Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Underfordeling og sikringer

Startet av pberg, lørdag 14. desember 2019, klokken 00:39

« forrige - neste »

Rævedilter

#15
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:27
En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.

Det stemmer. DC-vernet (DC-RCM) løser ikke ut på vanlig jordfeil i det hele tatt så det MÅ stå etter type A vern. Som regel brukes da jordfeilautomat i skapet. Evt. også A-vernet integrert i ladestasjonen slik som i EcoLite ELT332DA, og ren automatsikring i skapet.



Når det gjelder forbrukerkurs og type A og DC-RCM.
Da skal dette være godkjent av leverandør av Type A vernet. 
"Avklaring fra NK64 om valg av annen løsning enn jordfeilvern type B for lading av elbil er slik:
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre fabrikanten dokumenterer at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet. "

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Jordfeilbryter-type-A-eller-B-ved-ladere-for-elbiler


Nokon som veit om nokon leverandør som har denne dokumentasjonen?
Altså at DC strøm under 6 mA ikkje får type A vernet til å gå i metning?

Rav4_EV

Vet ikke hva andre produsenter gjør, man vi i Euromatic AS som produserer Folkeladeren følger, IEC 62955.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 17. desember 2019, klokken 12:16
Når det gjelder forbrukerkurs og type A og DC-RCM.
Da skal dette være godkjent av leverandør av Type A vernet. 
"Avklaring fra NK64 om valg av annen løsning enn jordfeilvern type B for lading av elbil er slik:
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre fabrikanten dokumenterer at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet. "

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Jordfeilbryter-type-A-eller-B-ved-ladere-for-elbiler


Nokon som veit om nokon leverandør som har denne dokumentasjonen?
Altså at DC strøm under 6 mA ikkje får type A vernet til å gå i metning?

Her bommer du nok litt, det er fabrikanten av ladestasjonen som skal dokumentere hva som skal kobles foran ladestasjonen.

Tester har vist at man trenger minimum 60-70mA DC for å få et A-vern til å gå i metning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 17. desember 2019, klokken 12:14
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:27
En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.
Eg snakker om underfordelingskurs og ikkje forbrukerkurs.

Det er ikke krav til jordfeilvern i det hele tatt for underfordelingskurser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Avsnitt 411.6.4 i NEK 400:2018 stiller krav til isolasjonsovervåking på hovedkurser (kurser til underfordelinger); jordfeilbryter, dobbelisolert kabel eller andre løysinger fritt valg.

Rav4_EV

#20
Når du først slår opp i NEK400:2018 kan du jo også lese 722.531.2.3.101 kulepunkt 2. ;D

@Rævedilter Forøvrig har du referert til NEK400:2014 i dine tidligere innlegg. Denne er historie.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rævedilter


Rævedilter

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 13:14
Vet ikke hva andre produsenter gjør, man vi i Euromatic AS som produserer Folkeladeren følger, IEC 62955.
Med innebygget jordfeilbryter har dere jo kontroll på både AC & DC jordfeil.
Men med AC jordfeilbryter eksternt korleis kan ein produsent av ladestasjon da dokumentere at dette er ok uten dokumentasjon fra produsent av jfb type A ?

Rævedilter

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. desember 2019, klokken 13:49
Her bommer du nok litt, det er fabrikanten av ladestasjonen som skal dokumentere hva som skal kobles foran ladestasjonen.
Vis gjerne et eksempel på denne dokumentasjonen på kva som kan kobles foran.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. desember 2019, klokken 13:49
Tester har vist at man trenger minimum 60-70mA DC for å få et A-vern til å gå i metning.
Det stemmer.
Er det 3 stk. som er testet i den testen hos NTNU eller kva det var? Iallefall var faktoren 5 fra dei "beste" til dei dårligaste. Kan ein da anta at alle andre jfb. ligger innanfor samme spekteret?

Rav4_EV

#24
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 17. desember 2019, klokken 16:55
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 13:14
Vet ikke hva andre produsenter gjør, man vi i Euromatic AS som produserer Folkeladeren følger, IEC 62955.
Med innebygget jordfeilbryter har dere jo kontroll på både AC & DC jordfeil.
Men med AC jordfeilbryter eksternt korleis kan ein produsent av ladestasjon da dokumentere at dette er ok uten dokumentasjon fra produsent av jfb type A ?

Jeg har tidligere anbefalt deg å lese NEK400:2018 722.531.2.3.101.
Siden du åpenbart ikke sitter på den skal jeg referere den her:


722.531.2.3.101 Hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot virkningene av
DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal anordnes ved bruk av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern Type A som sammen med et utstyr for detektering av DC sumstrømmer (RDC-DD) i
   samsvar med NEK IEC 62955, minst gir beskyttelse mot DC feilstrømmer tilsvarende til strømstyrt jordfeilvern
   Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern Type F som sammen med et utstyr for detektering av DC sumstrømmer (RDC-DD) i samsvar med NEK IEC 62955, minst gir beskyttelse mot DC feilstrømmer tilsvarende til strømstyrt jordfeilvern Type B.


Strømstyrte jordfeilvern skal ha merkeutløsestrøm 30 mA, og skal være i samsvar
NEK EN 61008-1, NEK EN 61009-1, NEK EN 60947-2 eller NEK EN 62423.



Kort fortalt dokumenterer vi at vårt utstyr samsvarer med IEC 62955. Når elektriker monterer må han sjekke at Jordfeilvernet Type A er i samsvar med NEK EN 61008-1, NEK EN 61009-1, NEK EN 60947-2 eller NEK EN 62423

En RDC-DD som samsvarer med IEC 62955 vil detektere DC feil fra 6mA og dermed løse ut før man kan blende en jordfeilbryter type A.
En jordfeilbryter type B trenger ikke å løse ut så lavt og den kan blende et forankoblet vern.

Håper dette var oppklarende og at vi nå kan legge ballen død.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA