevidden er for dårlig til å dra på fjellet.

Det er ikke nødvendigvis rekkevidden som er problemet(eller jo det er det), men ville ha gjort det samme i en model x100d også. Det er lademulighetene på ankomststedet. Svigers har bare schuko muligheter. Og selv om det er bare 12/13mil (Oslo-Furnes) så har jeg ikke veldig lyst til å sitte timesvis på ikea Brummundal i løpet av jula. Vi har et behov for å kjøre og levere julegaver som gjør at totalen begynte å nærme seg 20 mil lillejuleaften. Juleaften og 1. Dag stod bilen stille, kunne sikkert ha ladet da, men måtte ha nappet julebelysningen til svigers.
Hadde det vært noe lynladere tilgjengelig, og vært 100% sikkert på at det ikke var ladekø, så kunne man ha tatt Audien.

I tillegg har jeg skiboks til volvoen som også vippet vektstangen.

Klykken

Lad når du kan, selv om det er Schuko. Juletrebelysning kan vel være på selv om du lader...

Vi har bare elbiler hos oss, og vi fikk kjørt rundt pakker og tatt "ekstrahandelen" i tillegg. Kjørte ca 30mil på lillejulaften med vår S.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vaduz

Det må være noen ganske heftige julelys om du må velge! :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA