Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Connector lyser rødt

Startet av oysteingu, torsdag 12. desember 2019, klokken 08:21

« forrige - neste »

cra

Har også vært borti tilfeldige stopp av lading med rødt lys i ladeport når jeg kommer til bilen. Noen ganger med varsling, andre ganger ikke.

Har Tibber sin ladestyring aktivert; har fungert bra fram til for en oppdatering eller to siden (uten at jeg kan si at det er problemet, så klart). Noen adnre som opplever dette som har Tibber sin styring aktivert? Evt ikke?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thorleif Hallen

Jeg har ikke Tibber, men jeg tror feilen kanskje kom med scheduled departure eller hva det heter?

cra

Den bruker jeg ikke (så vidt jeg vet; har i alle fall ikke slått det på med vilje), men jeg skal i alle fall sjekke om det kan være relatert til dette.

Men det kan nok stemme at problemet begynte samtidig som versjonen med denne funksjonaliteten kom.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knk Ekeberg Elektro

#18
Sitat fra: oysteingu på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:30
Elektriker var innom og sa at det var koblet riktig, sjekket jord på x antall mulige måter. Til slutt testet han og endre på dip brytere, husker ikke nøyaktig fra hvilken til hvilken, men nå lyser det grønt. Han sa da at hvis et eller annet går i stykker i trafoen (?) så kunne IT nett gå til TN nett (eller omvendt?) Jeg er ikke elektriker, så hva vet jeg, men håper at det ikke skal være slik at disse bryterne må endres på....

Takk for svar. Da er det bare å vente på bilen....

Det er korrekt det han sier hvis man leser i manualen til laderen  side 20 her https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439   så skal bryteren stå i posisjon It ved vanlig 230 volt nett ,men hvis en "sikring" (disnoiter) ryker i  trafoen til nettet så blir nettet automatisk TT nett og da må  bryteren byttes til stilling TT (man må egentlig få nettseslskapet til å komme og  fikse feilen) men feks i Oslo så kan de bruke flere måneder før dem gidder :( 






sjokomelk

Sitat fra: knk Ekeberg Elektro på fredag 14. februar 2020, klokken 08:27
Sitat fra: oysteingu på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:30
Elektriker var innom og sa at det var koblet riktig, sjekket jord på x antall mulige måter. Til slutt testet han og endre på dip brytere, husker ikke nøyaktig fra hvilken til hvilken, men nå lyser det grønt. Han sa da at hvis et eller annet går i stykker i trafoen (?) så kunne IT nett gå til TN nett (eller omvendt?) Jeg er ikke elektriker, så hva vet jeg, men håper at det ikke skal være slik at disse bryterne må endres på....

Takk for svar. Da er det bare å vente på bilen....

Det er korrekt det han sier hvis man leser i manualen til laderen  side 20 her https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439   så skal bryteren stå i posisjon It ved vanlig 230 volt nett ,men hvis en "sikring" (disnoiter) ryker i  trafoen til nettet så blir nettet automatisk TT nett og da må  bryteren byttes til stilling TT
Feil. I norsk 230V TT-nett, skal den stå til IT. TT/TN-innstillingen i TWC betyr "0V mellom jord og nøytral". I 230V IT og TT i Norge er det ingen nøytral, og 127V mellom fase og jord.

Ref: Mine to TWC koblet til 230V TT-nett hos Haugaland Kraft.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hugin

Jeg har samme type problem. TWC har funka bra siden september. Plutselig en dag i januar begynte den å blinke rødt 4 ganger noe som skulle tilsi jordingsfeil. Alt elektrisk ellers i huset funker bra. Jeg tilkalte derfor en autorisert elektriker fra samme firma som installerte TWCen. Hans konklusjon er at alt er OK fram til lader:

feilsøkt på teslalader. Installasjon frem til lader ok. Isolasjonsmotstand i kabel, når ikke koblet til lader er mere enn 99mohm ved en testspenning på 250v. måling når kabel er koblet til lader 0,19mohm. Mistenker feil i lader. Spenning: 238v-241v-243v.

Disse linjene kosta med 2.250 kroner. Dessverre virker det helt umulig å komme i kontakt med Tesla support på en fornuftig måte. Første gang jeg tok kontakt etter besøk av elektriker beordra de meg til å stå stand by ved bilen og lader mens jeg ringte dem. Det gjorde jeg, men uten at det ga noen konklusjon. Jeg ble oppfordret til å sende dem en mail med kontaktinformasjon på elektrikeren. Det gjorde jeg, så gikk det 14 dager uten at noe skjedde.

Ringte igjen tidligere denne uka. Da fikk jeg høre at jeg måtte få en elektriker på stedet som kunne ringe support mens han var der. Jeg forklarte at jeg kunne sende dem rapporten fra første elektriker besøk, noe jeg også gjorde. Gjorde dem også oppmerksom på at jeg ikke er veldig lysten på å betale regninga for enda et elektrikerbesøk. Siden den totale stillhet fra Tesla support...

Prøvde å sette dip switch til TT-TN som diskutert over, men uten annet resultat.

Spørsmål til forum:
1) kan en slutte noe annet av rapporten fra elektrikker enn at det er en feil i lader?
2) er det riktig at jeg skal betale for enda et elektrikerbesøk?
3) hva gjør jeg nå for å løse denne knuten?

Jeg trenger en hurtiglader, det er også sikkerhetsmessige grunner til at jeg har betalt for å installere TWC på en ekstra kurs etter forskriftene.

Tesla MYP hvit/svart levert 10.11.2022
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt

tid

Sitat fra: sjokomelk på fredag 14. februar 2020, klokken 15:00
Sitat fra: knk Ekeberg Elektro på fredag 14. februar 2020, klokken 08:27
Sitat fra: oysteingu på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:30
Elektriker var innom og sa at det var koblet riktig, sjekket jord på x antall mulige måter. Til slutt testet han og endre på dip brytere, husker ikke nøyaktig fra hvilken til hvilken, men nå lyser det grønt. Han sa da at hvis et eller annet går i stykker i trafoen (?) så kunne IT nett gå til TN nett (eller omvendt?) Jeg er ikke elektriker, så hva vet jeg, men håper at det ikke skal være slik at disse bryterne må endres på....

Takk for svar. Da er det bare å vente på bilen....

Det er korrekt det han sier hvis man leser i manualen til laderen  side 20 her https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439   så skal bryteren stå i posisjon It ved vanlig 230 volt nett ,men hvis en "sikring" (disnoiter) ryker i  trafoen til nettet så blir nettet automatisk TT nett og da må  bryteren byttes til stilling TT
Feil. I norsk 230V TT-nett, skal den stå til IT. TT/TN-innstillingen i TWC betyr "0V mellom jord og nøytral". I 230V IT og TT i Norge er det ingen nøytral, og 127V mellom fase og jord.

Ref: Mine to TWC koblet til 230V TT-nett hos Haugaland Kraft.
Takk for tipset! Jeg hadde nesten gitt opp å få en Tesla lader til å virke  på hytta for lading av min Audi e-tron... Har prøvd «alt» / brukt maaange timer på testing og kobling ... utenom å gjøre motsatt av manualen... Nå funker den. 😊😊😊👍👍
Hilsen en annen Haugaland Kraft kunde (Bokn).
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA