Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitsubushi i-miev 2012

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 05. mars 2012, klokken 10:39

« forrige - neste »

elektrolux

#60
Godt poeng Hans.

Ser en hvordan en shuko er bygget opp innvendig vil en se at kontaktflaten kan bli mindre om støpselet dras til siden, eller nedover. De aller fleste Shuko er ikke beregnet på denne type mekanisk belastning.

Mindre kontaktflate betyr fare for varmgang, og brann. Det er nesten som at det bør anbefales skjøtekabel for å flytte den tunge kladden vekk fra støpselet.  >:(

Problemet vil utvikle seg over tid, og en bør ansolutt kjenne etter varme på stikk og støpsel desom en er i nærheten under lading. Er det varmt, bør en bytte både stikk og støpselet, før det går gale.

Å redusere ladestrøm fra 16A til 10A gir kun lindring, ikke fiks for problemet. En Shuko i god stand, og som brukes på rett måte takler lett 16A kontinuerlig uten varmgang, mens selv en moderat dårlig kontakt kan bli svært så varm med 10A.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hkaspenberg

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mars 2012, klokken 07:37
Jeg lurer litt på om man kan sette termiske sikringer inn i selve Schuko-kontakten:

http://no.farnell.com/thermodisc/g5a01121c/fuse-thermal-16a-121%C2%BAc/dp/1869520

Det høres ut som en riktig god ide! Burde ha vært standard.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Griffel

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mars 2012, klokken 07:37
Jeg lurer litt på om man kan sette termiske sikringer inn i selve Schuko-kontakten:

http://no.farnell.com/thermodisc/g5a01121c/fuse-thermal-16a-121%C2%BAc/dp/1869520
Litt usikker på spørsmålet.
Jeg tror det er vanskelig og få på plass en betryggende måte å montere en slik i en standard Stikkontakt og/eller støpsel.

Fabrikkproduserte stikkontakter og støpsler med en slik innbygget vil nok kunne øke sikkerheten mot brann men ikke løse problemet med dårlig kontakt på grunn av skjevtrukkene støpsler i kontakten.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kris

Når jeg nå endelig får denne bilen tenkte jeg å henge klædden på veggen og la kontakten stå i stort sett altid. Bortsett fra når jeg skal lade et annet sted enn hjemme.
Da står det jo strøm mellom vegg og klædd, men det skulle vel ikke ha noen betydning?
Slipper hvertfall risikoen med sliten schuko.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Elmo

#65
Sitat fra: Griffel på onsdag 28. mars 2012, klokken 10:41
Jeg tror det er vanskelig og få på plass en betryggende måte å montere en slik i en standard Stikkontakt og/eller støpsel.

I stikkontakten burde det vel ikke være noe problem, og da sikrer du iallefall eget hus (men så skal sånt gjøres av elektriker)

For støpslet så finnes det jo en hos Clas med god plass (bildet). Men ulempen da er at den går ikke inn i de opprinnelige Proxell ladestolpene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rio

De er jo relativt små (jeg skal se om jeg kan finne noen som er mindre), men problemet er også at man må ha en overgang fra termosikringen til selve ledningen. Og man skal være ytterst rask hvis man skal lodde (siden det er en TERMOsikring)! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Elmo på onsdag 28. mars 2012, klokken 16:18
I stikkontakten burde det vel ikke være noe problem, og da sikrer du iallefall eget hus (men så skal sånt gjøres av elektriker)
For støpslet så finnes det jo en hos Clas med god plass (bildet). Men ulempen da er at den går ikke inn i de opprinnelige Proxell ladestolpene.
Den må jo loddes på ledningen, nær sikringen, siden det neppe er plass til hjelpeklemmer. Da er sansynligheten for at den blir ødelagt ganske stor. Krympehylser blr også store i denne sammenhengen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

Kanskje en kaldlodding kan fungere? ;-)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Phuc

#70
Fikk min nye i-Miev i dag  ;D



Skvettlappene var mindre enn jeg hadde forestilt meg, men de gjør vel jobben.
Synes nakkestøttene var veldig overdimensjonert, men det er vel kanskje for sikkerheten sin skyld?
Jeg satte i allefall passasjersetet slik at den ble minst mulig sjenerende :P

Hvis noen vil ha bilder av noe spes fra 2012-modellen, så får dere legge inn ønsker.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

sven erik

jeg har dett på dette med kontakten  om en kke får hengt opp den siklig blir kontakten dradd nedover  å det blir gnisninger  å koslutninger det  jelper ikke å gå ned til 10 ampær  en må få kengre ledninger så ikke  kladden  trekker  ledningen ned  jeg selv lager nokk en ledning som jør at kladden kan ligge på bakken 
så jo når jeg hvar på ferie å brikte skjøte ledning da satt alt som støpt å 0 varme på npe  jeg har faktisk  testa  med ledningen hengene i kontakt i en time uten å lade å da bruker  en  bare noen millianper til det grønne lyset
å kontakten ble litt varm  så etterpå satte jeg i skjøte ledning  satte bilen på lading i 4 timer  i samme kontakt samme lader å ikke noe ble varmt   så det har med at kladden trekker ned

Phuc

I det startheftet som Mitsubishi deler ut med bilen, så står det i kapitlet "Installering av ladeutstyr til vanlig lading": "Montér kroken som følger med slik at CCID (charging circuit interrupting device) får avlasting og unngår å bli skadet."

Hva slags krok er det det refereres til her?
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

erik e

Gratulere med ny bil. Kroken skrus fast i veggen ved siden av kontakten,monter en snor/strips i "boksen" slik at ledningen blir "avlastet".    Svart i-Miev 2012 mod.,Norges flotteste El-bil ? God Påske.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

hkaspenberg

Sitat fra: Phuc på onsdag 04. april 2012, klokken 00:24
Fikk min nye i-Miev i dag  ;D
:
Skvettlappene var mindre enn jeg hadde forestilt meg, men de gjør vel jobben.
:
Hvis noen vil ha bilder av noe spes fra 2012-modellen, så får dere legge inn ønsker.

Grattis, 99% lik min iOn. Disse skvettlappene, kan du legge ved noen nærbilder av hvordan de er innfestet?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA