Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selgerne kan ikke mye om bilene

Startet av DD, lørdag 14. desember 2019, klokken 18:34

« forrige - neste »

DD

Er det noen som opplever at selgerne ikke informerer godt nok om bilene? Jeg har endret på min bestilling tre ganger fordi selgeren har gitt feil informasjon om detaljer på bilen. Jeg kjøpte den fra Møller Asker/Bærum og noen av de selgerne gidder ikke gjøre jobben sin. De kan ikke svare på spørsmål ang. ambientbelysning og flere andre ting. De sitter der til pynt bare for at du skal signere kontrakt. De gir ikke noe rabbater uansett. Hadde ikke vært bedre om man kunne bestille bilen selv på nettet (som Tesla gjør) og legge inn alle detaljene selv, slik at folk som vet hva de vil ha kan bestille dette direkte selv og ikke være avhengig av at selgeren legger inn riktig? Det er ganske håpløst å bestille fra en selger som gidder ikke å opplyse om alle detaljene riktig! Akkurat samme inntrykk hadde mange andre som jeg har snakket med om dette. Hva synes dere? 

OhmPaPa

Jeg byttet forhandler da jeg kjøpte bil for en del år siden og opplevte noe lignende som deg.

Anbefales!

hELgenen

Enig med DD - Selgere kan alt for lite - alt for lite. De burde kunne mye,mye,mye mer enn det jeg som kunde vet om bilen.
Har flere ganger blitt møtt med kommentarer som : Kanskje vi burde ansatt deg - du kan jo mer enn oss.
Og jeg sitter bare og sjekker alt jeg finner på internet - jeg har ikke inngående kunnskap om bilen slik en selger faktisk
burde ha. Tror mange egentlig ikke er interessert nok i sin egen jobb og gir blanke i å oppdatere seg.........

jonste

Er det ikke naturlig å kanskje teste selgerens kunnskap før man signerer en kontrakt?
For min del så liker jeg å gjøre research før jeg kjøper dyre ting. Og dersom jeg har mistanke om at en selger har mindre oversikt over produktet enn meg, går jeg et annet sted.

Dette tror jeg er ekstra viktig når man ønsker en bil med egen specc.

Som kjøper er det viktig å være kresen på selgeren. Regner med at de fleste som bestiller bil har satt opp denne på forhånd, da burde det være enkelt å luke ut en kunnskapsløs selger ved spørsmål om detaljer i bestilling. Det er lov å gå til en annen om man ikke får svar på det man lurer på.

Bygg din bil hos vag er generelt knotete å bruke i Norge, så er nok et stykke å gå før denne er klar for bruk uten selger som mellomledd.
Bestilling på nett er nok enklere når det er snakk om biler med færre variabler.

Superelbilen

Føler man er til bry når man stiller spørsmål til selgerne på møller. Ikke så hyggelig situasjon når man er litt gira selv.

stesch

Er enig i at selgerne ikke kan så mye, men synes det er vanskelig å finne ut av priser. bor i Trondheim, har søkt på priser og ender opp med minst to forskjellige prislister på internett. Ganske rart at man skal måtte se på datoen på prislista når man forsøker å konfigurere en bil. Er det datoen med 27.11 som gjelder eller er det prisene fra 01.12 som gjelder! Hvordan skiller man de forskjellige prisene?

stefse

Kanskje ikke så rart at selv selgere kan bli satt ut av utstyrslister som strekker seg over flere A4 sider og en matrix av "pakker" hvor det ene utelukker de andre, godt hjulpet av rabatter for premium, advanced, business, s-line etc.  modeller, hvorpå det ulike ustyret kan, eller ikke kan spekkes inn.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daktari

Erik Arnesen Bryn har hyggelige og dyktige selgere. De har også solgt veldig mange e-tron og har flinke folk på service.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

Sitat fra: stefse på søndag 15. desember 2019, klokken 11:33
Kanskje ikke så rart at selv selgere kan bli satt ut av utstyrslister som strekker seg over flere A4 sider og en matrix av "pakker" hvor det ene utelukker de andre, godt hjulpet av rabatter for premium, advanced, business, s-line etc.  modeller, hvorpå det ulike ustyret kan, eller ikke kan spekkes inn.

Vel det er jo jobben deres. Og en selger som ikke kan produktet man selger...

1000kwh

Har aldri møtt en selger som kan mer enn meg. Hverken om bilen, finansiering eller forsikring ..

Møter ofte pisspreik og et intenst ønske om å selge til deg raskest mulig :)

No-name

Det som er overaskende for meg er at selgere ikke følger mer på forum som dette.  Det er så mye de kunne ha lært, pluss at de kunne se hva folk er opptatt av, og møte på jobben forberedt bedre enn idag.

Viking800

Sitat fra: No-name på søndag 15. desember 2019, klokken 15:50
Det som er overaskende for meg er at selgere ikke følger mer på forum som dette.  Det er så mye de kunne ha lært, pluss at de kunne se hva folk er opptatt av, og møte på jobben forberedt bedre enn idag.
Word!

Hvordan står det til med selgerne i Bergen? Noen som har erfaringer å dele?

Scoob98

Har hatt en litt dårlig opplevelse ved Moller Forus i stavanger hvertfall. Bruker altfor lang tid til å svare (har hatt hendelser der jeg faktisk ikke får svar), og får alltid beskjed om at selgeren har hatt en "travel" dag. Første gang jeg kjøper en ny bil, og første gang jeg faktisk er kunde hos dem, så fikk en ganske dårlig inntrykk. Bestillingen gikk litt dårlig itillegg, fikk ikke alt jeg skulle ha med på bilen.
Jaja

mortdal

Fremtidens bilsalg er nok uten selgere. Lokalene er veldig dyre og personalet er veldig kostbare. Dette gjør at prisen på bilen blir unødvendig høy. Bilselgere i dag gjør jobben langt dårligere enn en god nettside kan gjøre. Tesla er vel den eneste som ligger i front på dette, med angrefrist og plan om å legge ned salgslokaler. e-tron kunne nok vært minst 100.000,- rimeligere hvis man hadde droppet mye av det kostbare i alle ledd mot sluttkunden. Alternativt kunne de beholdt prisen, men lagt opp til at produktet utvikles og vedlikeholdes gjennom levetiden, så hadde jeg sluppet å banne meg for at jeg ikke engang får stilt lademålet i appen, helt grunnleggende enkel funksjonalitet som bare ikke var klar ved slipp av bilen...

hemi

Folk som kan fag, og selge er sjelden/vanskelig å få tak på.

Var innom sportsbutikk lørdag, der var det en hyggeligere yngre fyr som VIRKELIG kunne ting faglig teknisk, men også god selger, gikk ut med demoski, kom tilbake dagen etterpå for kjøp, ble også endel ekstra stuff som nye sokker og ymse. Fantastisk med folk som kan tilføre ny kunnskap når man allerede egentlig hadde lest seg opp mye på forhånd og har mye basiskunnskap om emnet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA