Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Underfordeling og sikringer

Startet av pberg, lørdag 14. desember 2019, klokken 00:39

« forrige - neste »

pberg

Hei, skal opp med en underfordeling i garasjen som skal brukes til bl.a. lading.

For ikke å få jordfeilbryter på jordfeilbryter i systemet, er dette noenlunde riktig oppsett?

Hovedsikring -> Automatsikring for underfordeling -> PFXP-kabel til garasje -> Jordfeilbryter type A -> Ladestasjon med DC-vern.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Lars C. Krogenæs

Skal vel være et overbelastningsvern og ikke automatsikring i skapet, før kabel ut til underfordeling?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rævedilter

Automatsikring er et overbelastingvern så det i hovedskap er ok, men det mangler overspenningsvern.
I underfordeling må det enten være jordfeilautomat(automatsikring med innbygd jordfeilbryter) eller automatsikring og jordfeilbryter på alle kurser.

Oddaa

Sitat fra: pberg på lørdag 14. desember 2019, klokken 00:39
Hovedsikring -> Automatsikring for underfordeling -> PFXP-kabel til garasje -> Jordfeilbryter type A -> Ladestasjon med DC-vern.
Dette skal fungere.

Med PFXP og automatsikring i hovedfordeling kan du også ha jordfeilbryter type B i underfordeling, eller innebygget i ladestasjon.

(Om du hadde brukt PFSP måtte du hatt type A vern i hovedfordeling, type A vern i underfordeling, og ladestasjon med DC-vern. Alternativt type B både i hoved og underfordeling.)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

pberg

Overspenningsvern vil jo ligge på hovedinntaket - altså for hele anlegget både i hus og garasje.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

geear

Uansett neppe et krav med mindre hele anlegget er nytt eller en større ombygging...

Kan også bruke TFXP eller Powerflex til garasjen, mye bedre å trekke/legge/koble enn PFXP, og tåler 95 grader, men er fintrådet og krever derfor niter.

Rævedilter

Trekker ein ein ny kurs for elbillading skal det monteres overspenningsvern.

Krav er gitt i avsnitt 722.443.3.1 i NEK 400:2018.

Spesielle beskyttelsestiltak mot overspenninger
Endre kravene i første avsnitt til følgende:
Et tilkoblingspunkt skal være beskyttet av et overspenningsvern i installasjonen.

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Overspenningsvern27

Rævedilter

Sitat fra: Oddaa på søndag 15. desember 2019, klokken 22:52
Om du hadde brukt PFSP måtte du hatt type A vern i hovedfordeling, type A vern i underfordeling, og ladestasjon med DC-vern. Alternativt type B både i hoved og underfordeling.
Ikkje A foran B(eller DC vern) når det er underfordeling da DC feil kan gjere at A ikke fungerer.

Oddaa

#8
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 17. desember 2019, klokken 07:14
Ikkje A foran B(eller DC vern) når det er underfordeling da DC feil kan gjere at A ikke fungerer.
Ikke A foran B, men A foran DC (<6 mA) går fint.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Rævedilter


Meiner A foran DC vern på sjølve forbrukerkursen?

Eg snakker jfb på hovedkurs inn til underfordeling, ikkje forbrukerkurs.
DC vern har akkurat samme problem som type B, med lavere DC feil enn utløysing kan den mette ein type A jfb slik at denne ikkje fungerer, så type A skal ikkje stå foran ei underfordeling der det er elbillading.

Rav4_EV

En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:27
En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.

Det stemmer. DC-vernet (DC-RCM) løser ikke ut på vanlig jordfeil i det hele tatt så det MÅ stå etter type A vern. Som regel brukes da jordfeilautomat i skapet. Evt. også A-vernet integrert i ladestasjonen slik som i EcoLite ELT332DA, og ren automatsikring i skapet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Hvordan tripper et DC-RCM en jfa type A i foranliggende skap? Legger den inn en falsk, «kraftig» jordfeil?

Rævedilter

Koble bare ut ladinga. Golf har dette innebygd.

Rævedilter

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:27
En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.
Eg snakker om underfordelingskurs og ikkje forbrukerkurs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA