Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Porsche Taycan Turbo. Har du endret synspunkt etter ny info om EPA rekkevidde?

Startet av Electric cars in Norway, fredag 13. desember 2019, klokken 07:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Porsche Taycan Turbo er en flott bil :+1: men hva mener folket etter siste info?

Siste info fra USA. EPA-rekkevidde 201 miles eller ca 323 km.

Og på YouTube omtales dette i en rekke nye  videos fra de siste 24 timene. Se mitt YouTube bilde.

Kopi fra tek.no i en 11 timers gammel nyhet:

Porsche Taycan får lavere rekkevidde enn Nissan Leaf i USA

Porsche Taycan Turbo har fått gjennomgå i amerikanske EPAs testsyklus. Resultatet er ikke veldig oppløftende for Porsche.

Porsche Taycan Turbo har fått gjennomgå i amerikanske EPAs testsyklus. Resultatet er ikke veldig oppløftende for Porsche.


Stein Jarle Olsen, Tek.no

12 DES 2019 13:13
FØRST PUBLISERT 12 DES 2019 11:45

Porsches elbil Taycan markedsføres i Europa med en rekkevidde på inntil 450 kilometer etter WLTP-standarden.

I USA blir imidlertid saken en helt annen, etter at den amerikanske miljømyndigheten EPA nå har felt sin dom over forbruk og rekkevidde for Taycan i Turbo-versjonen. 201 miles – 323 kilometer – er rekkeviddetallet Porsche nå må sette på salgsplakatene i USA.

EPAs testsyklus er som kjent strengere enn den europeiske WLTP-standarden, og de aller fleste biler kommer ut med lavere rekkevidde hos EPA

Lenke til tek nyheten:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pLOJqj/porsche-taycan-far-lavere-rekkevidde-enn-nissan-leaf-i-usa

Rollep

Jeg er selvsagt like interessert i Taycan Turbo, venter utålmodig på den jeg har bestilt :)

Bryr meg fint lite om tall fra amerikansk innendørs dyno testing.
Har mye mer tro på tall fra real world driving.

216 Wh/km = 387,5 km rekkevidde er ikke verst for kjøring i høsttemperatur på delvis våt veibane.


https://youtu.be/yIsMlMU8MjI?t=1159

hemi

kombinasjon pris og rekkevidde som gjør at jeg har hoppet av.
.2 utgave med fikset rekkevidde kan bli mer spennende.

Electric cars in Norway

#3
Hemi da tenker vi ganske likt :+1:
Eller en brukt bil på Finn om noen år? Disse vil jo ikke trenge like omfattende vedlikehold/service som de fossile Porschene heller. Kjenner en med  en slik og vi kjører sammen. Dyrt å eie disse over år. Batteri og færre deler vil endre utgiftsbildet  :+1:

God helg.

Counterpointer

Jeg har ikke endret synspunkt. Den er fremdeles for dyr.

Tror ikke kjøpegruppen til Taycan lar seg påvirke av EPA selv om den er den mest realistiske. Tror de fokuserer på rask lading, og generelt så er jo det greit hvis du er motivert for det. Mer erfarne elbilsjåfører setter nok mer pris på rekkevidde på grunn av friheten det gir.

Den første kjøpegruppen til Taycan er nok temmelig hardcore fans som ikke lett lar seg påvirke.

Blir spennende å se hva slags rekkevidde/forbruk Taycan får på vanlig småkjøring i praktisk daglig bruk. Det er noe helt annet enn testsykluser, propagandamatriell og journalister med eller uten peiling som gir forbrukstall.

olavxxx

1.5 millioner kroner for kortere rekkevidde enn Leaf utgår for min del. Blir bare stress å lade så ofte, særlig hvis man tar den på autobahn, da kan man nok forvente maks 20 mil per lading og det er veldig få raske CCS stasjoner.

Ville nok skippet 1. Gen Taycan om man må ha Porsche, kanksje neste generasjon er bedre.

Tellus

Tipper Toyota Yaris 1.4 diesel har lengre rekkevidde enn en Aston Martin DB9. Likevel kjøper enkelte AM til 10 ggr prisen. Snodig....

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på lørdag 14. desember 2019, klokken 13:35
Tipper Toyota Yaris 1.4 diesel har lengre rekkevidde enn en Aston Martin DB9. Likevel kjøper enkelte AM til 10 ggr prisen. Snodig....
Samtidig som når jeg så på gamle TopGear når de testet sportsbiler, Gt biler og hypersportsbiler så hadde de ofte ironiske innlegg om de bilene som måtte fylle for ofte.
Men det er jo ikke snodig med Yaris mot Taycan, dette er jo to markeder som overhodet ikke innvirker på hverandre. Det er jo i forhold til reelle konkurenter det blir viktig. Så nylig en reportasje om Pinninfarina Battista (husker ikke prisen i hodet men det er mange millioner), der har de jobbet intenst for å øke rekkevidden, for å gjøre bilen mer brukervennlig.

Du vet veldig godt hvilke biler som konkurrerer med Taycan, mange av dem er fossiler og andre er av amerikansk opprinnelse.......

Tellus

Poenget er vel at biler fra godt over en million og oppover er beregnet for en helt annen kundegruppe enn de som til nå har kjøpt elbil. Greit med rekkevidde, men om Aston Martin Rapide E får 200 eller 230 miles WLTP er neppe det som får folk til å bytte fra/til en Model 3 eller ei. Folk som kjøper slike biler vurderer neppe biler som alle andre har. Litt av poenget med slike biler er å eie noe som er litt spesielt. Biler som ikke samtlige av dine naboer har.  Derfor er der et marked for slike biler. For 6 år siden var det litt spesielt å kjøre rundt i en Model S. Et par år senere,  not so much. Nå kjøper nesten ingen Model S lengre i Norge til tross for at den er best på rekkevidde. Go figure...

hemi

Bilparken min er nok at jeg ikke har biler andre har (bortsett fra model3)

Jeg har også endel venner som har bestilt taycan, fellesnevner er at alle har tenkt å bruke den småkjøring i oslo, noe den egner seg til. Flere har testet i portugal og digga den, så at bilen er bra er det nok ingen tvil om, rekkevidden gjennstår å se. For meg skulle den evnt erstattet model 3, men nå endrer kabalen seg litt for meg trolig og jeg går tilbake til bensin suv som daily, og får se om jeg beholder model3 eller bytter i noe som kan brukes til de kundene jeg ikke kan dukke opp i SUV'en.

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på lørdag 14. desember 2019, klokken 17:20
For 6 år siden var det litt spesielt å kjøre rundt i en Model S. Et par år senere,  not so much. Nå kjøper nesten ingen Model S lengre i Norge til tross for at den er best på rekkevidde. Go figure...

Ikke noe rart i dette. Model S faller mellom to stoler i Norge nå. De som trenger plassen kjøper Model X og får hengerfeste (samt enda bedre plass) med på kjøpet, de som ikke trenger så mye plass sparer en masse penger og kjøper Model 3. Model S er for "spesielt interesserte" nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electric cars in Norway

Nå har endelig de som "kan elbil" kommet på banen og kan bedre forklare denne saken. Les denne under som bare er fra i går. Meget godt forklart

CAR TECHNOLOGY
Here's Why The Porsche Taycan Turbo's EPA Range Is So Bad

Justin T. Westbrook
Yesterday 2:30PM

Filed to:
2020 PORSCHE TAYCAN TURBO
88.5K
139
2

https://jalopnik.com/heres-why-the-porsche-taycan-turbos-epa-range-is-so-bad-1840444842

Rollep

Bra artikkel som forklarer mye. Men den kommer nok ikke å publiseres på Tesla sidene så der vil nok festen fortsette i lang tid fremover :D

Espen Hugaas Andersen

#13
Virket mest som bortforklaringer. Om Porsche har like god pålitelighet som Tesla har i dag på sine batterier og drivlinjer, så bør de være overlykkelig. (Tesla hadde riktignok en del problemer for noen år siden.)

Og EPA rekkevidden regnes ut på akkurat samme måte for Porsche og Tesla.

At Taycan har 54% av rekkevidden til Model S er ganske elendig, rett og slett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Ikke at jeg tror det har enorm betydning for Porsche. De som kjøper Taycan i USA vil uansett ikke kjøpe den for å kjøre langt, ettersom ladenettverket er tilnærmet ikke-eksisterende. Og der det finnes lading mener jeg at bilene med over 200 miles/320 km fortsatt gir god nok rekkevidde for de aller fleste.

Så klart, mer er bedre, men rekkevidden er fortsatt ganske tilstrekkelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA